Hej!

Jag tänker mig att bygga ett hus i år och ämnar driva det på del-entrepenad.

Om man ser på material för:

- Tappvatten
- Värme
- Ventilation
- El

Vilka är de stora grossist-bovarna?

Jag vill nämligen i mina offertförfrågningar blockera de värsta exemplen - jag kommer helt enkelt inte att acceptera en el-firma som köper från tex. Ahlsell. Jobbar dom med en, så jobbar inte jag med dom.

Sen får vi se om det blir nåt bygge... men aldrig att jag gynnar dessa "gratis frukost - högt pris på kvitto - kick-back på hösten"-affärsmodeller.

Vilka bör jag "blockera"?

Vilka är reko?

Hjälp!

//
 
  • Gilla
  • Wow
Mekplatsen och 15 till
  • Laddar…
C
Alla de s.k. grossisterna kör så vitt jag kan bedöma mer eller mindre samma upplägg och nivå på marginalerna. Det är åtminstone ingen jag känner till som sticker ut som särskilt "reko".
 
  • Gilla
Fågelvägen och 4 till
  • Laddar…
Men bara för att tex en rörfirma handlar på Ahlsell, och Ahlsell har en prislista som är som gjord för mygel, så innebär ju inte det per automatik att sagda rörfirma är myglare.
Det står ju varje entreprenör fritt att sätta vilket pris de vill på materialet som de säljer till dig.

Om du av ren princip inte vill göra affärer med entreprenörer som gör affärer med tex Ahlsell så får du nog svårt att hitta någon entreprenör öht.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Tror du kommer längre på om du begär att få firmans faktiska inköpspris och lägger på ett materialpåslag på tex 20% för inköp och hantering. Alternativt att du säger att du betalar vad produkten kostar på tex https://www.rinkabyror.se/ + 20% för hantering. Sedan kan de köpa den på Ahlsells eller Dahl eller vad de nu använder.
Motsvarande samma upplägg på El och värme.
 
  • Gilla
Lassiter och 7 till
  • Laddar…
Snickerifirman jag anlitar skickar kopia på sin faktura från sin leverantör (en lokal firma som är betydligt billigare än tex Ahlsells listpriser), sedan står det "material enl spec +10%" på min faktura.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Totte_S
När jag handlar i jobbet så har jag 3 stora grossister i närområdet. Köper jag mycket så tar jag billigaste stället, annars det med bäst service.
Kunderna betalar vårt netto + påslag. Hur mycket påslag vet räknenissarna på kontoret.
Finns ingen anledning att bojkotta en firma baserat på vilken grossist de använder. Be att de redovisar sin prismodell mot dig som kund.
 
  • Gilla
SusoDus och 9 till
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
Hej!

Jag tänker mig att bygga ett hus i år och ämnar driva det på del-entrepenad.

Om man ser på material för:

- Tappvatten
- Värme
- Ventilation
- El

Vilka är de stora grossist-bovarna?

Jag vill nämligen i mina offertförfrågningar blockera de värsta exemplen - jag kommer helt enkelt inte att acceptera en el-firma som köper från tex. Ahlsell. Jobbar dom med en, så jobbar inte jag med dom.

Sen får vi se om det blir nåt bygge... men aldrig att jag gynnar dessa "gratis frukost - högt pris på kvitto - kick-back på hösten"-affärsmodeller.

Vilka bör jag "blockera"?

Vilka är reko?

Hjälp!

//
Alla grossister kör med höga rabatter och listpris. Det har skrivits om dolda kick back avtal. Det ör inte där boven ligger. Det är en mycket liten del som utgör påslag där. Av den minoritet som har kickback så utgör det några få %. Det som utgör myglet är när hantverkaren använder grossistens bruttopris som någon form av listpris. Det du skall göra är att skriva in i avtalet. Ett fast påslag på leverantörens netto. Förslagsvis 15%. Skriv in att leverantören skall presentera specificerad orginalfaktura på begäran. Om inte inköpspris kan vedimeras på begäran så justeras priset till det lägsta pris du kan hitta +20%.
Övrigt skall offereras och godkännas i förskott.

Ahlsell har fått mycket skit här, men jag hävdar att det till stor del beror på att dom är så stora så de kommer på tal ofta. Men alla fungerar på samma sätt. Att förbjuda ahlsell med flera gör nog att alla seriösa kommer avstå.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
OK - bra påpekande - tack!

//
 
E
J jonte0 skrev:
OK - bra påpekande - tack!

//
Jag gillar att ha avtal med ahlsell som ger hög kick back. Kund ska betala vad vi före språkar. Har du kollat med Armani vilken kick back han har?
 
  • Haha
  • Arg
  • Gilla
Krafse och 6 till
  • Laddar…
Armani jeans eller H&M - där har man ett val... inte så i husbyggbranchen ... det är det som är problemet...

//
 
  • Gilla
Jwc och 9 till
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
Armani jeans eller H&M - där har man ett val... inte så i husbyggbranchen ... det är det som är problemet...

//
Jo då, du kan välja en annan hantverkare. Sjyssta och bra hantverkare kör inte med ockerpriser, detta oavsett om de handlar på Ahlsell eller inte.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Mig veterligen finns ingen fullsortimentsgrossist som inte jobbar på detta sätt dvs normala listpriser, känns som att det framförallt är el och vvs som har detta problem. Man kan säga mycket om Beijer och Optimeras prisbild men det är inte alls på samma sätt, det är dyrt men inte ockerpriser.
 
  • Gilla
total och 1 till
  • Laddar…
T
Den faktura som du får se när du begär en ligger det på dom flesta firmor ett påslag på. Det påslaget kan vara allt från någon procent upp till iaf 40 procent. Det gör det till viss del meningslöst att säga ett nettopåslag, för du vet inte vad nettopriset är. Det är egentligen den "årsbonusen" som hantverkaren sen får tillbaka. Den kan betalas tillbaka, av grossisten månad, kvartal, eller årsvis. Men du kommer aldrig få veta hur mycket det rör sig om. Spelar ingen roll vilken hantverkskategori.

Det är sånt som förstör LOU upphandlingar. Vissa säger att dom har 0 procent i påslag men egentligen ligger redan påslaget med på fakturan. Enda lösningen som finns är typ att köra efter HBV avtalade priser, det är nog det enda som funkar tyvärr.
 
  • Gilla
Jwc och 1 till
  • Laddar…
E
T TechChad skrev:
Den faktura som du får se när du begär en ligger det på dom flesta firmor ett påslag på. Det påslaget kan vara allt från någon procent upp till iaf 40 procent. Det gör det till viss del meningslöst att säga ett nettopåslag, för du vet inte vad nettopriset är. Det är egentligen den "årsbonusen" som hantverkaren sen får tillbaka. Den kan betalas tillbaka, av grossisten månad, kvartal, eller årsvis. Men du kommer aldrig få veta hur mycket det rör sig om. Spelar ingen roll vilken hantverkskategori.

Det är sånt som förstör LOU upphandlingar. Vissa säger att dom har 0 procent i påslag men egentligen ligger redan påslaget med på fakturan. Enda lösningen som finns är typ att köra efter HBV avtalade priser, det är nog det enda som funkar tyvärr.
Nu brukar inte lou tillämpas här unge man.
Men bra försök.

I en bransch är alla priser kända och då kan listor upprättas som man går efter.
 
  • Haha
TechChad
  • Laddar…
Varför ge grossisterna skulden då det är hantverkarna som fakturerar kunden?
 
  • Gilla
djac och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.