Och svartarbetena ökar igen - Bravo Löfven!!
 
G
Det är väl inget att bli förvånad över. Dem berättade ju att dom skulle göra detta och vad konsekvenserna skulle bli av denna politik i god tid. Som man bäddar får man ligga.
 
Skönt att jag hann med de känsligare renoveringarna som kräver intyg osv innan de sänkte ROT-avdraget. Resten lär bli "direktbetalning" i möjligaste mån.
 
Imponerande vad många som tycker det är någon form av rättighet att få byggnadsarbete subventionerat :confused:
 
  • Gilla
MultiMan och 15 till
  • Laddar…
Blir bra, nu kommer man ju istället ha råd att lämna cykeln och skorna på reparation. Cykelreparatör och skomakare är ju dessutom utpekade som framtidsyrken av regeringen.
 
G
De ena som rot-avdraget har givit upphov till är att kraftigt driva upp priserna. Det andra är att kraftigt öka inflyttning av arbetskraft med bristfällig kompetens.

Att det nu blir ett stopp (om än inte helt även om vissa vill få det att framstå som det) är en helt nödvändig och logisk konsekvens av ett system som kan vara bra som verktyg för i konjunkturssvängningar, men är värdelöst som permanent åtgärd. Sen kan man ju också fundera på om det är vettigt att, för att få stopp på svartjobben, ta bort skatten.

Om man ska göra en vettig konjunkturåtgärd just nu, så ska man styra om rot-avdraget till ett tillfälligt (OBS) nybyggnadsavdrag.
 
13th Marine skrev:
Imponerande vad många som tycker det är någon form av rättighet att få byggnadsarbete subventionerat :confused:
Tvärt om, jag accepterar (motvilligt) världens högsta skattetryck eftersom vi har haft fina avdragsmöjligheter på många håll. Minskar de senare så kommer jag se till att minska min skatt :)
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke och 1 till
  • Laddar…
G
HenrikP skrev:
Tvärt om, jag accepterar (motvilligt) världens högsta skattetryck eftersom vi har haft fina avdragsmöjligheter på många håll. Minskar de senare så kommer jag se till att minska min skatt :)
De flesta accepterar att betala skatt eftersom de får en välfärdsstat. Frågan är om samhället i övrigt accepterar att vissa grupper, som villaägare, inte betalar för sig. Och du som individ (om du inte tillhör den rikaste percentilen) betalar sannolikt en högst medelmåttig skatt. Gör du avdrag betalar du sannolikt betydligt mindre än snittet, även i internationell jämförelse.
 
gäst skrev:
De flesta accepterar att betala skatt eftersom de får en välfärdsstat. Frågan är om samhället i övrigt accepterar att vissa grupper, som villaägare, inte betalar för sig. Och du som individ (om du inte tillhör den rikaste percentilen) betalar sannolikt en högst medelmåttig skatt. Gör du avdrag betalar du sannolikt betydligt mindre än snittet, även i internationell jämförelse.
Min uppfattning är att acceptansen för grupper som inte betalar för sig är mycket hög.

Om vi nu ska se villaägare som en homogen grupp så tror jag att det finns flera nettoskattebetalare i den gruppen, än i många andra.

Helst av allt skulle jag vilja se samtliga avdra avvecklade och att man istället sänkte det totala skattetrycket.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
G
HenrikP skrev:
Min uppfattning är att acceptansen för grupper som inte betalar för sig är mycket hög.

Tyvärr har du nog rätt. Men det betyder inte att det är rätt.

Om vi nu ska se villaägare som en homogen grupp så tror jag att det finns flera nettoskattebetalare i den gruppen, än i många andra.

Jag förstår nog inte poängen? Vi får väl utgå från att personer med inkomster över snittet, etablerade på arbetsmarknaden etc (dvs villaägare) är nettobetalare. Annars är vi nog ganska kokta. Men - en sjuksköterska i hyresrätt betalar mer i skatt än en villa- medelinkomsttagare som gör fulla rot- och rutavdrag.

Helst av allt skulle jag vilja se samtliga avdra avvecklade och att man istället sänkte det totala skattetrycket.
Jo, vissa är ju av den åsikten. Själv tror jag att ett välfärdsland är bättre än en nattväktarstat.
 
G
gäst skrev:
Jo, vissa är ju av den åsikten. Själv tror jag att ett välfärdsland är bättre än en nattväktarstat.
Ah, sorry, man kan inte skriva i quoten förstås.
 
gäst skrev:
De flesta accepterar att betala skatt eftersom de får en välfärdsstat. Frågan är om samhället i övrigt accepterar att vissa grupper, som villaägare, inte betalar för sig. Och du som individ (om du inte tillhör den rikaste percentilen) betalar sannolikt en högst medelmåttig skatt. Gör du avdrag betalar du sannolikt betydligt mindre än snittet, även i internationell jämförelse.
Det stämmer inte.
Tar man bara inkomstskatter så finns det länder med högre skatt, och många med lägre (http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatter/Jamfor-skatter-mellan-lander/).

Men totalt skattetyrck är fortfarande stort, och avdragsrätter (på olika sätt) finns i de flesta andra länder också...
Vi ligger (enligt de senaste siffrorna på 7e plats i Världen, dvs vi har det 7e högsta skattetrycket!)
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skattetryck-i-Sverige-och-internationellt/

ROT avdraget kanske används av villaägare till stor del - men den stora effekten är ju att andelen svartjobb minskar. Så frågan är om den faktiska skatteinkomsten har ökat eller minskat för staten ?
På det kommer att många kan ha fått jobb, och säkrare jobb mha ROT (och RUT) - dvs man har en fast anställning med "vit" pensionsgrundande lön istället för svart lön och jobb "per timme".
Byggbranschen uppskattar ju tex att ca 20000 vita jobb har skapats mha ROT - och även om inte alla försvinner över en natt så är det en hel del...

/K
 
G
klaskarlsson skrev:
Det stämmer inte.
Tar man bara inkomstskatter så finns det länder med högre skatt, och många med lägre ([länk]).

Men totalt skattetyrck är fortfarande stort, och avdragsrätter (på olika sätt) finns i de flesta andra länder också...
Vi ligger (enligt de senaste siffrorna på 7e plats i Världen, dvs vi har det 7e högsta skattetrycket!)
[länk]

ROT avdraget kanske används av villaägare till stor del - men den stora effekten är ju att andelen svartjobb minskar. Så frågan är om den faktiska skatteinkomsten har ökat eller minskat för staten ?
På det kommer att många kan ha fått jobb, och säkrare jobb mha ROT (och RUT) - dvs man har en fast anställning med "vit" pensionsgrundande lön istället för svart lön och jobb "per timme".
Byggbranschen uppskattar ju tex att ca 20000 vita jobb har skapats mha ROT - och även om inte alla försvinner över en natt så är det en hel del...

/K
Först - man ska ta sina källor med nypor av salt. Bakom Ekonomifakta står Svenskt näringsliv. Tidigare här så har vi pratat om inkomstskatt, det gäller inte din länk = svårt att jämföra. En mer rättvis jämförelse (för att inte hamna i den helt irrelevanta marginalskattediskussionen) är att ta ex en person med en viss inkomst och jämföra. Så om vi tar en som tjänar lite som medel, typ 450 000 kr så betalar man ca 25% i skatt, lika mkt som i England efter deras National Insurence. Typ samma alltså. Du får ungefär samma resultat i de flesta jämförbara länder.

Men det är ju det här med svartjobben som är det intressanta, och där man måste tillåta sig att vara lite konspiratorisk (ex trodde du att byggbranschen skulle påstå något annat?). Men var finns underlagen? Har verkligen svartjobben minskat? Och i så fall till vilken utsträckning och till vilken kostnad?
(1. Kraftigt ökade byggkostnader eftersom "vinsten/avdraget" efter tid överförs från konsument till entreprenör. 2. Totalt sett minskade skatteintäkter eftersom de ökade skatterna (kanske 2 mdr) inte når upp till kostnaden för avdrag (17 mdr 2014).)
 
harry73
Jag tyckte att sverige stod sig bra i jämförelsen med andra länder. Ok då ska man jämföra sig med andra länder där man vill bo. Frankrike och Tyskland hade mycket högre skattetryck. Nederländerna något mindre, men den skillnaden försvinner helt om man tar hänsyn till sjukförsäkring, möjlighet till VAB eller föräldrapenning, avgiftsfri skola, mm.

Och subventioneringen av våra barn gör att vi kan bibehålla vår välfärdsnivå även i framtiden.
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.