Hej söker nu efter lite tips från er..

Har 2st LLVP som står och går på högvarv nu när det har varit så kallt sista månaden..
Den ena är upphängd med väggkonsol ovanför altanen (se bild)
Den andra står under altanen på 2st lecablock

1. Hur får man bort sånna här mängder is utan att förstöra altan/fasad? Har testat och hamra lite och med värme pistol.. men detta tar ju evigheter

2. Den utedelen som sitter under altanen är väl inte så extremt noga med just för att isen hamnar rätt på marken.. Men is mängden är enorm och börjar närma sig utedelens botten bara för att lecablocken är ju inte så höga 20cm kanske? Kan pumpen haverera om isen når upp till pumpen "så att hela utedelen står i is klumpen"?

/mvh Kimmo
 
  • bild-7.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du borde kanske ta bort isen innan det blir ett isberg.
 
wanegardh skrev:
Du borde kanske ta bort isen innan det blir ett isberg.
;) har försökt.. men denna isberg kan nog snart sänka Titanic..
 
kimmo_thn skrev:
;) har försökt.. men denna isberg kan nog snart sänka Titanic..
Jag menar att du skulle tagit bort isen dag för dag.
 
jag hade nog ställt en lutande skiva eller nåt under pumpen så vattnet inte bygger mer is mot fasaden, så gjorde jag i förra huset, bara att ta bort den en gång i veckan och skaka bort isen.
 
Ett tips till kommande år är att lägga ut, t.ex., pressänning under och upp på väggen. Hindrar inte isen men när det har blivit en klump drar du lätt iväg med den och lägger tillbaka pressänningen.

Nu är det nog hammare, yxa, kofot etc och tålamod som gäller;-)
 
Ja jag gjorde det till en start.. Om du ser på bilden "hinken".. Men jobbar utomlands så det systemet funkade tyvärr inte
 
Ok.. jo det va ju en "fungerande tips".. är ju isen mot fasaden som jag blir stressad av
 
Sailorman skrev:
Ett tips till kommande år är att lägga ut, t.ex., pressänning under och upp på väggen. Hindrar inte isen men när det har blivit en klump drar du lätt iväg med den och lägger tillbaka pressänningen.

Nu är det nog hammare, yxa, kofot etc och tålamod som gäller;-)
Hehe.. joo jag misstänker det.. körde lite med slägga nyss.. men isen har ju liksom satt sig mellan plankorna i altanen... :( blir nog en rejäl tränings pass imorgon efter jobbet:)
 
Var käre vän o kollega Nimajneb har gett mig bra tips som funkar.
BORRHAMMARE!
 
Redigerat:
kamilenski skrev:
Var käre vän o kollega nimajneb har gett mig bra tips fom funkar.
BORRHAMMARE!
Nu snackar vi:) Ska testa detta imorgon
 
Mellan plankorna går det fint med värmepistolen.
 
Salt och varmvatten!!

Sen skulle jag nog rekommendera dig att skaffa ett dropptråg till den pumpen vid altanen.
Du kan ju lätt leda ner det i rännan till höger om pumpen,
då slipper du isen..
 
Borrhammare, Spett och Yxa brukar jag ta bort isen under min utedel ett par ggr varje vinter...;)
 
Jag hade inte så mycket is men passade på en varm dag att hälla varmt vatten på i omgångar och sedan hugga med mejsel utan att bända på något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.