Status
Tråden går ej att kommentera.
iPad mini verkar riktigt lovande. Behändigt format, bra batteritid, hyfsat pris och låg vikt (mindre än hälften än iPad 1G).
 
lars_stefan_axelsson skrev:
...särskilt av typen, "Hur gör jag det här?", googla, googla, "Det går inte...") Men jag är som sagt ingen expert.
Visa henne den kompletta handboken längst ner i Safaris bokmärken. Det är lite för enkelt... ;)
 
peternicklas
Johan Gunverth skrev:
Visa henne den kompletta handboken längst ner i Safaris bokmärken. Det är lite för enkelt... ;)
Läsa manual, ska det behövas??:surprised:
 
peternicklas skrev:
Läsa manual, ska det behövas??:surprised:
Det är snarare ett kvitto på att man är feg. Du vet barn och datorer: jag klickade för att se vad som hände. Vuxna: jag klickade inte, för något kunde ju hända. :D
 
  • Gilla
bobas
  • Laddar…
peternicklas
Johan Gunverth skrev:
Det är snarare ett kvitto på att man är feg. Du vet barn och datorer: jag klickade för att se vad som hände. Vuxna: jag klickade inte, för något kunde ju hända. :D
Jo jag har bevis på det. Dottern, 5 år, kan mycket mer om min Samsung Tab än vad jag kan.
 
Johan Gunverth skrev:
Visa henne den kompletta handboken längst ner i Safaris bokmärken. Det är lite för enkelt... ;)
Ja OK... ;) Jag tänkte mer på frågor av typen "hur ställer man in den här så att den gör...", "hur delar jag den här filen mellan de här programmen", "hur överför jag det här till den där" osv. Frågor där svaret påfallande ofta IMHO, är "Det går inte, för Apple tycker inte att man skall göra det".
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja OK... ;) Jag tänkte mer på frågor av typen "hur ställer man in den här så att den gör...", "hur delar jag den här filen mellan de här programmen", "hur överför jag det här till den där" osv. Frågor där svaret påfallande ofta IMHO, är "Det går inte, för Apple tycker inte att man skall göra det".
Det är nog oftare: "Det går inte, för den funktionalitet som egentligen efterfrågas är löst på ett annat sätt".
 
f91jsw skrev:
Det är nog oftare: "Det går inte, för den funktionalitet som egentligen efterfrågas är löst på ett annat sätt".
Visst. Det är inte min avsikt att starta något Apple-bråk. Bara att konstatera att det inte passar alla (mig t ex) och att vi är några stycken som tycker att alternativen inte bara är fullgoda, utan bättre. Dvs det är inte för att vi aldrig provat en Apple-produkt som vi väljer något annat.

Emacs är däremot överlägsen vi. Inget snack. Så är det bara. ;)
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja OK... ;) Jag tänkte mer på frågor av typen "hur ställer man in den här så att den gör...", "hur delar jag den här filen mellan de här programmen", "hur överför jag det här till den där" osv. Frågor där svaret påfallande ofta IMHO, är "Det går inte, för Apple tycker inte att man skall göra det".
Fast just på en surfplatta så surfar man ju och skickar e-post, spelar spel eller kolla på film.
Ska man hålla på att flytta filer och hålla på att redigera filer så använder man ju en PC eller Mac, det är ju inte surfplattans starka sida, och kanske inte heller tanken.
 
Va? Sitter man med en server i källaren som jag tex gör så funkar ingenting med en iPad. Ungarna vill streama film, inspelade program, jag kopierar musik och ljudböcker tex från samma dator som dessutom kör Linux. Med Android finns inga begränsningar men med Apple så finns det inte ens en vettig utforskare, allt ska ske via iTunes. Nä, dessutom så är ju iPads inte 16:9 vilket ger rätt liten bild om man nu inte tittar på gammalt VHS-material...
 
Allt det där går ju att göra med en Ipad. Utan Itunes.
 
Copy/Paste från en mapp musik på en Linux/Windows nätverksenhet till en iPad? Har då ej funkar tidigare. Dessutom går det ej få skärmen widescreen utan såg... Jag gillar iPad, dock så har den alldeles för mycket begränsningar. En Android å andra sidan ersätter inte en dator men allt GÅR att göra. Med en iPad måste du ha en dator....helst en Macintosh...
 
tompathepilot skrev:
Copy/Paste från en mapp musik på en Linux/Windows nätverksenhet till en iPad? Har då ej funkar tidigare. Dessutom går det ej få skärmen widescreen utan såg... Jag gillar iPad, dock så har den alldeles för mycket begränsningar. En Android å andra sidan ersätter inte en dator men allt GÅR att göra. Med en iPad måste du ha en dator....helst en Macintosh...
Du behöver läsa på rätt mycket om iOS-enheter och vad du inte behöver göra resp. hur du gör det enkelt. Dina antaganden grundar sig på den kunskap du skaffat dig vilket inte kan eller behöver appliceras på iOS. Filhantering är dött både på Mac och iOS. Behövs inte. Det finns svar och lösningar på samtliga dina frågeställningar. Det gäller bara för dig att släppa rinken.
WebDAV,daap, airserver löser vid snabb överblick dina "problem". ICloud är en annan lösning.

Nu ville ju TS absolut inte ha en iPad, så den diskussuionen blir rätt överflödig...om nu inte TS har samma uppfattning som du. ;)

/johan, som dagligdags utbildar elever, lärare och andra yrkesgrupper i iOS.
 
Johan Gunverth skrev:
Filhantering är dött både på Mac och iOS. Behövs inte.
Har du tid och lust får du gärna vidareutveckla detta lite. Hur "undkommer" jag filhantering om jag exempelvis vill bränna en CD med bilder till "mamma" eller kopiera ett antal filmer till extern HD för att ta med till landet?

Verkar frågan tyda på okunskap så stämmer det. Jag har knappt petat på I*-prylar...
 
Alfredo skrev:
Har du tid och lust får du gärna vidareutveckla detta lite. Hur "undkommer" jag filhantering om jag exempelvis vill bränna en CD med bilder till "mamma" eller kopiera ett antal filmer till extern HD för att ta med till landet?

Verkar frågan tyda på okunskap så stämmer det. Jag har knappt petat på I*-prylar...
Bilder: du markerar de bilder du vill bränna i t.ex. iPhoto, klickar på "Bränn" under "Dela" och väljer sedan om du vill göra en BildCD, data-CD eller backup. Bilderna som bränns till skiva är den senaste versionen. All versionshantering är XML-baserad.
Alt. du drar bilderna från iPhoto direkt till enheten som di vill lägga dem på, t.ex. Ett USB-minnet eller brännbar CD (som monteras på skrivbordet om man vill)
Filmer: du markerar de filmer du vill kopiera i t.ex. iTunes eller annan mediahanterare och drar dem direkt till enheten eller mappen där du vill ha dem

Man behöver aldrig veta var filerna ligger, vilken version de är så länge du ser dem i ditt bibliotek. Biblioteket består av rådata och XML. En bild som förändras sparas som originalfil+XML-baserade förändringar. Funktionerna ligger på systemnivå och kan anropas av vilken programvara som helst.
Fördelen med detta är att du skyddar filerna från användaren. Filernas innehåll, det du egentligennär intresserad av, är däremot fullt tillgängligt.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.