Hej

Jag har en Panasonic llvp äldre modell, tror den är runt 15 år gammal.
Det har varit minusgrader några dagar nu och pumpen går för fullt.

Jag har märkt att det har bildats en "pöl" av is under utedelen, men på andra sidan från där det det går ut ett plaströr som jag antagit är för kondensvatten.
Antar att det frusit och blivit stopp i det röret så vattnet leter sig ut på andra ställen.
Ser också ut att vara en del is i "gallret" där jag antar att luften tas in (eller går den ut där? är inte så kunnig hur dem fungerar...)

Är det något som jag bör försöka åtgärda? Kan det igenfrusna röret ställa till det så pumpen funkar sämre eller inte alls?
Tittar man på prognoserna ser det ut att vara fortsatta minusgrader ett tag så en naturlig upptining verkar inte trolig i när tid.

Mvh
A
 
Mats-S
A aps44 skrev:
Kan det igenfrusna röret ställa till det så pumpen funkar sämre eller inte alls?
Om det är stopp i det röret som ska transportera ut kondensvatten från inomhusdelen så blir det till slut "översvämmning" i inomhusdelen, och vattnet hamnar då på golvet eller väggen. Men är det bara is som inte har kontakt med röret så är det inte säkert att det frusit i röret. Se till att ta bort isen undertill så att du inte får en ispelare som letar sig in i röret, då blir det garanterat stopp.
A aps44 skrev:
vara en del is i "gallret" där jag antar att luften tas in
Den isen ska normalt periodiskt försvinna när pumpen kör avfrostningen. Hur ofta beror på kylan och fuktigheten.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Om det är stopp i det röret som ska transportera ut kondensvatten från inomhusdelen så blir det till slut "översvämmning" i inomhusdelen, och vattnet hamnar då på golvet eller väggen. Men är det bara is som inte har kontakt med röret så är det inte säkert att det frusit i röret. Se till att ta bort isen undertill så att du inte får en ispelare som letar sig in i röret, då blir det garanterat stopp.

Den isen ska normalt periodiskt försvinna när pumpen kör avfrostningen. Hur ofta beror på kylan och fuktigheten.
Hej, tack för svar.

Låter inget vidare att få in vatten i innerdelen...

Det verkar ändå som vattnet letar sig ut på något sätt, här droppar det vatten hyfsat kontinuerligt:
Elektriskt skåp och rör med istapp, vattenavlopp, kabel, låst trädörr, vägg, rost, slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ispöl under:
Trätrappa med is och snö, slitna brädor, gröna väggar, hjul, gammal struktur, utomhus, risk för halka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har jag förstått rätt att vatten istället ska komma ut här?:
Rostig ventilationsgaller, flexibla rör, vit vägg, stenfundament, träddörr, yttre byggnadsdetaljer, försummad underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där ser inte ut att ha runnit något sedan det blev minusgrader, ingen is alls under det röret.
 
Nu är jag inte någon expert men har en LLVP.
Tycker det låter helt normalt.
Kondens bildas väl framförallt på sommaren om du använder den till kyla, då rinner kondensvattnet ut ur det röret.
På vintern när utedelen blåser ut kallluft så bildas det is inuti/på utedelen. Därför brukar innedelen stundtals stanna, och under den tiden så värms utedelen så att den bildade isen smälter och den sen kan köras igen. Det man kan göra är att till exempel köpa till ett värmetråg som sitter under utedelen som leder bort smältvattnet.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Mats-S
Men det ser lite märkligt ut att det är två slangar som kommer ut på sidan, inomhusdelen har endast en slang som leder ut kondensvattnet.

Misstänker att den andra slangen kanske är någon "fulkoppling" från utomhusdelen som ska leda bort smältvattnet från den. Är det så så ta bort den direkt, garanterat att den fryser på vintern och sätter igen avrinningen från pumpens utomhusdel. Din bild antyder ju även den att vattnet går ut på sidan eftersom det troligen finns en "issjö" på botten av utomhusdelen?
EDIT: Ser nu att det är en ingång till något förråd precis under din LLVP ... så då har man satt den andra slangen för att leda bort vattnet så att det inte hamnar rakt ner på ingången. Men ska det funka på vintern måste du ha en värmetråd i slangen så det inte blir stopp i den. Sätt en hink längst ner så länge, tills du har en fungerande lösning med slangen.

På min Panasonic (utbytt till Mitsubishi nu) så satt det ett stort hål på undersidan där vattnet rann ut, det hade en tendens att bildas ispelare där så man fick hålla koll på det och rensa det regelbundet.

Tycker även att det är väl mycket frostis på lamellerna, men det kanske är precis innan avfrostning?
När pumpen stannat och avfrostat så ska lamellerna vara i princip helt rena från frost-is. Så kolla att pumpen stannar till regelbundet och avfrostar.
Om den inte gör det ... så har du troligen samma fel som gjorde att jag skrotade min 17 år gamla Panasonic, det är en fyrvägs-ventil som hänger sig så pumpen kan inte skifta mellan att värma och avfrosta.

Här är ett riktigt bra forum för frågor om luftvärmepumpar:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=26.0
En hel del proffs som hänger där och svarar på diverse frågor :)
 
Redigerat:
Mats-S Mats-S skrev:
Men det ser lite märkligt ut att det är två slangar som kommer ut på sidan, inomhusdelen har endast en slang som leder ut kondensvattnet.

Misstänker att den andra slangen kanske är någon "fulkoppling" från utomhusdelen som ska leda bort smältvattnet från den. Är det så så ta bort den direkt, garanterat att den fryser på vintern och sätter igen avrinningen från pumpens utomhusdel. Din bild antyder ju även den att vattnet går ut på sidan eftersom det troligen finns en "issjö" på botten av utomhusdelen?
EDIT: Ser nu att det är en ingång till något förråd precis under din LLVP ... så då har man satt den andra slangen för att leda bort vattnet så att det inte hamnar rakt ner på ingången. Men ska det funka på vintern måste du ha en värmetråd i slangen så det inte blir stopp i den. Sätt en hink längst ner så länge, tills du har en fungerande lösning med slangen.

På min Panasonic (utbytt till Mitsubishi nu) så satt det ett stort hål på undersidan där vattnet rann ut, det hade en tendens att bildas ispelare där så man fick hålla koll på det och rensa det regelbundet.

Tycker även att det är väl mycket frostis på lamellerna, men det kanske är precis innan avfrostning?
När pumpen stannat och avfrostat så ska lamellerna vara i princip helt rena från frost-is. Så kolla att pumpen stannar till regelbundet och avfrostar.
Om den inte gör det ... så har du troligen samma fel som gjorde att jag skrotade min 17 år gamla Panasonic, det är en fyrvägs-ventil som hänger sig så pumpen kan inte skifta mellan att värma och avfrosta.

Här är ett riktigt bra forum för frågor om luftvärmepumpar:
[länk]
En hel del proffs som hänger där och svarar på diverse frågor :)
Pumpen stannar emellanåt och verkar då frosta av, verkar inte lyckas få bort all frost utan det är kvar på ca 20% av lamellerna.
Kommer nästa år göra om en del i huset och då även värmesystem så är väldgt osugen på att skaffa en ny LLVP nu, men kan man bara få dit en värmetråd som förhindrar att slangen fryser igen borde det vara lugnt då?
 
Har undersökt lite närmare i dagsljus nu. Verkar som någon skrev vara en slang från botten av utedelen som isat igen, vilket resulterat i att botten av utedelen är täckt av ett lager is.
Bör man försöka lösa upp det eller kan man vänta på töväder? Och om man ska försöka tina hur gör man det isf? Varmluftspistol? Salt?
 
Mats-S
A aps44 skrev:
Och om man ska försöka tina hur gör man det isf?
Min Panasonic isade igen några ggr (troligen när 4-vägsventilen började strula). Jag gjorde den strömlös, ställde en kupevärmare framför nedre delen av utblåsgallret på pumpen, och täckte sedan allt med en matta/filt. Funkade bra, tinade ganska fort. Försök att knacka bort isen för hålet under pumpen där vattnet ska rinna ut så går det fortare.
Har även hört folk som häller skållhett varmvatten på isen i pumpen, men då bör man nog skruva av fronten så att man kommer åt isen. Varmluftpistol kan väl funka också, MEN kör inte på maxhetta då, då är det risk att du skadar sladdar och plastdetaljer i pumpen.
A aps44 skrev:
Pumpen stannar emellanåt och verkar då frosta av, verkar inte lyckas få bort all frost utan det är kvar på ca 20% av lamellerna.
Precis som min betedde sig när 4-vägsventilen kärvade, efter någon månad gav den upp totalt. Men har du andra värmekällor kan du väl försöka använda den här så länge det går nu i vinter. Men som sagt, symptomen är exakt detsamma som jag hade innan pumpen gav upp totalt :)
 
Redigerat:
MultiMan
Min Mitsubishi har inbyggt värmare i bottendelen som tinar eventuell is som bildas där, men den rinner ut där den vill, inga slangar.

Slangar tyder på att man satt dit ett externt tråg för att leda bort vattnet, men även det måste ha inbyggt värmeelement, annars blir det stopp. Kontrollera så att inte det slutat fungera.

Jag får rätt enorma mängder is i lamellerna pga hög luftfuktighet vissa år, men pumpen ska klara att rensa bort det helt vid avfrostningen. Det är då värmen i innerdelen som används, så har man ovanligt kallt inne kan avfrostningen försämras.
 
A aps44 skrev:
Hej

Jag har en Panasonic llvp äldre modell, tror den är runt 15 år gammal.
Det har varit minusgrader några dagar nu och pumpen går för fullt.

Jag har märkt att det har bildats en "pöl" av is under utedelen, men på andra sidan från där det det går ut ett plaströr som jag antagit är för kondensvatten.
Antar att det frusit och blivit stopp i det röret så vattnet leter sig ut på andra ställen.
Ser också ut att vara en del is i "gallret" där jag antar att luften tas in (eller går den ut där? är inte så kunnig hur dem fungerar...)

Är det något som jag bör försöka åtgärda? Kan det igenfrusna röret ställa till det så pumpen funkar sämre eller inte alls?
Tittar man på prognoserna ser det ut att vara fortsatta minusgrader ett tag så en naturlig upptining verkar inte trolig i när tid.

Mvh
A
Har du pumpen på ett stativ på marken har du 2 alternativ för att pumpen inte ska sluta fungera när ipölen når pumpen. Antingen sätter du en balja med vatten och tömmer den ofta eller så köper du ett värmetråg och leder bort vattnet. Jag har dragit en avledning via värmetråg till en grop jag grävt och isolerat för jag kör min pump hårt och mängden vatten som blir av avfrostningen är helt otrolig när det är kallt.
 
A
Kolla på baksidan av utedelen så att lamellerna inte är igensatta av pollen etc. Tog bort ganska mkt sörja på min ena häromdagen som betedde sig konstigt. Problemet är naturligtvis värre sommartid, vid den extrema aspblomningen -19 kunde jag dra bort ludd dagligen som från en torktumlare. Men har man inte gjort rent innan hösten så kan man få problem nu.
 
Mats-S
V Vanhedern skrev:
Har du pumpen på ett stativ på marken
Se bilden, den hänger över en förrådsdörr till källaren, så det förklarar slangen som kopplats på dräneringen.
MultiMan MultiMan skrev:
Min Mitsubishi har inbyggt värmare i bottendelen som tinar eventuell is som bildas där
Precis som även Panasonic har, men blir det strul med avrinningen så klarar inte den svaga värmen som den ger att hålla borta isen. Men jag upplever att min nuvarande Mitsubishi har bättre värme för att hålla isen borta, min Panasonic hade ett flertal fall av ispelare när det blev lite kallare, vatnet frös till is när det lämnade pumpen, detta pga kapilärkrafterna som gjorde att det inte släppte från pumpen utan frös till is på kanten av dräneringshålet.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Se bilden, den hänger över en förrådsdörr till källaren, så det förklarar slangen som kopplats på dräneringen.

Precis som även Panasonic har, men blir det strul med avrinningen så klarar inte den svaga värmen som den ger att hålla borta isen. Men jag upplever att min nuvarande Mitsubishi har bättre värme för att hålla isen borta, min Panasonic hade ett flertal fall av ispelare när det blev lite kallare, vatnet frös till is när det lämnade pumpen, detta pga kapilärkrafterna som gjorde att det inte släppte från pumpen utan frös till is på kanten av dräneringshålet.
Jag skulle leda bort vattnet en bit iaf. Många sätter en skiva lutandes mot väggen under pumpen så det far en bit från huset. Billigare lösning än ett värmetråg.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
V Vanhedern skrev:
Jag skulle leda bort vattnet en bit iaf. Många sätter en skiva lutandes mot väggen under pumpen så det far en bit från huset. Billigare lösning än ett värmetråg.
Instämmer helt med dig, menade bara med mitt svar att det fanns en förklaring till varför det sitter en slang på pumpen. Funkar väl bra vår och höst, men på vintern måste vattnet kunna fritt rinna ur pumpen :)
 
  • Gilla
Vanhedern
  • Laddar…
Har en Hero, den släpper vattnet i mitten och under står/lutar en bit hängränna som leder vattnet till dränering. Håller med om att det blir stora mängder vatten och jag får knacka is 2ggr per vinter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.