wildeside
:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
Så kan det gå, undrar om det va Ahsell matrerial.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Man vet ju iofs inte hur det aktuella fallet ser ut. Det verkar vara delvis illa underbyggt då man t.ex. vid jämförelser har hänvisat till materiel som inte är identiskt.

Man skriver även:
Samtidigt får priset inte avvika ”väsentligen” från vad näringsidkaren – i det här fallet elfirman – själv betalar till sin underleverantör.

Eftersom kunden aldrig får se vad elfirman betalar ligger ju svårigheten att påvisa om så är fallet eller inte.
Som alltid är den springande punkten det riggade systemet med listpriser med, för elfirman, stora rabattsatser.

Nu har man ju ingen aning om materielpriset avvek "väsentligen" eller inte i det här fallet.
Det kan ju mycket väl ha varit rimliga påslag på materielen.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Intressant. Vi har ju misstänkt att den fria marknadens priser inte ska jämföras med elinstallationsföretagens priser vid skälighetsprövningen enligt konsumenttjänstlagen om ett icke avtalat pris. Det verkar som att ARN har gått på den linjen.

Jag begärde just ut ARNs avgörande så jag kan läsa utan branschtidningens filter.
 
  • Gilla
Boan och 9 till
  • Laddar…
Då blir den läst med ditt filter istället ;) :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
Peter4321 och 6 till
  • Laddar…
Men om han plockat de lägsta priserna från flera olika ställen håller jag med om att det inte är representativt. Ingen kan förvänta sig att elektrikern ska jaga priser på det viset. Jag gissar att kunden inte räknat in någon frakt heller.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Z
5 svar! jag förväntade mig 20+ sidor i denna fråga redan!
Utan att ha läst papperna själv så tycker jag ARN har gjort det många på forumet tycker är rimligt, så länge det inte gäller ocker!
Får snällt vänta på att @Claes Sörmland läst igenom (kan du inte skanna in och ladda upp det?)
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Totte_S
När en hantverkare får rätt är det inte lika roligt längre ;-)

Ps. Jag är inte hantverkare själv, bara gammal och bitter ds.

Z zapy skrev:
5 svar! jag förväntade mig 20+ sidor i denna fråga redan!
Utan att ha läst papperna själv så tycker jag ARN har gjort det många på forumet tycker är rimligt, så länge det inte gäller ocker!
Får snällt vänta på att @Claes Sörmland läst igenom (kan du inte skanna in och ladda upp det?)
 
  • Gilla
  • Haha
Guzzi och 7 till
  • Laddar…
Inga reaktioner från hempularna och snåljåparna ännu men det kommer:rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
N1xv och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Inga reaktioner från hempularna och snåljåparna ännu men det kommer:rofl:
Jodå, jag är i allra högsta grad en hempulare.
(...och det är väl för övrigt även de flesta yrkesmän som pular med sin egen el hemma på fritiden...)
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Skönt att kunden ändå följde ARNs beslut och betalade omedelbart :)
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
D
Jag tycker det är svårt att dra några generella slutsatser om elektrikers över- eller icke över-debitering baserat på artikeln. Det kan både finnas firmor som tar höga påslag och snålkunder som tycker att alla prispåslag jämfört med en no-namn produkt med liknande funktion är orimliga. Enligt, den sannolikt partiska, beskrivningen ger kunden mig dumsnål-vibbar.

Edit: OT så var det väldigt bra att vara 2 ibland när vi trådade om vårt 40-talshus. Elektriker gjorde huvudjobbet och jag hjälpte till med den ädla konsten ”rycka i änden” när vi försökte ta reda hur vissa rör gick. Om man inte har möjlighet att jobba hemifrån och hjälpa till låter det rätt smart att låta en lärling göra vissa delar av jobbet som antagligen inte är så kompetenskrävande.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 4 till
  • Laddar…
tommib
Utan att ha tillgång till alla siffrorna så är det svårt att säga så mycket men bara baserat på den lilla information som finns i elinstallatören så verkar det rimligt. Ett jobb på 24 kkr i en lägenhet där allt skulle jordas och det dessutom skulle dras nätverkskabel verkar nästan billigt. Så extrema påslag kan de helt enkelt inte haft. Dessutom så hade inte kunden jämfört samma produkter utan "motsvarande" vilket blir extremt missvisande. Var det biltemagrejer som jämfördes med Elko/Schneider? Jag tror också som Daniel109 att det har missats t.ex. frakt osv samt nyttokostnaden av att ha allt på plats samtidigt (med minskad arbetstid för elektrikerna som följd).

Att dra för stora växlar på detta blir lätt löjligt.

Så, min reakion är i huvudsak meh.... Troligen ett korrekt utslag av ARN.
 
  • Gilla
Stingray468 och 7 till
  • Laddar…
D Drömtroll skrev:
Jag tycker det är svårt att dra några generella slutsatser om elektrikers över- eller icke över-debitering baserat på artikeln. Det kan både finnas firmor som tar höga påslag och snålkunder som tycker att alla prispåslag jämfört med en no-namn produkt med liknande funktion är orimliga. Enligt, den sannolikt partiska, beskrivningen ger kunden mig dumsnål-vibbar.
Min erfarenhet (de få gånger det hänt) där kunden klagat på material priserna så har de argumenterat om att de jämfört mina priser med priser de sett på Biltema, Jula etc och som är i en prisklass och kvalité för sig
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
tommib
Kvaliteten är egentligen inte intressant. Det som är intressant är att man försöker hävda att ett pris skulle gälla på ett fabrikat när elektrikern installerat ett anant. Kvalitetsdiskussionen är separat.

Man kan tänka sig att kunden specificerar att allt material ska vara av en viss typ, t.ex. Biltema. Inga seriösa elektriker kommer ta jobbet men då skulle det vara ok att jämföra med Biltemas priser.

Det som sticker i ögonen på mig och många andra är när elektrikern hävdar med bestämdhet att hans Elko RS som kostar tre gånger så mycket som samma Elko RS på Bauhaus (eller elbutik.se) egentligen är ett helt annat bättre uttag trots samma E-nummer.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.