Hej jag har en del funderingar kring dessa IP-klasser som en lampa ska ha i ett badrum.

Jag ska köpa en ny lampa till badrummet. Den kommer sitta 265cm över golvet och ca 1m från duschhuvudet men med en glasvägg mellan. Om jag förstått det rätt så allt över 225 ska det enligt nya lag vara okej med IP20 men på visa sidor läser jag IP21.

Men det jag undrar är vart i lampan man mäter IP-klass. Är det i anslutningskabeln eller sockeln eller båda?

Vidare funderingar:
Om man köper en led lampa i IP44 samt sockerbit i IP44 borde inte lampan automatiskt vara säker för badrum oavsett om lampan i sig har IP20?

Utbilda mig för jag hittar noll info på nätet förutom vad IP-klassens betyder och det har jag redan förstått men jag vill vet mer :)
 
Det är bara att skruva upp en armatur som är för badrum och inte tänka mer. Dom flesta i dag är i dubbelisolerat utförande, i plast eller porslin och ingen jordanslutning behövs. Har du en gulgrön i taket så kan du nästan välja vad som helst i armatur. Men det förutsätter att det verkligen finns en jord, oavsett om den är gulgrön eller röd som i gamla hus. Den ska då mätas upp att den verkligen är en jord och inget annat.
 
Jodå absolut man kan göra det lätt för sig men jag anser inte att lampor för badrum är särskilt estetiskt tilltalande så därav mina frågor kring ämnet.
Dessutom är det inte alltid företag tilldelar information kring huruvida lampan går att ha i ett badrum eller ej.
Jag har en specifik lampa där IP-klass inte framgår men den är dubbelisolerad.
 
Bara montera
 
Tack för svar!
Du besitter möjligen inte på kunskapen för mina frågeställningar?
 
BirgitS
När det gäller lampor som enligt tillverkaren tål att sitta i badrum så handlar det inte bara om IP-klass utan t.ex. att lampan tål en periodvis varm och fuktig miljö utan att rosta eller flagna.

IP-klass handlar om lampan som helhet, den svagaste länken sätter resultatet.
Den första siffran anger höljets skyddsnivå mot beröring av riskfyllda delar (t.ex. elektriska ledare, rörliga delar) och inträngande av fasta främmande föremål.
Andra siffran:
Inget vatten får tränga in i sådan mängd eller på ett sådant ställe att tillfredsställande drift påverkas eller säkerheten äventyras.
https://sv.wikipedia.org/wiki/IP-klass
Gabriella Bohlin Gabriella Bohlin skrev:
Jag ska köpa en ny lampa till badrummet. Den kommer sitta 265cm över golvet och ca 1m från duschhuvudet men med en glasvägg mellan. Om jag förstått det rätt så allt över 225 ska det enligt nya lag vara okej med IP20 men på visa sidor läser jag IP21.
Förutom regler så måste du själv bedöma om det är någon risk för att det blir blött etc. på ett olämpligt sätt där du har tänkt att sätta upp lampan.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Det var inte svaret jag sökte tack ändå :)
 
BirgitS
Okej, då tror jag att du får förtydliga. Du skrev:
Men det jag undrar är vart i lampan man mäter IP-klass. Är det i anslutningskabeln eller sockeln eller båda?

Vidare funderingar:
Om man köper en led lampa i IP44 samt sockerbit i IP44 borde inte lampan automatiskt vara säker för badrum oavsett om lampan i sig har IP20?
Och jag tyckte att just svarade på det genom att skriva att det inte är i någon enskild del man bestämmer IP-klassen för utan för helheten. Hur litet föremål kan någonstans beröra en riskfylld del etc. bestämmer första siffran i IP-klassen, det oavsett om det är i en anslutning eller i sockeln eller någon annanstans. Finns det något sätt för fukt att ta sig in och orsaka skada om vatten droppar, strilar etc. över lampan avgör andra siffran.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Din källa beskriver följande: ”Kapslingsklassning (IEC 60529) (engelska: IP-code (International Protection Marking ibland Ingress Protection rating)) är en klassificering av inkapslingen av elektroteknisk utrustning, med avseende på hur väl apparaturen skyddas mot vatten, damm, inträngande föremål och beröring (till exempel petskydd i kontakter).” Med andra ord utmäts IP hur väl den elektroniska utrustningen (i detta fall en lampa) klarar av olika nivåer av utsättning för damm, vatten osv. Den elektroniska utrustningen i en lampa är sockeln samt kabeln :)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, då tror jag att du får förtydliga. Du skrev:

Och jag tyckte att just svarade på det genom att skriva att det inte är i någon enskild del man bestämmer IP-klassen för utan för helheten. Hur litet föremål kan någonstans beröra en riskfylld del etc. bestämmer första siffran i IP-klassen, det oavsett om det är i en anslutning eller i sockeln eller någon annanstans. Finns det något sätt för fukt att ta sig in och orsaka skada om vatten droppar, strilar etc. över lampan avgör andra siffran.
Däremot besvarar det att IP klass mäts i båda delarna så tack för det 😊
 
Kanske hjälper.
 
  • Illustration: badrum med IP-klassningszoner för belysning. Badkar, dusch, färgkodade säkerhetszoner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
BirgitS
Gabriella Bohlin Gabriella Bohlin skrev:
Med andra ord utmäts IP hur väl den elektroniska utrustningen (i detta fall en lampa) klarar av olika nivåer av utsättning för damm, vatten osv. Den elektroniska utrustningen i en lampa är sockeln samt kabeln :)
Själva kabeln är ju alltid tät i och med att det är ett plastskal runt ledarna.
Det finns elektriskt farliga delar där olika ledare skarvas ihop, det kan t.ex. ske i ett kopplingsutrymme inuti en takkopp eller i närheten av ljuskällorna i en flerarmad ljuskrona. Även innandömet av en ljuskälla är elektriskt och där blir strömförande koppar exponerad.
 
  • Gilla
Stefan_E
  • Laddar…
Snacka om att överanalysera. Om inte @växelventil eller @BirgitS svar duger så finns det nog inget som gör det.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Själva kabeln är ju alltid tät i och med att det är ett plastskal runt ledarna.
Det finns elektriskt farliga delar där olika ledare skarvas ihop, det kan t.ex. ske i ett kopplingsutrymme inuti en takkopp eller i närheten av ljuskällorna i en flerarmad ljuskrona. Även innandömet av en ljuskälla är elektriskt och där blir strömförande koppar exponerad.
Ja men precis!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.