Så. Nu är 50% av vinden täckt med bison vindpapp.

Bara ett hörn, ~20% kvar som är öppen.

-10c 46% LH uppe på vinden efter jag krypit runt där 1.5h
 
  • Vind med nyinstallerad vit bison vindpapp på golvet, träbjälkar och rör synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gå in på smhi-väder-observationer och kolla luftfuktighet på några stationer nära där du bor. tycker dina värden är väldigt låga
 
Ok

Smhi just nu:
-3C, 85% RH 1017hPa

Stationen på vinden, efter att jag varit upp och kollat läget en snabbis
-1.8C, 73% RH, 1012hPa


Antar att SMHI anger % relativ fuktighet ?
 
Redigerat:
Det låter rimligare
 
B BaNaN85 skrev:
Antar att SMHI anger % relativ fuktighet ?
Det är ju bara den relativa fuktigheten som är intressant i praktiken.
 
A
useless useless skrev:
Det är ju bara den relativa fuktigheten som är intressant i praktiken.

Ja och nej.

med låg temperatur kan luften innehålla mycket mindre fukt så vid 0 grader är det extremt lite fukt i luften. Dock visar vindsmätaren inte vilken RF som finns under isoleringen, dvs vilken fukt som antagligen kommer vandra upp och släppa av sig kondens i och i bison ovanför isoleringen.
 
Kan prova lägga fuktmätaren i isoleringen på lite olika ställen och se.
Har även en Flir värmekamera på jobbet jag skulle kunna låna och mäta lite med
 
Var uppe och kollade med Flir kameran, ser bra ut längst med isoleringen. Ingen hotspot direkt synlig.

Och typ allt av isen på spikar och råspont är borta utan att det känns fuktigt.
Endast på ett ställe är det fuktigt och det är vid avloppsrörets avslutning. Tror det läcker in från taket via nån springa.

Fuktmätaren säger
2.5c, 81% RH, 1003hPa

Smhi
2c, 98% RH, 1003hPa
 
Återupplivar min gamla tråd.

Var upp och kände under plasten runt om ventilationsrören som går upp genom taket. Alltså runt omkring köksfläktens och avloppsventilationens rör. Därunder blir det mycket fukt. Bisonvindskyddet är säkert för tätt eller så läcker det för mycket fukt upp igenom fuktspärren från badrum och kök vid det området.

Ser ut som gröna fläckar har börjat växa på träet där det är som fuktigast samt på fiberduken jag lät ligga kvar i det området.

Det kanske var lite feltänk att lägga på vindskyddet, i alla fall i det området. På resten av vinden ser det bra ut under vindskyddet.


Nu har jag sett att lösullsisolering av cellulosa har fuktbindande egenskaper om ska kunna läggas ovanpå gammal mineralull.

Vad tror ni om att riva bord det täta bison vindskyddet och lägga 10-15cm lösulls cellulosa isolering ovanpå gamla isoleringen istället?
Då borde den binda den fukt som kommer upp från mineralullen och takstolarna.
Eller om jag ska riva ut all mineralull i hela det området där det är fuktigt och ersätta med cellulosa
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.