Hur får man till en snygg invändig fönstersmyg om man har en ventil i den övre karmen? Det känns som att blir svårt och få till en snygg inramning
 
Hur högt sitter ventilen ? Vad är det för ventil ? Biobe ?
 
Den sitter ungefär mitt i den övre karmen. Den är cirka två cm hög och 20cm bred. Det är ett Trarydsfönster. Vad modellen på ventilen heter vet jag inte. Den fanns bara en och välja på om jag inte minns fel. Spaltventil ser den ut att kallas enligt traryds hemsida
 
Redigerat:
ok....Ventilen måste sitta med nedåtriktad öppning när man har smyg. Det borde väl bli en 10mm kvar av karmen upptill ovanför ventilen...Det borde väl räcka för att få till det snyggt ??
 
Ja, det är inga problem att få till detta. Jag bygger smygar i 16mm MDF och har inte haft några problem att få plats med både ventil och smyg på mina trarydfönster. Vad är det du inte får ordning på?

PICT5481.JPG
PICT5483.JPG
PICT5484.JPG
 
...fattar inte vad forumet gör med bilderna nuförtiden men högerklicka och ta "visa bild" eller motsvarande så ser du hela bilden.....
 
Snyggt där...

Skall själv byta fönster inom kort och funderar då på att ta bort fönsterbrädorna som sitter på konsol på väggen och integrera dessa som du gjort. Vad har du för material till fönsterbrädan?
Tyckte även du hade snygga lister/foder. Är det någon speciell profil?
 
Jag tänkte att man kanske behövde lite grövre material i smygen än cirka 15mm som det nu ges plats för. Smygen blir 23cm djup och jag hade tänkt tillverka den i fura som ska laseras. Det känns lite klent och göra den så tunn men det kanske inte är nåt stort problem.
 
MathiasS skrev:
...fattar inte vad forumet gör med bilderna nuförtiden men högerklicka och ta "visa bild" eller motsvarande så ser du hela bilden.....
Snygg inramning. Kanske skulle satsa på MDF
 
nite skrev:
Snyggt där...

Skall själv byta fönster inom kort och funderar då på att ta bort fönsterbrädorna som sitter på konsol på väggen och integrera dessa som du gjort. Vad har du för material till fönsterbrädan?
Tyckte även du hade snygga lister/foder. Är det någon speciell profil?
Det är MDF 16mm i smygen.

Bottendelen är gjord av en 16mm + en smal list som är 18mm. Listverket är Gapro Allmoge 15x69.

Går ju även att använda limträskivor i furu men MDFen är lätt jobbad och ett billigt alternativ (vill jag minnas iaf) när man gör många fönster. Passar alltså bra när man ska täckmåla.

Kom ihåg att limma fodren både i smygen (mdf-skivans kant) och i ändträet mot nästa foderbit. Då slipper man sprickor när huset rör på sig - det är iaf erfarenheten härifrån.
 
Per72 skrev:
Snygg inramning. Kanske skulle satsa på MDF
Tack,

ja om det ska täckmålas är det som sagt ett vettigt alternativ tycker jag.

Kan inte tänka mig att du behöver tjockare material än vad vi pratat om här - du ser ju till att ha underlag i hörnorna och ett par ställen mittpå så blir det stabilt och fint. Kan du skriva direkt i regelverket runt fönstret är det ju ännu stadigare, är det snett kan det ju dock behövas mellanlägg.
 
Redigerat:
Målade du skivorna en gång innan monteringen eller målade du allt på plats? Hur som helst lär man väl spackla och måla skruvhuvudena i allafall
 
Efter att jag monterat MDF-smygen samt limmat/spikat dit fodren slipar jag övergången mellan foder och smyg. Därefter grundmålar jag allt på plats. Sedan spacklar jag spikskallar + ev ojämnheter mellan smyg och foder tills jag är nöjd och målar därefter med täckfärg. Sist drar jag mjukfog mellan smyg och fönster samt mellan foder och vägg (målad vägg).
 
Målar du inte över mjukfogen en sista vända. risken är väll att fogen gulnar....
 
viktorj skrev:
Målar du inte över mjukfogen en sista vända. risken är väll att fogen gulnar....
Jag har gjort lite olika, vad som är "rätt" vet jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.