klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Då tycker jag du gör fel prioritering, du kommer med all sannolikhet får mögeltillväxt om du tänkt har tunnan fylld året runt och isolerar tillräckligt mot den så den inte fryser med organiskt material.
En luftspalt, säg på 5 cm, måste ju i sin tur luftas ordentligt, särskilt som träet på insidan är genomblött - och då kommer du förlora massa energi den vägen = frysrisk.Alternativet är ju att du har ett tötskikt mot isoleringen då in mot tunnan: Men då är det plast som gäller så det blir helt tätt och isoleringen inte får in någon fukt den vägen, och sedan luftspalt utåt - som man bygger en vägg.

Vill du minimera miljöpåverkan så är mesta möjliga livslängd det du skall gå på skulle jag säga rent genrellt.

Men såhär skriver ekoisolering om isolering som tål fukt (vilket är ett måste i ditt fall skulle jag säga):
Fukttålig isolering

De fukttåliga isoleringsmaterialen består oftast av mineraliska ämnen och används mest i grunder och källarväggar eller i väggar till våtrum. Dessa är t.ex. cellglas, skumglasgrus, lättklinker, isolerande håltegel (vaxkaketegel), musselskal och perlit.


Så vill du ha natruliga material så är nog perlit,musselskal eller skumglasgrus (av åptervunnet glas) vägen att gå?

På nedanstående länk finns lite kring ekoisolering:
[länk]
Tack! Jag har perlit i min grund och har perlit över så jag skulle kunna fylla med perlit mellan badtunnan och ytterpanelen, det hade jag inte ens tänkt på.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.