hsd
Jag la in en självreglerande värmekabel i dräneringsslangen , har funkat bra
 
hsd hsd skrev:
Jag la in en självreglerande värmekabel i dräneringsslangen , har funkat bra
Smart lösning.
 
Mats-S
hsd hsd skrev:
Jag la in en självreglerande värmekabel i dräneringsslangen , har funkat bra
Hur mycket el drar den ungefär?
Har funderat på precis samma lösning men inbillat mig att besparingen av el minskar en hel del då
 
hsd
Har för mig att den är på 9w per meter , använt ca 4 m och det gör 0 - 36 W beroende på temperatur
 
Nu har jag varit ute och isat av så gott det gick, ispölen i botten började bli så stor att fläktbladen riskerade att gå i den...

Gick åt lite kokande vatten i kombination med lite mekanisk bearbetning, lyckades tyvärr skada några lameller med :(.

Värmekablar ni pratar om, var hittar ni sådana?
 
hsd
Får Du is i bottenplattan på värmepumpen, har Du inte en värmekabel på plåtbotten, det var tillbehör och blev standard senare
Min Panasonic är 20 år och har den slingan , finns den hos Dig så kanske den är trasig
 
Under natten har isbildningen eskalerat igen...
Efter idag ska det bli plusgrader igen iaf så då borde det vara lugnt ett tag.

Jag tänker dock installera en värmekabel inför nästa köldknäpp.
Jag funderar på en såden här:
https://www.varmepumptillbehor.se/varmekabel-15-wm-med-termostat-och-stickkontakt.html

Den är med stickkontakt så behöver inte koppla in den i själva pumpen. Även öpen för andra förslag om någon har andra tankar.

Frågan är hur lång man ska köpa, tror ni det räcker med ett varv läng sidorna på botten och ner i röret eller behöver man ha en tät slinga över hela bottendelen?
 
Kolla så inte din pump har en plint där man ska koppla in en värmekabel.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kolla så inte din pump har en plint där man ska koppla in en värmekabel.
Det är möjligt att den har men vad är fördelen med det?
Känns mycket mer komplicerat att installera.
 
Fördelen brukare vara att värmekabeln bara går vid behov. Dvs när det är tillräckligt kallt och i samband med avfrostning.
 
Som sagt om kabeln styrs av värmepumpen så startas den bara om det dels är minusgrader, och det pågår en avfrostning.

Av tråkig erfarenhet vet jag att ca 20W värme i tråget är för lite om det blir rejält kallt. Vi fick en felkonstruerad uppvärmd avfrostningsbricka till en VP vi har vid ett fjällnära hus. Om det blev under -13 - 15 grader så räckte inte värmen till, isbildningen växte upp från brickant till "elementet", detta frös sönder så att slingoirna längs ned blev skadade, därmed fungerade inte avfrostningen (för dåligt flöde i de lägre delarna). Så även när vi sedan fick en ränna med kraftigare värme frös alltihop. Vi fick hela utedelen utbytt. Det var en luftvatten VP.
 
H hempularen skrev:
Som sagt om kabeln styrs av värmepumpen så startas den bara om det dels är minusgrader, och det pågår en avfrostning.

Av tråkig erfarenhet vet jag att ca 20W värme i tråget är för lite om det blir rejält kallt. Vi fick en felkonstruerad uppvärmd avfrostningsbricka till en VP vi har vid ett fjällnära hus. Om det blev under -13 - 15 grader så räckte inte värmen till, isbildningen växte upp från brickant till "elementet", detta frös sönder så att slingoirna längs ned blev skadade, därmed fungerade inte avfrostningen (för dåligt flöde i de lägre delarna). Så även när vi sedan fick en ränna med kraftigare värme frös alltihop. Vi fick hela utedelen utbytt. Det var en luftvatten VP.
Den jag länkade till har inbyggd termostat så den kommer bara gå när det är under +2 grader. Dessutom bor jag vid kusten utanför Göteborg under -10 grader är väldigt sällsynt. Den jag länkade var på 15W/m, så tar man 2-3 meter har man 30-45 W. Men det kanske ändå är för klent?
 
Verkar tyvärr som det isar igen upp på lamellerna så fort tempreaturen går under nollan.
Dvs att avfrostningen inte orkar få bort isen under avfrostningen som går dåd och då.

Tror ni att det ändå skulle hjälpa av lägga en värmekabel i botten så att det iaf inte byggs upp med is från botten eller är det bara att bita i det sura äpplet och beställa en ny pump?
 
A aps44 skrev:
Verkar tyvärr som det isar igen upp på lamellerna så fort tempreaturen går under nollan.
Dvs att avfrostningen inte orkar få bort isen under avfrostningen som går dåd och då.

Tror ni att det ändå skulle hjälpa av lägga en värmekabel i botten så att det iaf inte byggs upp med is från botten eller är det bara att bita i det sura äpplet och beställa en ny pump?
Ingen?
 
A aps44 skrev:
gå när det är under +2 grader.
Det är ändå en viss skillnad på driftsekonomi om kabeln alltid går när det är under +2, eller om den bara går när det är pågående avfrostning, och minusgrader.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.