Hej

vi har ett uthus där dottern har en lägenhet på 2 rum och kök. Denna lägenhet värms upp med en luftvärmepump samt 2 elektriska element. Detta uthus är förmodligen byggt på 60-70-talet då jag kan se på ett gammalt flygfoto från 1956 att lägenheten inte existerar.

jag vill tilläggsisolera denna lägenhet. Jag har tagit lite bilder på utsidan. Som ni ser på bilderna så är det inte så mycket plats att isolera utifrån med tanke på takutsprång så min tanke är att isolera inifrån.

så hur ska jag tänka när jag isolerar inifrån? Plast eller inte? Vindbjälklaget kan jag isolera ovanifrån men det finns förmodligen ingen plast i taket.

Med vänlig hälsning, Kribban
 
  • Nyinstallerat vit fönster på en röd trävägg med vita hörn och fönsterbleck, reflektion av träd och himmel i glaset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött trähus med vitt fönster och vindskiva, grön vegetation i bakgrunden under sommarhimlen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En sida av ett rött hus med vita fönsterkarmar och en luftkonditioneringsenhet utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur tjocka är väggarna idag? Det kanske är bättre att öppna upp och konstatera ev varför det kanske är dåligt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Plast, eller inte beror på hur mycket isolering det finns sedan tidigare. Gränsen går ungefär vid 10-15cm glasull/stenull. Under det går det som regel bra utan plast. I taket skulle jag satsa på någon träfiberbaserad lösull. Då behövs ingen plast, om det är välventilerat.
 
  • Gilla
kribban
  • Laddar…
Dottern är inte hemma och hon har låst. Får återkomma lite senare. Känslan är att de är väl c:a 10-15 cm.

jag glömde nämna att denna lägenhet står för säkert 40% av vår totala elkonsumtion därav att jag vill isolera
 
A AG A skrev:
Plast, eller inte beror på hur mycket isolering det finns sedan tidigare. Gränsen går ungefär vid 10-15cm glasull/stenull. Under det går det som regel bra utan plast. I taket skulle jag satsa på någon träfiberbaserad lösull. Då behövs ingen plast, om det är välventilerat.
hur mycket isolering skulle du rekommendera i taket? Som det är nu så är det halm, tidningar samt blandad kompott av isolering
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Plocka bort nuvarande isolering i taket om det är halm och blandad kompott.
Sen beroende på ventilation antingen lägga ångspärr & sten/glasull (om det är bra ventilation ) annars typ vindpapp och träfiber-skivor.
Tjocklek beror lie på var i landet man bor ... men en 20-30 cm minst iaf
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
K kribban skrev:
hur mycket isolering skulle du rekommendera i taket? Som det är nu så är det halm, tidningar samt blandad kompott av isolering
Jag skulle gissa att det här är en stor anledning till den höga förbrukningen. Hur är det med golvet? Är det kallt och dragigt? Hade jag varit i detta läge hade jag fixat tak och golv innan jag gav mig på väggarna.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
A
Har dottern egen varmvattenberedare och duschar som tonåringar ibland gör, så hjälper inte tilläggsisoleringen alls!
 
  • Gilla
  • Haha
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Har dottern egen varmvattenberedare och duschar som tonåringar ibland gör, så hjälper inte tilläggsisoleringen alls!
Ja hon har en egen. Denna är redan styrd så den endast går de billigaste timmarna på dygnet samt helt avstängd när hon är hos sin kille
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag skulle gissa att det här är en stor anledning till den höga förbrukningen. Hur är det med golvet? Är det kallt och dragigt? Hade jag varit i detta läge hade jag fixat tak och golv innan jag gav mig på väggarna.
golvet är kallt och dragit. Dock så är det inte aktuellt att bryta upp detta just nu. Det får nog bli till sommaren. Just nu siktar jag på taket
 
M MrDizzy skrev:
Plocka bort nuvarande isolering i taket om det är halm och blandad kompott.
Sen beroende på ventilation antingen lägga ångspärr & sten/glasull (om det är bra ventilation ) annars typ vindpapp och träfiber-skivor.
Tjocklek beror lie på var i landet man bor ... men en 20-30 cm minst iaf
Ventilationen är också en prioritet. Finns inga tilluftsventiler just nu.

När det gäller taket och ångspärr. Gullfiber eller stenull är otroligt mycket billigare än träfiberisolering. Kan man sätta ångspärren i facken och tejpa tätt?

Jag ska mäta facken. Eventuellt får jag höja golvet på vinden om jag ska gå upp till 20-30cm
 
K kribban skrev:
Ventilationen är också en prioritet. Finns inga tilluftsventiler just nu.

När det gäller taket och ångspärr. Gullfiber eller stenull är otroligt mycket billigare än träfiberisolering. Kan man sätta ångspärren i facken och tejpa tätt?

Jag ska mäta facken. Eventuellt får jag höja golvet på vinden om jag ska gå upp till 20-30cm
Kan för lite om hur man gör för att isolera om med ångspärr för att det ska bli bra.
Jag har 20cm kutterspån och orkar inte isolera om med ångspärr så jag kommer att lägga på ca 10 cm träfiberisolering. Ja det dyrare men träfiberisolering fungerar bra ihop med kutterspån så det är bara att köra för min del.

Hade jag haft din typ av isolering så hade jag satt mig in i hur man gör rätt med ångspärr och sten/glas-ull. Lessen jag kan idag inte hjälpa mer än så. Men det finns ju många här på BH som borde kunna delge hur man gör för att det ska bli rätt
 
  • Gilla
kribban
  • Laddar…
Tvivlar på att problemet är att du bara har 10-15 cm i väggarna. Vårt hus från 50-talet har bara motsvarande isolering i delarna som inte är tillbyggda efter. Förmodligen är det tak och ev. golv som är problemet. Eller så har du problemområden med köldbryggor som inte är ordentligt isolerade.
 
  • Gilla
kribban
  • Laddar…
K kribban skrev:
hur mycket isolering skulle du rekommendera i taket? Som det är nu så är det halm, tidningar samt blandad kompott av isolering
300mm bör det iallafall vara. Ta som sagt bort halm och annat som ligger där först. Om det finns gott om plats för isolering, så kunde vanligt kutterspån vara ett billigt alternativ. Då behövs heller ingen plast. Dock behöver du då isolera till 400-450mm för att motsvara 300mm ull. Kutterspån hittar du exempelvis på Granngården. 100-150mm i väggarna låter ganska okej som flera nämnt.
 
  • Gilla
kribban
  • Laddar…
Tack för alla svar. Skönt att få bekräftat lite på hur man själv har tänkt. Vi lever i energieffektiviserartider så är tacksam för er tid och kunskap
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.