A AG A skrev:
300mm bör det iallafall vara. Ta som sagt bort halm och annat som ligger där först. Om det finns gott om plats för isolering, så kunde vanligt kutterspån vara ett billigt alternativ. Då behövs heller ingen plast. Dock behöver du då isolera till 400-450mm för att motsvara 300mm ull. Kutterspån hittar du exempelvis på Granngården. 100-150mm i väggarna låter ganska okej som flera nämnt.
Nä ... 10 cm kutterspån motsvarar 5cm glas/sten ull då kutterspån har en värmekonduktivitet/lambda på 0.07W/m²K medan mineralull har 0.037W/m²K
dvs tumme pekfinger 10cm kutterspån kan ersättas med 5cm mineralull (om man bara ser till isoleringsvärdet)

Dock så har man inte ångspärr så bör man inte sätta mineralull då det inte är hygroskopiskt (dvs inte kan ta upp fukt som träfiberskivor/kutterspån kan)
 
  • Gilla
kribban
  • Laddar…
K kribban skrev:
Dottern är inte hemma och hon har låst. Får återkomma lite senare. Känslan är att de är väl c:a 10-15 cm.

jag glömde nämna att denna lägenhet står för säkert 40% av vår totala elkonsumtion därav att jag vill isolera
Det jag tänkte på mest är ju att huset ser ut att ha fått ett lager isolering på utsidan redan ? Fönster sitter djupt, takutsprång ser relativt litet ut, fasaden ser relativt ny ut osv
 
  • Gilla
kribban
  • Laddar…
Följdfråga. De som har haft fastigheten tidigare har inte satt in några friskluftventiler och det finns ingen mekanisk frånluftsventilation. nya polska supertäta plastfönster vilket gör att det inte finns något självdrag Lägenheten är på 45kvm med kombinerat vardagsrum, hall, kök och ett sovrum.

hur många friskluftsventiler ska jag sätta.ä? Sovrummet ligger längst ifrån badrummet och jag tänker 1 friskluftsventil i sovrummet och en badrumsfläkt som går kontinuerligt . Tror ni att detta är tillräckligt?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.