Hej!

Har rest en friggebod, eller rättare sagt en snickare har byggt den åt mig. Nu har jag påbörjat jobbet att isolera invändigt. Tanken är att friggeboden skall vara förråd året om så därför ska den vintersports. Hittills har jag börjat med golvet! Jag har spikat på skenor längs bjälklaget som trossbotten får vila mot. Är det korrekt att trossbotten kan vara det yttersta mot marken? Friggeboden står på lecablock ca 10cm upp från marken. Behöver jag spika fast trossbotten mot skenorna? Lägger jag isoleringen direkt på trossbotten. Jag har 6,5 cm från trossbotten till bjälklagets slut på höjden. Kommer denna tjocklek räcka? Bilder kommer när jag kommer hem...




 
Jag håller också på och isolerar en friggebod. Det är väl min fjärde eller femte, beroende på hur man räknar. Jag hade gärna kommit med goda råd, men jag fattar inte ett dugg av din beskrivning. Några bilder hade som sagt underlättat.
 
Inte jag heller! Dumma telefon!

Jag skall isolera en friggebod som sagt och denna skall användas som förråd därav skall den vinterisoleras. Friggeboden står på leca med en mark som är utgrävd 50 cm och sedan grus. Jag har börjat med golvet. jag har spikat lister längs den nedre kanten av bjälklaget i varje fack och lagt trossbotten som vilar mot denna.

Är det ok att ha tross botten som det sista lagret mot marken?
Behöver jag fästa trossbotten mot listerna som sitter längs bjälklaget, hur tätt behöver det vara?
Får plats med 6,5 cm tjock isolering i varje fack. Räcker detta? Måttet är från trossbotten och uppåt.
Lägger jag isoleringen direkt mot trossbotten eller skall man ha plast under?
Lägger jag plast över isoleringen och fäster den i bjälklaget? Med häftpistol?
Se första bilden. Någon bra idé hur jag kan fästa spånskivorna som kommer att vara golvet på kortsidorna då jag saknar en tvärgående regel vid båda korrtsidorna?

bild(1).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad har du för material till trossbottnen? Svårt att se på bilden.

Hur stort avstånd är det mellan undersidan på golvreglarna och marken? Trossbottnen ska vara neråt mot marken, det är OK, men den ska inte vara i direkt kontakt med marken.

I stället för att spika lister på sidorna av golvreglarna (som jag förmodar du har gjort) så hade jag fäst en bräda på undersidan. Då får du mer plats för isolering.

6,5 cm är inte mycket, men är det vad som får plats så är det inte mycket att göra åt. Det finns ingen standard isolering som är 6,5 cm, men det går att skotta i lösull.

Du ska inte ha plast under isoleringen. Du kan däremot lägga vindpapp, för att förhindra att det blåser in i isoleringen underifrån.

Vad ska du ha för golv? Det avgör plasten placering. Om du ska ha golvspånskiva ska du helst spiklimma den i golvreglarna, och då kan man inte ha plast emellan.

Vad är tanken med 45x45-reglen som sitter fäst i syllen?
 
Är också i färd med att isolera Friggan. Den är dock ny under uppförande, så jag kör från start. Men visst måste det finnas åldersbeständig plastfolie mellan isolering och golv/vägg/tak inåt för att slippa kondens och fukt!?

Jag undrar också vad som är lämpligt att använda på undersidan av golvet? Byggmax säljer något de kallar "Board", verkar bra eftersom det är lätt och bra pris, men är det lämpligt byggtekniskt?
 
Man bör först veta om friggeboden skall vara uppvärmd året om. Annars skall man inte använda plast.
 
Från golvreglarna till marken så är det ca 30 cm.

6,5 cm är inte mycket. Räcker det för att ha boden som förråd året om? Kommer inte ha någon uppvärmning inuti utan bara göra vad dom på Bauhaus kallade för vinterisolering. Hittade på bauhaus markskiva stenull som hade en tjocklek på 7,5 cm, Den kanske man kan trycka in? Om man nu kan använda denna isolering för golv. Om inte annat kanske jag ovanpå reglarna kan skruva i 45x45 reglar och på så sätt få plats med 11 cm isolering? Jag har ju utrymme för det om man tittar på bilderna ovan.

Funderade på ett golv som på Bauhaus heter Orkla regelgolv. Dock måste jag ha något annat golv ovanpå efter detta och eftersom det är ett förråd så vet jag inte vad jag skall ha. Någon som har någon bra idé?

45x45 regeln sitter inte i syllen utan på den inre 45x45 regeln. I beskrivningen av boden så om man vill vinterisolera så skulle man sätta dubbel reglar för att få plats med mer isolering. Vet inte hur jag skall lösa infästning av golvet mot sidoväggarna då det saknas regel där om än inte så borde jag kanske inte kunna ha några tunga hyllor längs sidoväggarna. :(
 
Noseone skrev:
Man bör först veta om friggeboden skall vara uppvärmd året om. Annars skall man inte använda plast.
Nej, ingen uppvärmning. Skall ha det som förråd.
 
Boende45 skrev:
Är också i färd med att isolera Friggan. Den är dock ny under uppförande, så jag kör från start. Men visst måste det finnas åldersbeständig plastfolie mellan isolering och golv/vägg/tak inåt för att slippa kondens och fukt!?

Jag undrar också vad som är lämpligt att använda på undersidan av golvet? Byggmax säljer något de kallar "Board", verkar bra eftersom det är lätt och bra pris, men är det lämpligt byggtekniskt?
Jag kör med Bauhaus och där kallas det för Hard Board
 
Johnblond skrev:
45x45 regeln sitter inte i syllen utan på den inre 45x45 regeln. I beskrivningen av boden så om man vill vinterisolera så skulle man sätta dubbel reglar för att få plats med mer isolering. Vet inte hur jag skall lösa infästning av golvet mot sidoväggarna då det saknas regel där om än inte så borde jag kanske inte kunna ha några tunga hyllor längs sidoväggarna. :(
Eh..dubbla reglarna skall nog vara på höjden, inte bredden, om du ska få plats med mer isolering i golvet. Men du kanske menade väggen?

Mitt förslag är att du plockar bort trossbottenskivorna och skruvar loss de listerna du har satt där. Sen räknar du ut hur breda listerna skall vara för att du ska få plats med standardtjock isolering, och så sätter du nya, tunnare lister och i med skivorna igen etc.

Plast ska du inte ha om du inte ska ha kontinuerlig uppvärmning i boden.
 
Forbo skrev:
Eh..dubbla reglarna skall nog vara på höjden, inte bredden, om du ska få plats med mer isolering i golvet. Men du kanske menade väggen?

Mitt förslag är att du plockar bort trossbottenskivorna och skruvar loss de listerna du har satt där. Sen räknar du ut hur breda listerna skall vara för att du ska få plats med standardtjock isolering, och så sätter du nya, tunnare lister och i med skivorna igen etc.

Plast ska du inte ha om du inte ska ha kontinuerlig uppvärmning i boden.
Väggen!

Listerna är 1 cm breda så jag kan nog inte ha smalare tyvärr.

Då går plasten bort! Då lägger jag alltså golvet ovanpå när isolering är nedlagd. Det finns ingen risk ifall jag ställer en blöt cykel att vatten droppar ner eller något annat med vätska som råkas spilla och går igenom golvet ner i isoleringen.

Ja jag vet! Jag är en nybörjare på det här och det är inte lätt att förstå eftersom det är så jäkla många olika ideer om hur man skall göra men jag försöker i alla fall! :)
 
Ingen uppvärmning = ingen plast!
 
Ursäkta en fråga från en okunnig: Varför isolera överhuvudtaget om boden inte ska vara uppvärmd vintertid?

Jag har 3 st bodar på tomten som används som kallförråd året runt och ingen är isolerad.
 
Noseone skrev:
Man bör först veta om friggeboden skall vara uppvärmd året om. Annars skall man inte använda plast.
Gäller detta även för väggar och tak?
 
Ja såklart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.