Karlia
Pälsängrar, om än äckliga, är ingen katastrof. Det är städning som hjälper om ni ska bli av med dem, inte gifter. Möjligtvis i kombination. Hade ozon varit en fungerande väg skulle Anticimex och dylika använda det.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi är försiktiga. Men krypgrunden har orsakat lukt i stugan som vi vill bli av med. Har kfypgrundsavfuktare och plast mot marken så vi vill bli av med den lukt som fastnat i kläder och möbler. Ozonering är en beprövad metod för att bli av med lukt. Om ozoneringen även kan hjälpa mot pälsängrar så är det ett plus. Har läst om flera som säger att de hittar döda flugor och insekter efter ozonbehandling så tanken att det kan döda pälsängrar är inte helt orimlig.
 
J
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hoppas att ni är försiktiga med gifter och gaser i hemmet!
Så det inte går så här, det var visst lite gas som låg kvar i en byrålåda som tog livet av Dan:
[länk]
Det är ju en viss skillnad på cyanvätegas och ozon.
 
Hur har det gått med ängarna?
De är förhållandevis lätta att hålla undan med lite mer noggrann städning. Dessutom jobbar de långsamt - i motsats till mal.
 
Ozon kan knäcka vissa småkryp, men vad jag förstår får man gasa på hyfsat för att det skall knäcka dom.

Ozon går heller inte riktigt att ta "rum för rum" är min erfarenhet. Det är en gas som tar sig igenom minsta springa och när jag kört det har det luktat i närliggande rum. Men har man bara möjlighet att ta sig hemifrån ett par timmar är det helt ok. Flytta krukväxter och annat känsligt och kör igång, sen vädra ur när du väl kommer hem igen. Det luktar såpass om ozon att "farliga" nivåer är något man undviker per automatik eftersom det helt enkelt inte känns så skönt i näsa och lungor.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.