Hej,

Jag testar och konfigurerar upp IP-kameror via en router och en ohanterad switch med PoE+. Jag har 10 kameror.

Eftersom jag konfigurerar en och en så använder jag PoE+ LAN-port i switchen som strömmatar IP-kameran och den får IP-adress via dhcpn. Men när jag byter kamera så vill den inte dyka upp i nätverket. När jag skannar nätverket så ser det ut som att andra kameran får samma IP-adress som första kameran. Men den första kamerans MAC-adress ligger kvar sparad i nätverkets register.

Det var bara ett exempel. Jag har bytt kameror fram och tillbaka.
Är det för att alla IP-adresser är upptagna via routern?
Är lösningen att öppna upp rangen i IP intervallet?
Ska jag införskaffa en hanterbar switch som kanske är smartare?

BIfogar en bild. Tacksam för lite hjälp
 
Normalt spelar det ingen roll om switchen är managerbar eller ej då den inte hanterar IP adresser.
Låter konstigt att du får samma IP på nästa kamera. Hur stort nät har du? Vanligt är ju att det är ett 255.255.255.0 nät vilket ger dig gott om adresser i de flesta hemma fall.
Kan ju även vara så att din router har någon konstig inställning som delar ut samma flera gånger. Vad har du för router som delar ut IP?
 
Tack för svar.

Teltonika RUT950. Och subnätet står på 255.255.255.0

Det är inte stort. Men jag har satt upp ett virtuellt nätverkskort via USB till routern från PC. Det specade jag inte i kopplingsschemat. Och Internet draget till nätverksporten på moderkortet.

Så jag har ett lokalt nätverk där min PC ingår och skulle trafik ut på internet ske så går det via PCn. Så jag pingar det lokala nätverket och jag vet ju att kamerorna får ett IP inom intervallet x.x.x.50-54.

Men jag misstänker att det är kamerorna som spökar. Det tar ca 1,5 minut för dem att starta efter att nätverkskabeln är ansluten till kameran, där de också får sin strömmatning. Kamerorna borde skicka efter en dhcp discover? Men eftersom tidigare enhets MACadress fortfarande står kvar så har det kanske inte gått ut? Eller att switchen inte skickar dhcpdiscovern vidare till routern? Men när jag bytar port på switchen så brukar det självläka. Men det är något jag inte förstår känns det som..
 
Redigerat:
Jag tycker det ser ut som att du gör det onödigt svårt för dig. 10 kameror med bara 5 adresser du delar ut och då i något eget virtuellt nät.
De flesta routrar har ju så man kan se anslutna enheter så där hittar man ju lätt nya enheter om man inte sitter på ett företag med massa datorer som kopplar upp och ner sig hela tiden.
Så jag skulle börja om och göra det lätt utan en massa special.
 
Det må vara invecklat men har fungerat felfritt i andra syften. Det har aldrig varit ett problem förens jag skaffade en PoE+ switch emellan för att dessa kameror kräver 30W output från nätverkskabeln. Detta är proffskameror och helt stand alone.

Men jag ska testa att dra nätverket direkt in till routern och gå den vägen istället. Se om det hjälper :)

Jag behöver inte 10 kameror runt mitt egna lilla hus. Utan de ska sitta på annan plats.
 
Till att börja med måste ju dhcp-rangen vara minst lika stor som antalet klienter som ska få adress.
Vad har du för lease-tid?

/Höghus
 
Varför inte ge varje kamera en fast ip?
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Till att börja med måste ju dhcp-rangen vara minst lika stor som antalet klienter som ska få adress.
Vad har du för lease-tid?

/Höghus
1 timme. Men jag ska öppna upp rangen. Det kan ju inte skada :)
 
Kjellstrand Kjellstrand skrev:
1 timme. Men jag ska öppna upp rangen. Det kan ju inte skada :)
Jag säger att det är ett krav. Du kan inte få det att fungera med fler klienter än adresser i dhcp-rangen.

/Höghus
 
Kjellstrand Kjellstrand skrev:
har aldrig varit ett problem förens jag skaffade en PoE+ switch
Kan det vara så att switch'en har en DHCP server som du missat? Mer än en DHCP server på ett nätverk ger knepiga problem.
Ett alternativ är att någon kamera inte får tilldelat tillräckligt med elmatning pga inställd effektbudget i PoE+ switch:en.

För felsökning kan det vara värt att koppla elmatning direkt till IP-kamerorna för att utesluta problem med PoE.
 
Kör fast ip med dynamisk tilldelning då du alltid erhåller samma adresser per enhet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
.....men varför tänker ni att kameran skulle få en helt annan adress?

Första kameran konfas och får tillfälligt en adress via DHCP.
Första kameran kopplas bort och nästa ansluts för att konfigureras. Den får då första lediga adress vilket är den som kamera #1 just hade.

Lösningen på detta och en massa andra problem är att göra en statisk mappning baserat på MAC-adress i routerns DHCP-konfiguration. Då tilldelas IP via DHCP, men en viss MAC får alltid samma adress i adressrymden. Så länge routern har stöd för det är det ett utmärkt sätt att få en central hantering av adresser och slippa fasta adresser på saker som egentligen behöver ha det.
 
  • Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Så länge routern har stöd för det är det ett utmärkt sätt att få en central hantering av adresser och slippa fasta adresser
För att förtydliga. Fasta adresser blir det på det sätt att en enskild kamera alltid får samma adress, den man konfigurerar i routern/DHCP-servern.

Det man slipper är att konfigurera varje enskild kamera eller annan enhet. Konfigurationen görs bara på ett ställe.

Nu förstår jag att det var så du menade men en oinsatt kanske kan tänkas missförstå "slippa fasta adresser".

Om det nu inte är jag som totalt missförstår dig?
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
För att förtydliga. Fasta adresser blir det på det sätt att en enskild kamera alltid får samma adress, den man konfigurerar i routern/DHCP-servern.

Det man slipper är att konfigurera varje enskild kamera eller annan enhet. Konfigurationen görs bara på ett ställe.

Nu förstår jag att det var så du menade men en oinsatt kanske kan tänkas missförstå "slippa fasta adresser".

Om det nu inte är jag som totalt missförstår dig?
Om det var att förtydliga vet jag inte, men det du skriver är ju rätt....:)

Man tilldelar adresser på ett av två sätt. Fast tilldelning där klienten konfigureras med önskad adress, gw, dns osv, eller dynamiskt tilldelning av adresser via DHCP.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Man tilldelar adresser på ett av två sätt. Fast tilldelning där klienten konfigureras med önskad adress, gw, dns osv, eller dynamiskt tilldelning av adresser via DHCP.
Fast då är vi oense! Dynamisk tilldelning via DHCP betyder för mig att adressen en enhet får kan variera.

Det du beskriver med att i DHCP-servern/routern konfigurera ett statiskt IP för respektive enhet/MAC-adress är för mig fast tilldelning via DHCP. Fast tilldelning betyder i dessa fall inte att klienten konfigureras på något sätt.

Jag tycker att Telenor och Bredband2 håller med mig:

Dynamisk IP-adress" med beskrivning om att en dators IP-adress ändras varje gång den ansluts till internet och att adresser tilldelas från en pool.
Textbild som beskriver skillnaden mellan dynamisk och statisk IP-tilldelning via DHCP, samt fördelar och nackdelar för företag.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.