jon_h skrev:
Nejdå, du är inte ute och snurrar. Det var jag som inte hajade att duschen skulle bli så stor bara. Jag hade placerat brunnen i den del där taket är lägre och man normalt inte står, skönare för fötterna. Tänk bara på att golvbrunnen ska vara minst 200 millimeter från vägg.
Har titta lite på hur badrummen är gjorda hos bekanta och där fick jag uppfattningen att brunnen ofta monterades i trakterna där man står och duschar. Jag ser egentligen inte någon anledning till att inte skjuta in den där man stå (tvärt om, allt talar ju för det) men jag har inte sett den lösningen innan. Har någon sett dokument/rekommendationer på placering av golvbrunn?

Nedsteg känns i mitt tycke både onödigt och mindre tilltalande rent estetiskt, särskilt om man har keramik på golvet. Då får man ha klippta plattor mitt i golvet för att de ska kunna följa nedsteget. Fult och oskönt för fötterna. Det blir inte vatten ut på golvet om man inte har bakfall. Jag hade gjort ett mjukt och fint fall över hela golvet, som sen blev brantare inne i duschen. Sen hade jag sett till att dörren in till duschen hade en gummilist på undersidan, och att dörren hade den typ av upphängning som sänker och höjer hela dörren lite när man öppnar och stänger. På så sätt är det helt tätt när dörren är stängd, men den släpar inte i golvet när man öppnar den.
Mycket hänger på hur glasväggen och dörren utföres. Klart är att det inte går att köpa någon färdig standardlösning pga snedtaket. Har exempelvis sätt att Duschbyggarna tillverkar specialbeställda vägg/dörr-partier. Misstänker att de inte är de enda på marknaden som gör det. Tips på leverantörer, gärna i krokarna runt sydvänsta Skåne?

Hade först tänkt mig något parti som liksom står på golvet på pinnar eller fötter så att det inte är helt tätt nedanför av den anledningen att jag inte gillar massa alu-lister och skit. Kanske så att man ska titta mer på en helt tät lösning ändå?

Vad gäller fall i duschen räcker det väl med de föreskrivna 50:1, dvs 20mm/m golv?

 
phl skrev:
Har titta lite på hur badrummen är gjorda hos bekanta och där fick jag uppfattningen att brunnen ofta monterades i trakterna där man står och duschar. Jag ser egentligen inte någon anledning till att inte skjuta in den där man stå (tvärt om, allt talar ju för det) men jag har inte sett den lösningen innan. Har någon sett dokument/rekommendationer på placering av golvbrunn?

Mycket hänger på hur glasväggen och dörren utföres. Klart är att det inte går att köpa någon färdig standardlösning pga snedtaket. Har exempelvis sätt att Duschbyggarna tillverkar specialbeställda vägg/dörr-partier. Misstänker att de inte är de enda på marknaden som gör det. Tips på leverantörer, gärna i krokarna runt sydvänsta Skåne?

Hade först tänkt mig något parti som liksom står på golvet på pinnar eller fötter så att det inte är helt tätt nedanför av den anledningen att jag inte gillar massa alu-lister och skit. Kanske så att man ska titta mer på en helt tät lösning ändå?

Vad gäller fall i duschen räcker det väl med de föreskrivna 50:1, dvs 20mm/m golv?
Jag har aldrig sett några rekommendationer om golvbrunnens placering, men man brukar ju vilja få undan den från där man ska stå, så länge man alltså inte hamnar närmare vägg än 200 mm från brunnens kant.

Och det här med duschväggen, har du 1:50-fall så behöcer du absolut inte vara orolig över att få ut vatten på golvet även om duschdörren slutar någon cm eller två över golv.
 
Någon mer input kring förstärkta innerhörn på gipsväggarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.