M Micke MOH skrev:
Så här såg det ut ifjol vid min pump.
Är det värmekabel i den så det inte fryser i slangen?
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
I pancake som på bilden ligger en värmekabel inbakad i plasten som styrs av termostat.
I slangen ligger en annan värmekabel som styrs av termostat.
Beroende på hur lång vinter det är och hur lång värmekabel man har så är kostnaden ca 400-600:- per säsong höst till vår
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
L Lagerström skrev:
Är detta normal isbildning under en pump?
Installation gjordes i höstas, Daikin. FH35 som sitter på huset är det inga problem med, visserligen lite bättre dränering under.

Kan jag göra något åt det? Tänker gräva och lägga singel under i vår hur som helst. [bild] [bild]
Hej
Det är normal att det blir is under utedelen vintertid.
Marken är frusen och dränerar inte undan vattnet ifrån utedelen då den avfrostar sig.
 
Jag har också pancake och avledning till dagvattnet. Funkar perfekt. Eftersom det är suterräng till garaget vill jag inte ha is och vatten som ev letar sig in på fel ställen i dräneringen på baksidan.
Värmepump monterad på ställning med snö, avloppsrör och dagvattenavledning vid husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag har också pancake och avledning till dagvattnet. Funkar perfekt. Eftersom det är suterräng till garaget vill jag inte ha is och vatten som ev letar sig in på fel ställen i dräneringen på baksidan.
[bild]
Fryser det aldrig i utloppet till dagvattnet? Hur långt ner i avloppet går dräneringsslangen?
 
B Boende45 skrev:
Fryser det aldrig i utloppet till dagvattnet? Hur långt ner i avloppet går dräneringsslangen?
Nej, det funkar felfritt iom att slangen också är uppvärmd. Har inte koll på hur långt slangen går ner i röret. Får kolla sen.
 
  • Gilla
Boende45
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Fryser det aldrig i utloppet till dagvattnet? Hur långt ner i avloppet går dräneringsslangen?
Det var en bra fråga så jag kollade. Slangen går ner ca 30 cm i röret. Värmekabeln i slangen går ner ytterligare ca 1 meter.
 
C
En försäljare rekommenderade att ställa en pulka under och dra iväg den och tömma när den är full med is.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Gäller att man är hemma och kommer ihåg att dra iväg pulkan eller baljan för annars sitter den fast där till våren :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.