Har idag hackat bort ca 40-50 cm is nedanför utedelen på luftvärmepumpen Har frusit till is på väggen också. Har lite funderingar kring att sätta något skydd mot väggen under vintern men hur undviker man detta? Känns som det är rätt mycket vatten/is som hamnar där och är man inte där på ett tag så är risken rätt stor att man till slut har is upp till fläkthuset... Känns också lite som att det kan påverka syllen samt plinten precis bredvid. Alla tips är välkomna!
 
  • Is och snö upphackad från marken mot en röd vägg, tecken på istillväxt vid ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Luftvärmepump monterad på en snötäckt vägg av en röd stuga med isbildning nära marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är man inte där under lite längre perioder kan man få en stor överaskning om tex termostat eller värmekabeln gett upp!!
Mer saker som kan strula så testa med att ställa ett skivmaterial lutandes mot väggen för att se om det fungerar.
En del vet jag använt takpannor, plyfa eller plexiglas.
 
  • Gilla
The_Andy_Pandy
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Är man inte där under lite längre perioder kan man få en stor överaskning om tex termostat eller värmekabeln gett upp!!
Mer saker som kan strula så testa med att ställa ett skivmaterial lutandes mot väggen för att se om det fungerar.
En del vet jag använt takpannor, plyfa eller plexiglas.
Var lite det jag funderade på.... Helt enkelt ställa plyfa eller liknande lutat med god vinkel så att det rinner utåt. Inte helt lätt sådant här.
 
Rickard.
Prova. Jag har en formplyfa under på vintern men då lutar min mark rätt vänligt bort from huset, blir otroligt mycket is vid vissa förhållanden.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Prova. Jag har en formplyfa under på vintern men då lutar min mark rätt vänligt bort from huset, blir otroligt mycket is vid vissa förhållanden.
Stora problemet är att man inte är där så ofta på vintern som på sommaren. Kan gå 3-4 veckor i mellan om det är riktigt jäkligt. Nu är det iof ca en meter upp till pumpen från marken men iaf. Is i kombination med snö som fryser osv gör att det går snabbt.

Nackdelen med formplyfa eller liknande är att om det snöar och det då börjar frysa högre upp går det snabbt att bygga på med is uppåt.
 

Bästa svaret

Där jag sett att dom provat har det fungerat bra så testa det först innan du springer och köper tråg som kostar en del och dom drar en del under en säsong.
Störst ”problem” är dock om termostaten ger upp !!!!
 
  • Gilla
jeppe42 och 1 till
  • Laddar…
H hjalle74 skrev:
Jag har en sån här under min lvp, tur som är har jag en garage nedfart bredvid så jag kan vid töväder slanga ur vatten genom självfall....

[länk]
Skulle kunna funka då det är ett nedåt på gräsmattan. Kanske inte tillräckligt dock men värt ett försök.
 
I värsta fall kan man ju köpa 2-3st och byta efterhand de blir fulla...till den ofantliga kostnaden a 99:-
 
H hjalle74 skrev:
I värsta fall kan man ju köpa 2-3st och byta efterhand de blir fulla...till den ofantliga kostnaden a 99:-
Problemet är att det är ett landställe så vi är inte där hela tiden men förhoppningsvis så fyller man kanske en på 3-4 veckor och då bör det vara lugnt.
 
  • Gilla
hjalle74
  • Laddar…
Om den fylls upp och rinner över kanten och fryser så kan du få isen läskigt nära underkant på utedelen och går det längre tid än tänkt att åka dit så kan utedelen vara igentäppt och issprängning kan ske .
Kan komma mellan 2-15 liter per dygn beroende på hur hårt den jobbar och luftfuktighet.

Skulle aldrig ställa en balja under vid en fastighet där man inte är långa perioder!!!!
 
Tja, min pump är monterad typ 80-90cm från marken så i mitt fall är det enda som skulle kunna ske att baljan blir infrusen....
 
Är den högt placerad så är risken betydligt mindre
 
C Comfort Thomas skrev:
Är den högt placerad så är risken betydligt mindre
Är ganska högt placerad. Skulle säga att det är över en meter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.