Johanw123
Droppar vad jag tycker är väldigt mycket vatten från min LLVP och nu när det varit kallt så har ett rejält isflak byggts upp. Största delen av vattnet verkar droppa från bakkanten på utomhusdelen, verkar komma minimalt med vatten från inne enhetens dränrör. Det stänker upp på grunden och så här mycket vatten vill jag ogärna ha så nära grunden. Hur löser man detta? Kommer att ställa den på ett markstativ men skall dränera om först. Ev att jag kan vinkla om så att det droppar från framkanten istället, då hamnar det iallafall 30 cm längre ut. Alternativ någon form av deflektor undertill? Alla idéer och förslag är välkomna. Pumpen är en Daikin Caldo men den borde väl inte droppa mer än andra så detta är knappast ett nytt problem?


Utomhusenhet till värmepump vid husvägg, delvis snötäckt mark, gröna buskar, grus och isfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har en plåt som skyddar fasaden.
Och sen har jag en ränna av marinplyfa som typ skickar ut vattnet 1-1,5 meter ut från huset.
Att det blir is under maskinen är helt normalt
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Vinkla inte om den framåt, där finns förmodligen inga dräneringshål utan kondensvattnet samlas då inne i utedelen och kan ställa till problem för t.ex. fläkten eller kompressorn.
 
  • Gilla
RickardAvara och 2 till
  • Laddar…
Johanw123
ClasseClas ClasseClas skrev:
För egen del har jag ett pancaketråg som leder bort avfrostningsvattnet.
[länk]
snygg lösning! Tack
 
Själv kör jag med hinkar under utedelen som samlar upp vattnet, får se hur länge jag orkar med att tömma dom innan det blir en pancake öäven för min del. Har tyvärr långt till stuprör så vet inte riktigt hur jag ska lösa det..
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Ser ut som hos mig då, fast här sitter utedelen över förrådet med plåttak. Det är första vintern i huset för vår del, till nästa vinter blir det att ställa hink under, eller liknande. Lagom roligt att klättra upp på förrådstaket för att tömma, men vad gör man? Jag vill inte ha is-Himalaya under pumpen precis intill husväggen.
 
  • Luftvärmepump med istappar och isansamling på husvägg och mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Johanw123 Johanw123 skrev:
snygg lösning! Tack
Även Baxi har en liknande lösning.
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.