Ad acta
Kom igen Mathias, jag har väntat i drygt två månader på svar!!
 
Ad acta skrev:
Kom igen Mathias, jag har väntat i drygt två månader på svar!!
Du får nog ställa frågan igen för den var inte begriplig första gången du ställde den. Har läst ditt inlägg ett par gånger till och jag förstår fortfarande inte vad du babblar om. Du får tänka på att vi akademiker inte har det så lätt alltid. Skriv långsamt och tydligt med enkla meningar så vi förstår bättre! :)

Du har haft två månader på dig att hitta något som stödjer ditt påstående att arbetsstyrkan blir sjukare av skiftesarbete. Har du hittat något?

Det har tidigare i tråden konsterats, av byggare gissar jag, att skiftesarbete är vanligt förekommande när det är bråttom. Givetvis går det att ha bråttom när man bygger höghus också (för det är vad blogginlägget vi pratar om handlar om). Att någon form av skiftesarbete skulle kunna vara ett sätt att effektivisera verkar ju inte heller helt orimligt även om du sågar möjligheten. Att du sågar tror jag dock beror mer på att du vill protestera i största allmänhet samt att du tillhör skaran icke förändringsbenägna, snarar än grundat på fakta. Fast jag kan ju ha fel.

Att det går att effektivisera i byggsektorn är självklart och inget som behöver debatteras antar jag - du exemplifierar själv projekteringen som något som kan effektiviseras. Att det går att effektivisera i ALLA led är självklart.
 
Måste få säga att svaren jag läst i den här tråden är väldigt bra, bland de bättre jag läst i det här forumet. Tack!
 
Ad acta
Ad acta skrev:
Nej som jag skrev så är det i lokaler också som skiftarbete förekommer (trots att jag skrev lokaker :)).
Men knappast bostadsbyggen som tråden väl handlar om, och din idé med att jobba skift och betala den ob med att hyrmaskinerna går dygnet går bort.

Hur skulle detta se ut, med skiftarbete vid bostadsbygge?

Ska vi ha dom byggare och den arbetsledning som finns nu eller ska vi dubbla upp styrkan? Finns den kompetensen?

Är byggbehovet så pass stort en längre tid?

Det finns många som hävdar (kanske med rätt) att byggbranschen ska effektiviseras, men kommer aldrig med egna konkreta förslag.

Att bygga 24 timmar om dygnet blir knappast någon positiv kostnadseffekt trots att man kan få in hyresgäster tidigare. Risken med högre byggtempo är att konstruktionerna få fler byggfel än idag.
Här är frågorna som aldrig fick något svar:)
 
Det lite komiska är ju att man använder argumentet att det blir fler fel om man "stressar" bygget. Alla andra yrkesgrupper i tillverkningsindustrin med vissa ggr rigorösa kvalitetskrav ( bilindustri, flygplan mm) kan hantera denna stress som skift tydligen innebär men just i bygg som redan har höga felmarginaler kanske inte klarar detta?

I övrigt har jag ingen åsikt mer än att effektivisering är något alla konkurrensutsatta yrkesgrupper bör jobba med

Mvh lorant
 
pappskallen skrev:
Jag sa inte att det inte går att effektivisera:cool:

Kruxet är att det ofta är personer som sitter inne på ett kontor och snurrat med pennan ovanför huvudet som kommit på dessa ideer.
Min teori är att det jämförs med industriarbeten och dyl. där verksamheten är inklämd mellan fyra väggar. Så ser tyvärr inte ett bygge ut.
.
En jämnförelse kanske kunde vara att ett bygge är som en bilfabrik fast under tiden bilarna tillverkas så byggs samtidigt fabriken som bilen görs i.

I övrigt tror jag det är en väldigt trög branch att ändra.
Försök och ändra något några millimeter i tillvaron för en snickargubbe som är 55år.
Gissa om det blir muntra miner då :D
Facket ska säga sitt bla bla bla. Man vill ha det som det är. Samma bra betalning, släppa verktygen kl 12 och åka till bolaget kl 13 varje fredag.
 
Ad acta skrev:
Här är frågorna som aldrig fick något svar:)
Om du läser ditt inlägg igen så inser du säkert att dina frågor är för luddiga för att få ett svar på ett forum. Jag har ingen avsikt att skriva en avhandling om skiftesarbetets effekter på byggbranchen och skulle jag få för mig att göra det skulle jag ta betalt för det.

Om du dessutom bemödar dig med att läsa övriga inlägg också istället för att bara raljera på ett forumtrolls vis, så kommer du se att det inte var "min ide" att köra skiftesarbete. Jag har däremot lyft frågan om det kan vara lönsamt samt givit ett förslag på möjlig besparing i det sammanhanget.

Ad acta, du börjar bli tråkig här på forumet. Ett ändlöst raljerande med enda syftet att bråka - prova på att bidra lite och hjälpa någon istället, du skulle säkert gilla det som omväxling.:|
 
Ad acta
MathiasS skrev:
Om du läser ditt inlägg igen så inser du säkert att dina frågor är för luddiga för att få ett svar på ett forum. Jag har ingen avsikt att skriva en avhandling om skiftesarbetets effekter på byggbranchen och skulle jag få för mig att göra det skulle jag ta betalt för det.

Om du dessutom bemödar dig med att läsa övriga inlägg också istället för att bara raljera på ett forumtrolls vis, så kommer du se att det inte var "min ide" att köra skiftesarbete. Jag har däremot lyft frågan om det kan vara lönsamt samt givit ett förslag på möjlig besparing i det sammanhanget.

Ad acta, du börjar bli tråkig här på forumet. Ett ändlöst raljerande med enda syftet att bråka - prova på att bidra lite och hjälpa någon istället, du skulle säkert gilla det som omväxling.:|
Jag misstänkte att du inte hade något svar att komma med.

Att stå och gapa över att byggbranschen inte vill eller kan effektivisera sig utan att ha något konkret förslag själv är tråkigt Mathias.
Att anklaga folk för att inte vara "förändringsbenägna" utan grund är också tråkigt Mathias.
 
Jag svarar gärna om du formulerar en fråga som går att begripa, men det verkar väldigt svårt? Ville du verkligen ha ett svar skulle du nog ha förklarat dig redan. Det verkar vara en mer rimlig slutsats att du bara vill gnälla och raljera, som vanligt.

Exakt VAR har jag gapat över att byggbranschen inte kan förändra sig? Jag har sagt att allt arbete går att effektivisera och det inkluderar byggbranchen. Att byggbranchen kan bli effektivare verkar vi ju också överens om.

Jag anklagar inte "folk" för att inte vara förändringsbenägna. Jag säger att du inte är det och det grundar jag på dina inlägg här i tråden. Om du vore förändringsbenägen skulle du kunna föra en kreativ diskussion kring de områden som diskuterats här istället för att bara raljera och hugga på ditt vanliga vis.

Sluta forumtrolla nu, hitta ett annat forum att föra oväsen på.
 
Ad acta
MathiasS skrev:
Jag svarar gärna om du formulerar en fråga som går att begripa, men det verkar väldigt svårt? Ville du verkligen ha ett svar skulle du nog ha förklarat dig redan. Det verkar vara en mer rimlig slutsats att du bara vill gnälla och raljera, som vanligt.
Kan du inte begripa mina frågor så kanske jag borde ställa dom lite lättare, men i det här forumet så bör man förstå dom.
Ställer man en fråga så vill man ha svar, eller har du annat tänk?

Snälla Mathias, angående gnäll så har du nog inte riktigt torra fossingar va?
Ska vi ha en duell på "gnällsvar" i forumet?


Exakt VAR har jag gapat över att byggbranschen inte kan förändra sig? Jag har sagt att allt arbete går att effektivisera och det inkluderar byggbranchen. Att byggbranchen kan bli effektivare verkar vi ju också överens om.

Varför Mathias, skulle jag precisera exakt var du har gapat för mycket om byggbranschens oförmåga att förändra sig när du:

  1. Bör veta att du är en sådan människa!
  2. Du svarar inte på mina frågor!
  3. Läs dina inlägg så förstår du nog vad jag menar!


Jag anklagar inte "folk" för att inte vara förändringsbenägna. Jag säger att du inte är det och det grundar jag på dina inlägg här i tråden. Om du vore förändringsbenägen skulle du kunna föra en kreativ diskussion kring de områden som diskuterats här istället för att bara raljera och hugga på ditt vanliga vis.

Återigen Mathias, du måste väl läsa dina inlägg. Troligtvis räcker det med att du läser en handfull av dina inlägg så hoppas jag att du kan tyda dom!
Om inte läs igen Mathias :D:D

Sluta forumtrolla nu, hitta ett annat forum att föra oväsen på.
Mathias, menar att jag ska söka mig till ett forum där debatter inte får finnas?
 
Så ytterst märkligt... Jag jobbar skift på ett jobb som kräver engagemang, erfarenhet och extrem noggranhet men det går tydligen inte för vi kan inte vara detta om vi inte bara jobbar åtta timmar om dagen med någon handledare som förklarar precis hur vi skall göra allting. Jag trodde, uppenbarligen dumt av mig, att det var jag själv som skulle besitta kompetensen och inte någon "arbetsledare".

Men vad vet jag, jag bygger ju bara flygplansmotorer och det kan ju då orimligtvis vara lika komplicerat som att snickra ihop lite regelverk... ;)
 
Ad acta
Dalbotös skrev:
Så ytterst märkligt... Jag jobbar skift på ett jobb som kräver engagemang, erfarenhet och extrem noggranhet men det går tydligen inte för vi kan inte vara detta om vi inte bara jobbar åtta timmar om dagen med någon handledare som förklarar precis hur vi skall göra allting. Jag trodde, uppenbarligen dumt av mig, att det var jag själv som skulle besitta kompetensen och inte någon "arbetsledare".

Men vad vet jag, jag bygger ju bara flygplansmotorer och det kan ju då orimligtvis vara lika komplicerat som att snickra ihop lite regelverk... ;)

Jag tvivlar väl ett uns på att du har hela kompetensen själv, för att få denna motor att lyfta ett flygplan så länge du inte är inblandad i concorde.

Du bygger flygplansmotorer, löpande band då eller?

Mer exakt vad gör du när du bygger dessa motorer?
 
Mikael_L
Ett problem i detta effektiviseringstänk är att många (läs, byggjobbarna själva + branschaktörerna) tänker "för stort".
En effektivisering ska ge mycket utdelning för att vara värd att anamma.
De branscher som däremot har effektiviserat sig (verkstadsindustrin är ett bra exempel, men även framgångsrika svenska företag i utveckling och design) har inte sett en liten effekt som någon anledning att låta bli.
Även om vissa åtgärder bara genererar 0,1% eller 0,5% i effektivitetshöjning så tar man ändå steget, gör man det inte så står det någon annan (utländsk?) aktör och tar gärna till sig Volvo's stororder på 30000 plåtbitar för 1 öre mindre / st.

Men summerar man åratals små effektiviseringar i alla led i verksamheten så når man så småningom en total på tiotals procent. Det är detta som är avgörande för att dessa företag är kvar på marknaden än.
I byggbranschen verkar man dock inte så intresserade, en orsak är att konkurrens (utländsk?) inte är speciellt stor en annan att betalningsviljan hos kunderna länge har varit stor.

Slutligen vill jag nämna en sak som skulle göra många byggen mer framgångsrika, det är att alla som arbetar där ser lite längre än till sitt eget åtagande. Man måste börja se hela bygget som den produkt man ska leverera, man ska inte endast leverera en gipsvägg eller lite avloppsrör!
Det är omvittnat hur dålig kulturen är, framförallt på stora byggen, att alla bara tänker på sitt.
Ser inte elektrikern upp har snickarna satt skivor på båda sidorna av väggarna utan att bry sig det minsta om att säga till. Ser rörisen att det här röret kommer att komma ivägen så skiter han högaktningsfullt i det, det får andra rätta till sen (särskilt om ritningen säger så).
osv osv.
Ni som bygger, glöm inte att det är ett helt hus ni ska leverera. Glöm inte att det är kunden som till syvene og sist betalar er lön, och kunden skiter fullkomligt ifall betongarna höll sin deadline eller inte. Det är hela huset som ska hålla budget och deadline.
 
Antag att man kan banta kommunala avgifter,kameral organisation,försäljarprovotion,förmåner i kollektivavtal och
rita och konstruera enkla och lättillverkade småhus.
Priset på ett nytillverkat hus sjunker då med 50%, även värdet på nästan nya och äldre hus halveras.
Skuldsatta och låneinstitut har ett intresse av att så inte sker./MLj
 
Ad acta
Mats Lj skrev:
Antag att man kan banta kommunala avgifter,kameral organisation,försäljarprovotion,förmåner i kollektivavtal och
rita och konstruera enkla och lättillverkade småhus.
Priset på ett nytillverkat hus sjunker då med 50%, även värdet på nästan nya och äldre hus halveras.
Skuldsatta och låneinstitut har ett intresse av att så inte sker./MLj
Mycket intressant inlägg, och lika intressant att ingen kommenterar det.

Akademikerna tystnar sakta och säkert. :D:D:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.