Status
Tråden går ej att kommentera.
TLovskog skrev:
Har också både linux och Windows hemma på datorerna. 2 servrar med media (plus en experimentel hos Amazon) och använder GoodPlayer till våra iPads och iPhones. Den kan spela alla format (streamat eller nerladdat) över i princip alla bärare, FTP, WebDav, Samba, DLNA, HTTP, ...

Jag har inte använt iTunes på år och dar.

All musik går iofs numera via Spotify, eller streamas från MP3Tunes, till Logitech Touch eller telefoner. Så CD ripparna försvinner nog snart från servrarna. Likadant ser det ut och bli med filmer. Finns snart ingen anledning att ha det på egna maskiner längre.
Har du prövat att spela upp film från ett usb-minne anslutet via kamera-kitet? Eller det krävs fortfarande jailbreak för det?

Hare varit kanon att kunna fylla ett stort usb-minne med film när man är på resande fot.
 
peternicklas
Rena skrev:
Har du prövat att spela upp film från ett usb-minne anslutet via kamera-kitet? Eller det krävs fortfarande jailbreak för det?

Hare varit kanon att kunna fylla ett stort usb-minne med film när man är på resande fot.
Vad är detta, det är väl bara att plugga in USB minnet och se på filmerna, eller går det inte på Ipad????
 
peternicklas skrev:
Vad är detta, det är väl bara att plugga in USB minnet och se på filmerna, eller går det inte på Ipad????
Näpp. Det precis över gränsen för vad som går att göra. SDK ger möjligheter att accessa via USB till en t.ex. en filmkamera, men ingen rå filsystemsaccess. Man kan alltså inte plugga i ett FAT32-formaterat USB-minne och rota i mapparna på det.
Det finns externa hårddiskar som presenterar sig som Airplay-sändare och då kan man lägga alla filmer på denna.
 
peternicklas skrev:
Vad är detta, det är väl bara att plugga in USB minnet och se på filmerna, eller går det inte på Ipad????
Nix, funkar inte.
 
prototypen skrev:
...
MEN jag kan inte ta en bild på det jag har problem med och lägga in en bild på ett forum, t.ex detta forum eller något annat för man kommer inte åt filsystemet.
Hur menar du? Kamerarullen är ju åtkomligt för alla appar som vill läsa från den. Du tar en bild med kameran och väljer den sedan i Tapatalk eller byggahus-appen. Från webbläsare går det inte eftersom i princip alla uploaders är Java och det finns inte i IOS.
Dessutom har jag heller aldrig kunnat skriva ut något på mina nätverksskrivare, iPad kräver tydligen en egen skrivare.
Om man inte har en Airprint-skrivare (trivialt namn för en drivrutinsfri skrivare) kan man lägga in en valfri programvara på en dator i nätverket som slussar vidare en befintlig skrivare. För Mac är den ett enkelt hack (defaults write...), gratispogram eller Printopia. För Windows-PC finns liknande även om jag själv inte testat.
Saknar även piltangenter för att hoppa i text där förstoringsglaset är för litet (inte helt lätt att pricka rätt).
Det kan jag sakna ibland också. Har sett en del hack som kanske anammas av Apple i slutändan.
När jag ska skriva förkortningen för ampere ett stort A så föreslås något som inte är svenskt (tror jag).
Gör ett kortkommado t.ex. "amp" som ersätts med frasen "A", så väljs den alltid i första hand. Stäng av automatisk korrigering också. Den är bara löjlig.
Sedan fattar jag inte de som ska lagra filmer, när en film är sedd så är den sedd. Att se "När Sally mötte Harry" 14 gånger, det fattar jag inte.
Jag ser Fellinis Amarcord varje påsk. Det är samma tradition som Karl-Bertil Jonsson på julafton. Har man barn blir det helt uppenbart varför man lagrar film. En köpe-DVD har de sönder efter första titten. :D
 
peternicklas
Johan Gunverth skrev:
Näpp. Det precis över gränsen för vad som går att göra. SDK ger möjligheter att accessa via USB till en t.ex. en filmkamera, men ingen rå filsystemsaccess. Man kan alltså inte plugga i ett FAT32-formaterat USB-minne och rota i mapparna på det.
Det finns externa hårddiskar som presenterar sig som Airplay-sändare och då kan man lägga alla filmer på denna.
Så med andra ord så har Apple låst dörren, slängt nycklen, stängt alla fönster och enda sättet att komunicera på är via Apples Itunes eller liknande?? Man är alltså helt låst till Apple och vad de tillåter.
 
Man behöver aldrig veta var filerna ligger, vilken version de är så länge du ser dem i ditt bibliotek. Biblioteket består av rådata och XML. En bild som förändras sparas som originalfil+XML-baserade förändringar. Funktionerna ligger på systemnivå och kan anropas av vilken programvara som helst.
Fördelen med detta är att du skyddar filerna från användaren. Filernas innehåll, det du egentligennär intresserad av, är däremot fullt tillgängligt.
Det funkar tills man vill göra något med filerna, tex (som jag håller på med nu) bulk-omformatera en jäkla massa eböcker eller liknande. Så fort den ska samverka med andra maskiner så blir det krångligt, bökigt och struligt.

And don't get me started on prylar som inte låter mig ha min egen, biblioteksbaserade struktur på saker och ting. Jag har ungefär 30 000 TV-serieavsnitt, 5000 filmer, en shitload musik, 30 000 eböcker, kanske 5 - 10 000 serier, 100 000 foton och så vidare. Allt välorganiserat och enhetligt namngivet. Sedan häller man ner det i någon tag-baserad struktur, och allt blir skit.

Jag behöver veta var filerna fysiskt finns och jag behöver få bestämma var de finns.

Det här är centralt för mig. Användaren ska styra hur datorn arbetar, inte tvärtom. Idag innebär det Linux. Apple klarar det inte, likaså Windows.

Jag har haft en iPhone, så jag vet vad jag snackar om. Innan den var hackad var den totalt oanvändbar, efter hackning så var den marginellt användbar. Sedan gav jag bort skiten (mig veterligt blev den inte använd av mottagaren heller...) och skaffade en Android. Never looked back. Nu väntar jag bara på att kunna lägga in en "riktig" Linux på luren, istället för den inramade Android.

Inga filer från mig kommer att hamna i några moln. Tänk tanken att ens privata dokument blir stulna och spridna över nätet. Kör min NAS och detta kommer jag att göra lång tid framöver, gammalmodig - JA, Försiktig - JA.
Detsamma. Se bara på vad som hände med Megaupload. Ens filer kan försvinna utan förvarning.

Sedan fattar jag inte de som ska lagra filmer, när en film är sedd så är den sedd. Att se "När Sally mötte Harry" 14 gånger, det fattar jag inte.
För mig handlar det om att bevara kultur. Lagringsutrymme är billigt.

Jag har dessutom planer på att, så fort fildelning legaliserats fullt ut, sätta upp en torrentsite för att bevara kulturen genom total tillgänglighet.

Så med andra ord så har Apple låst dörren, slängt nycklen, stängt alla fönster och enda sättet att komunicera på är via Apples Itunes eller liknande?? Man är alltså helt låst till Apple och vad de tillåter.
Japp.

På liknande sätt så censurerar de sin app store och tar bort program som inte ligger i linje med deras linje. Till skillnad från Android så tillåter de inte ens alternativa stores/pakethanterare (titta tex på Mikandi på Android, mig veterligt tillåter inte Apple sådant).
 
  • Gilla
peternicklas och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth skrev:
Näpp. Det precis över gränsen för vad som går att göra. SDK ger möjligheter att accessa via USB till en t.ex. en filmkamera, men ingen rå filsystemsaccess. Man kan alltså inte plugga i ett FAT32-formaterat USB-minne och rota i mapparna på det.
Och det är ju när vi läser sådanhär som vi som inte valt Apple sätter kaffet i halsen. Det är en sak som jag inte ens hade frågat om det gick, så självklar tycker jag att den funktionen borde vara.

Det är ju en sak att man gör research innan man köper något, men Apple lägger sig alltså så långt ifrån huvudfåran att jag inte ens på förhand hade haft en aning om *vad jag skulle fråga om.*

Det är sådana här överraskningar som gör att jag är och förblir skeptisk till det företagets produkter.
 
  • Gilla
peternicklas
  • Laddar…
Jag rensade lite, att kalla apple användare för en sekt går lite för långt. Håll er till ämnet!
 
Troberg skrev:
Det funkar tills man vill göra något med filerna, tex (som jag håller på med nu) bulk-omformatera en jäkla massa eböcker eller liknande. Så fort den ska samverka med andra maskiner så blir det krångligt, bökigt och struligt.

And don't get me started on prylar som inte låter mig ha min egen, biblioteksbaserade struktur på saker och ting. Jag har ungefär 30 000 TV-serieavsnitt, 5000 filmer, en shitload musik, 30 000 eböcker, kanske 5 - 10 000 serier, 100 000 foton och så vidare. Allt välorganiserat och enhetligt namngivet. Sedan häller man ner det i någon tag-baserad struktur, och allt blir skit.

Jag behöver veta var filerna fysiskt finns och jag behöver få bestämma var de finns.

Det här är centralt för mig. Användaren ska styra hur datorn arbetar, inte tvärtom. Idag innebär det Linux. Apple klarar det inte, likaså Windows.

Jag har haft en iPhone, så jag vet vad jag snackar om. Innan den var hackad var den totalt oanvändbar, efter hackning så var den marginellt användbar. Sedan gav jag bort skiten (mig veterligt blev den inte använd av mottagaren heller...) och skaffade en Android. Never looked back. Nu väntar jag bara på att kunna lägga in en "riktig" Linux på luren, istället för den inramade Android.



Detsamma. Se bara på vad som hände med Megaupload. Ens filer kan försvinna utan förvarning.



För mig handlar det om att bevara kultur. Lagringsutrymme är billigt.

Jag har dessutom planer på att, så fort fildelning legaliserats fullt ut, sätta upp en torrentsite för att bevara kulturen genom total tillgänglighet.



Japp.

På liknande sätt så censurerar de sin app store och tar bort program som inte ligger i linje med deras linje. Till skillnad från Android så tillåter de inte ens alternativa stores/pakethanterare (titta tex på Mikandi på Android, mig veterligt tillåter inte Apple sådant).
Acceptera då att det fungerar alldeles utmärkt för den majoritet användare som inte vill bry sig om att rota bland mappar och filer och istället lägga sin fritid på annat. Att du väljer en annan metod betyder i te att omvärlden måste anamma den. And don't get me started att det inte fungerar, för det gör det. Jag har personlig erfarenhet av detta bland de tusentals användare jag har utbildat och understödjer inkl. mig själv och egna media.

Det går naturligtvis att jobba omvänt också med att hantera manuellt i filsystemet. Vad många glömmer då är att det är en aktiv databas i andra ändan som har sin syn på saken. Där blir det problem, men det beror på att användaren inte kan släppa rinken. Har en hel del av eleverna som prompt måste ha båda möjligheterna och rekommenderar då andra lösningar. De ger sig dock rätt snart när de inser att de är omsprungna.

Acceptera att folk får det de vill ha och påtvinga dem inte lösningar de inte vill ha. Folk i allmänhet bryr sig inte om sina filer, de bryr sig om innehållet i filerna. Du förespråkar ju själv valfrihet. Varför får man inte välja att följa standardspåret?

Apple har valt att ha en enda app-butik. Så är det och acceptera det. Den absoluta majoriteten bryr sig inte det minsta och är nöjda med det valet.

Slutligen; tillför något positivt till tråden istället för att avpolletera din omgivning (iOS-användarna) som idioter.
 
  • Gilla
manose och 4 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Och det är ju när vi läser sådanhär som vi som inte valt Apple sätter kaffet i halsen. Det är en sak som jag inte ens hade frågat om det gick, så självklar tycker jag att den funktionen borde vara.

Det är ju en sak att man gör research innan man köper något, men Apple lägger sig alltså så långt ifrån huvudfåran att jag inte ens på förhand hade haft en aning om *vad jag skulle fråga om.*

Det är sådana här överraskningar som gör att jag är och förblir skeptisk till det företagets produkter.
Researchen hade inneburit att en iOS-enhet inte är en dator. Därmed borde du ha dragit öronen åt dig. ;)
De flesta missar dock den informationen och det beror oftast på okunniga försäljare.
 
Redigerat:
peternicklas skrev:
Så med andra ord så har Apple låst dörren, slängt nycklen, stängt alla fönster och enda sättet att komunicera på är via Apples Itunes eller liknande?? Man är alltså helt låst till Apple och vad de tillåter.
Ja, men nyckeln har de kvar. ;)
Vad är problemet? Finns massvis med sätt att kommunicera filsystem, men inte via direktansluten USB-volym. Sök på "file sharing" i App Store. Om det är något du saknar får du väl skaffa en annan plattform eller jailbreak:a
 
Johan Gunverth skrev:
Researchen hade inneburit att en iOS-enhet inte är en dator. Därmed borde du ha dragit öronen åt dig. ;)
Detta kan jag bara tolka som att din åsikt är att nästa gång jag behöver en ny dator, är det ingen mening för mig att överväga en produkt från Apple. ;)
 
peternicklas
Johan Gunverth skrev:
Ja, men nyckeln har de kvar. ;)
Vad är problemet? Finns massvis med sätt att kommunicera filsystem, men inte via direktansluten USB-volym. Sök på "file sharing" i App Store. Om det är något du saknar får du väl skaffa en annan plattform eller jailbreak:a
Har ingen Apple produkt men försöker att finna vad det är som är så "bra" med dem.
Har svårt att finna detta och när man ska behöva jailbreak:a för att få de funktioner som saknas så börjar man undra. Jag kör vidare på de andra plattformarna som jag har, Apple är nog inte öppet tillräckligt för vissa av oss.
 
Johan Gunverth skrev:
Researchen hade inneburit att en iOS-enhet inte är en dator. Därmed borde du ha dragit öronen åt dig. ;)
Jo, och så långt kom jag ju. Jag köpte ju aldrig någon iOS-enhet, utan valde annat istället. ;)

Men jag upphör fortfarande inte att förvånas. Jag tycker gott Apple kunde trycka mer på det i sin marknadsföring. "OBS, ser ut som en dator/telefon/läsplatta men är det inte..." ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.