MultiMan MultiMan skrev:
Ja, det drabbar sällan mig men som barn händer det mer innan man lärt sig och då krävs extra robusta saker (som Otterbox).
Kabeln är MFI certifierad, dom har sålt många och hade den varit så dålig så hade ikea dragit in den, skulle säga att du hade otur där.
 
  • Gilla
r3tina
  • Laddar…
Förresten kunde någon svara på detta:
"Om man har CE produkter (ej Kina C E :p) som ev skulle faila och barnet stoppar den i munnen eller tar i den med blötta fingrar, hjälper då jordfelsbrytaren? Vill slippa oroa mig när barnen ska ladda :)"
 
Nej, trots JFB tror jag inte att ett barn överlever att bita på en naken fas pga totalhaveri i en mobilladdare som spänningssätter USB-kontakten. Det är lyckligtvis ett fel som är mycket osannolikt.
 
  • Gilla
r3tina
  • Laddar…
MultiMan
Särskilt osannolikt är det tyvärr inte om man köpt sämsta sortens Kina-laddare med 0,5mm isolationsavstånd på kretskortet mellan 5 och 230V samt transformator där lindningarna saknar annan isolering än lacken mellan trådarna på primär- respektive sekundärlindningarna.

Edit: Blott ett exempel, Amazon-köpt USB-nätagg, 230V på utgångarna efter fel:


(Han som undersöker är elektriker om ni inte känner till honom.)

Detta är ändå en relativt välkonstruerad nätdel men med för dålig kontroll av komponentkvaliteten.

Lägger upp en till med 0,2mm isolationsavstånd mellan 5 och 230V på kretskortet (och CE-märkt, såld i UK), men som sagt det finns många fler om man letar:

 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
lnilsson lnilsson skrev:
Bra sida som gör ordentliga tester av laddare (samt även tester av annan elektronik):

[länk] UK.html
Tackar! Ankers och Apple produkter är safe! Samsung laddare har döskalle, märkligt med tanke på hur stora de är.
 
  • Gilla
lnilsson
  • Laddar…
Det kunde vara en piratkopia enligt testet, svårt att avgöra (såsom den billiga Apple-laddaren som avhandlades tidigare i tråden). Sedan var det för litet isolationsavstånd (4mm) som orsakade dödskallemärkningen, även om den klarade högspänningstestet. Det är mycket med laddare...

För övrigt kan jag rekommendera Ikeas laddare, dom har fått flera goda testresultat (inte bara på sidan jag länkade till), därtill är dom billiga.
 
  • Gilla
r3tina
  • Laddar…
IKEA har för mycket att förlora på en felaktig laddare så dom safear lite med kvalitet och sparsam effekt.

En del mindre aktörer är lite mer innovativa med prestanda och då viss risk innan det är etablerat
 
  • Gilla
r3tina och 1 till
  • Laddar…
Anker laddaren fuknar kanon! Laddar 3 Ipad snabbt! Tycker nästan att de laddas snabbare än original laddaren. Dock blir anker laddaren varm. Brukar ju laddare bli. Hoppas att det inte finns risk för brand. :/
 
Många nyare är byggda för att köras på högre temperatur och kan därför ha högre effekt. Anker laddarna har inbyggd temperaturvakt så dom håller sig på rätt sida
 
  • Gilla
r3tina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.