Hej,

Nu när det varit minus i två veckor i sträck för första gången sedan jag la om taket var jag idag upp och kikade på vinden.

Det är is överallt på tex spikar som gått igenom responsen och små tunna fläckar av is på responsen lite här och var.
Är det normalt för ett gammalt hus byggt 67 att det kommer upp fukt och blir isigt på vinden när det är kallt en längre tid?

Annars måste jag kanske skära upp pappen längst upp i nocken så det kan komma ut mer fukt.
 
litw isiga spikar under vinter hade inte vart någon större ko på isen, men fläckar av is på råsponten ska de inte vara, låter som de kommer upp alledes för mkt fuktig varm luft på vinden innifrån så skulle nog kolla över ventilationen så inne luften sugs ut där den ska istället för stiger upp till vinden i sån mängd.
 
Magnus E K
Var just uppe och tittade på min vind från -63. Snustorrt, ingen is och flera grader varmare än ute (−4 mot −9). Ej omlagt tak och ingen tilläggsisolering. Kall murstock.
 
När jag la om taket så stängde jag för nocken och satte i typ 10st mögelstopp ventilations huvar uppe längst nocken istället. Nocken var ganska öppen innan.
Samt att jag satte för takfotarna med perforerad plåt för att skydda mot insekter..


FTX systemet har gått på låg fart så jag kan dra på utsuget en del till.
 
  • Renoverat tak med stängd nock och perforerad plåt längs takfoten för insektsskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En sak jag gjort med senaste året är att byta ut gamla dammig pappen som låg ovanpå vindsisoleringen till markduk..
Dels för att skydda isoleringen jag lagt runt FTXsystemets rör från damm och för att få det lite ljusare och finare uppe på vinden.
Börjar fundera på om det är pga det en massa fuktig luft som annars skulle fastnat emellan isoleringen och under pappen som nu letat sig upp på resten av vinden.
 
Men var inte pappen fuktspärr? I så fall har du fritt för all fuktig luft att transportera sig till vinden. Du bör nog definitivt kontrollera och fixa det som ska hålla fukten från vinden.
 
Måste fan vara så.. förra vintern rullade jag ut Bison vindskydd längst ytterkanten på vinden, längst takfoten.
Men när jag upptäckte att det bildades is under den mattan så tänkte jag att den var för tätt och att markduk kanske blir bra.

Nu har jag rullat ut 1.5m med bison vindskydd igen längst med ytterkanten ovanpå markduken. Eftersom markduken släpper igenom allt så lär det inte behövas tas bort.
 
  • Vindskyddsmatta från Bison rullad längs takfoten på en vind ovanpå en lager av markduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med synliga träbjälkar, vindskydd och isoleringsmaterial rullat ut längs golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
om jag förstår dig rätt så hade du tidigare mineralull med svart ovansida?

Du gillade inte färgen och istället la du på duk ovanpå och då fick du isbildning under duken.

Som det är nu blir den fuktiga luften från huset kall genom isoleringen (vilket alltid sker vid kallvind) och när den träffar den riktigt kalla duken kondenserar ångan till vatten och fryser till is. Det spelar ingen roll vilken duk/ytskikt som du har. Det är redan kallt på vinden så fukten i luften kommer kondensera så fort den träffar någon yta (råspont, spikar eller takstol).



Utifrån detta skulle jag säga:
Under isoleringen borde det finnas någon form av ångspärr. Den ska hindra den fuktiga luften att gå upp genom isoleringen och kondensera.

Alternativet är att höga temperaturen på vinden:
- genom att elda i murstock
- ta bort isoleringen
- lägga isoleringen på taket istället (onödigt när du nyss lagt om taket).

När du la om taket gjorde du även om vinterklimatet på vinden. Osäker på om du höjde eller sänkte temperaturen där inne genom ändringen men det kan påverka att det nu är mer is.


Som tidigare skrivits kan mekanisk ventilation med undertryck göra att fuktig vind inte går upp på vinden utan ventileras ut istället.


Om isen är på något speciellt område (någon eller några takstolsfack kan man även tänka sig att det är någon läcka eller större öppning innifrån bostaden som gör att fukten snabbare går uppdelade går upp i större omfattning. Normalt brukar det vara kallare och fuktigare på norrsidan av huset/taket.
 
Har höjt farten på utsuget så hoppas på lite mer undertryck och mindre fukt som stiger upp på vinden.
Dem gamla ångspärren läcker säkert som en schweizerost. Har satt spottar i kökstaket som jag säkert slarvade med, samt tätningarna vid ftx-systemets in och utsug.

Dock har det aldrig varit så mycket fukt som nu men det är som sagt första riktigt kalla längre perioden på många år. Förra året såg jag att det bildades is på ett litet ställe runt avloppets luftningsrör, då var det typ 5-10 minus en vecka.
Då hade jag inte alls rivit bort lika mycket av pappen som i år. Då var det nog bara längst utmed takfoten.

Köper en till rulle bison vindpapp i morgon och täcker så mycket jag kan.
 
Först lite kalibrering av inne och utedel..

Efter 45min på vinden visar utedelen -9c och 34% luftfuktighet
 
  • Termometer och hygrometer visar inomhustemperatur och luftfuktighet under kalibrering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital väderstation visar utomhustemperatur -9°C och luftfuktighet 34% samt inomhustemperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter ytterligare 1h.
-12c och 36% LH

Vindstempen verkar stämma rätt bra med yttertemp..
Ftx mäter -10 på yttertemp, den brukar visa lite varmare än vad det är.

Är 36% LH mycket eller lite för en kallvind vid -12c?
 
Jag kan ju ha missförstått nått, men så länge den relativa fuktigheten inte är över 75% så kan det inte bli mögeltillväxt

För att minska mängden fukt på en kallvind kan man göra flera olika saker.
Ett är att se till att det är en bra ångspärr mot bostaden
ett annat är att ha bra ventilation i bostaden.
Ytterligare ett är att ha ett system motsvarande "Trygghetsvakten vind start"
Jag håller på att bygga ett sådant system själv för att det är kul mha en raspberry pie, två temp sensorer, två luftfuktighets sensorer , en pax-fläkt samt en styrning av ett grenuttag från pie:n

Pie:n mäter upp temp & relativ fuktighet på vinden & ute.
Från detta räknas den absoluta fuktigheten i gram ut både ute och på vinden
Då det är mindre fukt i gram i ute luften ska pie:en slå på grenuttaget som sätter igång pax-fläkten som blåser ut den fuktigare luften från vinden.

Vill man inte bygga själv så kan man ju som sagt alltid köpa en "Trygghetsvakt vind start" för 8 - 9000
 
Har du inga tecken på angrepp så har du inga problem med fukt på vinden, lite is när det är som kallast är normalt inga problem och vädras bort när temperaturen stiger.
 
Tack för svar alla.
Bad grannen att kika och han hade ingen is på sin vind.

Jag tror att det måste vara pga att jag ändrade från papp till markduk som all fukt spyr ut på råsponten istället för fastna på undersidan pappen..

Nu har jag även mätt uteluften.
-12.5c 43% LH


Kallgaraget har också is på spikar som går igenom taket samt tunn ishinna på råsponten på vissa ställen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.