Allt siom myndigheterna inte vet är lagligt. Händer en olycka var han någon annanstans.
 
  • Gilla
  • Älska
Norrtull och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Då är det ju lugnt att såga sina egna stockar på någon annans mark.
Det får du göra utan körkort. Problemet är 1:a snittet, att fälla trädet, det har "skogsägaren" nytta av...

Frågan uppstår dock, vem är skogsägaren, den som äger träden eller den som äger marken, och är det ens en skog eller är det en obebyggd bostadsfastighet med sly på.

8 Vedeldare som köpt en trave med okapad ved och kapar veden på skogsägarens mark
Nej
Vedkapningen bedöms inte vara till nytta för skogsägaren

9 Vedhuggare som med eller utan betalning i pengar arbetar i annans skog och t.ex. fäller träd eller tar reda på vindfällen
Ja
Bedöms vara till nytta för skogsägaren som får arbetsgivaransvar, Läs mer

10 Vedhuggare som för egen räkning tar reda på redan fällda röjstammar i annans skog
Nej
Bedöms inte vara till nytta för skogsägaren
https://sakerskog.se/2562-2/
 
  • Gilla
Mikko58
  • Laddar…
Och har väl inte prövats juridiskt, ännu.
Var så för 1-2 år sedan.
 
L lbgu skrev:
Om du har lite kritiskt tänkande så kan du ju fundera på ifall de som berättade detta hade något egenintresse att beskriva saken så.
Nu satt vi ju på kursen och behövde den i jobbet så jag vet inte varför det inte skulle vara sant. För övrigt var det en nyttig kurs även för oss som kört motorsåg ganska mycket. Jag fick en bättre koll på hur man fäller träd säkert och hur man jobbar ergonomiskt samt ett bättre säkerhetstänk rent allmänt. Det är väl just säkerhet de flesta förarbevis och utbildningar går ut på så jag förstår inte varför det skulle vara så fel med en utbildning i motorsågskörning. Den var inte brutalt dyr(min arbetsgivare betalade) ca 3000:- och har ingen tidsbegränsning.
 
D Dilato skrev:
Det får du göra utan körkort. Problemet är 1:a snittet, att fälla trädet, det har "skogsägaren" nytta av...

Frågan uppstår dock, vem är skogsägaren, den som äger träden eller den som äger marken, och är det ens en skog eller är det en obebyggd bostadsfastighet med sly på.
På vilket sätt har han mer nytta av det än ifall man kapar upp de redan fällda träden? Borde vara mer nytta för skogsägaren att få bort en massa stockar som ligger i skogen än att någon hugger ner träd som han sålt på rot. Dessa träd skulle han normalt få behålla ifall de inte fälls inom en viss tid. Så skogsägaren skulle vinna på att de inte fälldes.
 
Redigerat:
G-83 G-83 skrev:
Nu satt vi ju på kursen och behövde den i jobbet så jag vet inte varför det inte skulle vara sant. För övrigt var det en nyttig kurs även för oss som kört motorsåg ganska mycket. Jag fick en bättre koll på hur man fäller träd säkert och hur man jobbar ergonomiskt samt ett bättre säkerhetstänk rent allmänt. Det är väl just säkerhet de flesta förarbevis och utbildningar går ut på så jag förstår inte varför det skulle vara så fel med en utbildning i motorsågskörning. Den var inte brutalt dyr(min arbetsgivare betalade) ca 3000:- och har ingen tidsbegränsning.
Jag har gått en kurs eller vad man ska kalla det som hade som syfte att man skulle gå motorsågskörkortkursen efteråt. De som höll den skulle hålla den riktiga kursen sen så det var väl en typ av reklam för att vi skulle gå kursen. De körde stenhårt på att man måste ha körkort om man använde sågen utanför egen mark. Så de var bevisligen inte helt pålitliga och visst fanns det pengar att tjäna. Vi var kanske 30 som var med och ca. 20 gick nog kursen så det var nog väl värt de timmar de offrade på oss.

Angående värt pengarna så tvivlar jag på att man blir bättre på motorsågning av att ha kortet. Visst kunde man inte lägga ett fällskär innan så fick man väl lära sig det. Man tror kanske att man blir duktigare med kortet, men det innebär nog snarare en ökad risk att tro att man har koll på allt.
 
Jäkla stök med det juridiska här.
Skit i det. Sälj träden på rot för 1kr styck och låt den intresserade ta ner och hämta de.

Sålänge inga hus är i närheten vill säga...
 
  • Gilla
Minnie Mesola och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Jag har gått en kurs eller vad man ska kalla det som hade som syfte att man skulle gå motorsågskörkortkursen efteråt. De som höll den skulle hålla den riktiga kursen sen så det var väl en typ av reklam för att vi skulle gå kursen. De körde stenhårt på att man måste ha körkort om man använde sågen utanför egen mark. Så de var bevisligen inte helt pålitliga och visst fanns det pengar att tjäna. Vi var kanske 30 som var med och ca. 20 gick nog kursen så det var nog väl värt de timmar de offrade på oss.

Angående värt pengarna så tvivlar jag på att man blir bättre på motorsågning av att ha kortet. Visst kunde man inte lägga ett fällskär innan så fick man väl lära sig det. Man tror kanske att man blir duktigare med kortet, men det innebär nog snarare en ökad risk att tro att man har koll på allt.
Det beror nog på kursledaren om man blir bättre eller inte. Vi gick den via Södra. Vi är inte överens om detta helt enkelt.
 
G-83 G-83 skrev:
Det beror nog på kursledaren om man blir bättre eller inte. Vi gick den via Södra. Vi är inte överens om detta helt enkelt.
Inget fel att gå den ifall man verkligen vill göra det, men att tvinga/lura folk till det tycker jag är fel. De flesta som jag gick introduktionskursen med hade 10-tals år med erfarenhet i skogen. Mest bönder som ägde egen skog och de blev mer eller mindre skrämda att gå den riktiga kursen då det lät som att de måste ha körkort för att starta motorsågen utanför egen mark. Tvivlar på att särskilt många av dem någonsin kommer att komma i en arbetstagarsituation i skogen vilket är det enda körkortet behövs för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.