Hej!
Jag följer emellanåt en blogg för "engagerade samhällsmedborgare med intresse för arbetsliv, politik och samhällsutveckling" (http://baab.blogg.se).

Läste häromdagen ett intressant inlägg om byggande som jag citerar här. Skulle vara intressant om det kunde skapas en debatt och kanske på sikt en förändring...

"Dagens inlägg kommer jag att ägna åt den otroliga kostnadsutvecklingen inom byggsektorn. Sedan 2005 har nyproduktionskostnaderna ökat med drygt 30 % medan konsumentprisindex bara ökat med lite drygt 6 % under samma period. Hur länge skall vi acceptera denna enorma kostnadsutveckling som slår igenom på hyrorna och bostadskostnaderna för vanligt folk? Nu skall i ärlighetens namn också sägas att en del av förklaringen är att standarden ökat både vad gäller material och planlösningar. Sabo menar att främsta orsaken till detta är den dåliga konkurrensen inom byggsektorn och jag är delvis benägen att hålla med. Men jag menar även att byggsektorn lider av en anmärkningsvärd ineffektivitet jämfört med t ex industrin. Hade svensk exportindustri haft samma effektivitet som byggsektorn så hade vi idag inte haft någon exportindustri alls!

Enligt min uppfattning bedrivs byggandet idag efter mycket gammalmodiga modeller och metoder. Bara för att ifrågasätta något av allt det jag menar måste förändras inom byggsektorn, nämner jag följande:

· En byggarbetsplats är normalt bara igång 8 timmar om dagen – varför?

· Planering och logistik tycks vara okända begrepp – varför hela tiden allt detta väntande på andra yrkesgrupper och material?

· Material och annat levereras på tider som stör byggandet maximalt – varför inte leverera material och annat då bygget står stilla?

· Byggmaterialkostnaderna i Sverige ligger väldigt högt internationellt – varför inte då upphandla material utan för Sverige?

Nej, det är minst sagt hög tid för byggsektorn att skärpa till sig och börja arbeta med sina kostnader och sin effektivitet."
 
Om vi tar småhusbyggandet, som det väl till största delen handlar om på Byggahus, så går det väl att effektivisera.
Men en del punkter vill jag nog ifrågasätta,
Om ett bygge är igång 8 eller tjugo timmar per dygn spelar väl ingen större roll, antalet timmar blir desamma, däremot så tillkommer väl i de flesta fall ett ob tillägg
(vi kör 9-11 timmar per dag)
De större byggen jag varit på har gått i stort sett dygnet runt, så tillvida att det alltid varit vissa yrkesgrupper där på natten , för att inte stoppa upp bygget på dagen..

Materialleveranser nattetid är ingen höjdare det heller, dels vill chaufförerna ha underskrift, och att ha mtrl ligga ute över natten brukar leda till att man får beställa nytt igen, och även transport brukar kunna kosta extra på obekväm tid.

Vad gäller mtrlkostnad kan jag inte annat än att hålla med.

Planeringen kan jag inte svara på annat än där jag själv styr, och vi är alltid klara till utsatt datum , ofta tidigare än så.. :)
 
Redigerat:
Jag var för snart 20 år sedan ordf. i en stor brf. Vi upphandlade under stor vånda ett stambyte, blev då total badr. renovering i nära 800 badrum. Även totalbyte av all el.

Jag var väldigt imponerad över projektledningen, och logistiken. Våra lägenheter var fördelade på 5 fastigheter i 7 kvarter. Byggfirman gick fram på 2 fronter och hade tidsindelat hela bygget som pågick i 13 månader i 6 minutersintervall, varenda moment var tidsplanerat på minuten. Man renoverade ett badrum var 4e timme, total arbetstid i varje lgh (med kvarboende) låg på ca 3 veckor.

I en av fastigheterna låg det en stor kommersiell lokal i bottenvåningen, ett mycket stort antal hål skulle borras i taket (som var ett 2m tjockt betongvalv med stora håligheter). Borrningen skulle utföras utan störning av verksamheten i lokalen även detta klarades. Man började borra ett antal hål vid 15 tiden varje dag uppifrån och det var först ett par timmar senare som man kommit djupt nog för att störa, då hade de gått hem för dagen från lokalen, då gick man in med "fångsttrattar" uppstämpade mot taket som fångade upp kylvatten och borrkärnor. Borrandet var avslutat i god tid före kl. 22.
 
malinahlen skrev:
Hej!

· En byggarbetsplats är normalt bara igång 8 timmar om dagen – varför?

· Planering och logistik tycks vara okända begrepp – varför hela tiden allt detta väntande på andra yrkesgrupper och material?

· Material och annat levereras på tider som stör byggandet maximalt – varför inte leverera material och annat då bygget står stilla?

· Byggmaterialkostnaderna i Sverige ligger väldigt högt internationellt – varför inte då upphandla material utan för Sverige?

Nej, det är minst sagt hög tid för byggsektorn att skärpa till sig och börja arbeta med sina kostnader och sin effektivitet."


1. Därför att det är normal arbetsbelastning med 8 timmar per dag. Byggnadsarbete är dessutom betydligt slitsammare än andra yrken. Många större byggen kör i perioder flerskift, men det kostar därefter. Ett småhus producerat på kortare tid med flerskiftsprincipen skulle få ökad produktionskostnad, allt annat lika.

2A. Det är också till stor del en kostnadsfråga. Det går alldeles utmärkt att handla upp byggarbetare som finns på bygget hela tiden. Men de tar betalt för den tiden också. På byggen med mycket korta produktionstider, exempelvis på större sjukhus för att minimiera störningar, jobbar man inte sällan på det sättet.
Förvisso finns det en hel del hinder i det kvarlevande skråväsendet anser jag. Exempelvis så skulle byggnadssnickare även kunna tatta elkabel efter elritningar, så komplicerat är det inte.

2B. En rätt stor störnings- och förseningskälla i småhusbyggen, ja byggen ö h t , är att byggherren ändrar och justerar entreprenaden under tiden att den pågår. Skulle så inte ske är jag rätt övertygad om att det skulle bli både billigare, snabbare och med mindre fel. Men å andra sidan skulle produkten då inte motsvara det man egentligen vill ha. En avvägningsfråga.

3. Här finns metodik på större byggen där nästa dags material levereras av ett kvällsskift av "materialförvaltare". Om det är ekonomiskt försvarbart på småhusbyggen vet jag inte.

4. För att få ekonomi i internationell materialupphandling krävs en större volym än för småhusentreprenader. Men på större byggen görs det frekvent.

Att produktionskostnaderna för småhus har ökat såpass kraftigt är nog en kombination av att betalningsviljan är så hög som den är hos köparna, att man överlag väljer betydligt högre standard på husen än för 10 år sedan, och att köparna är små, okunniga och rätt så icke-rationella i sina beslutsprocesser.

Men ja, det finns en stor potential för effektivisering i byggsektorn.
 
· Planering och logistik tycks vara okända begrepp – varför hela tiden allt detta väntande på andra yrkesgrupper och material?

Denna fråga kan också bero mycket på beställaren(kunden) av jobbet. Låt säga att projektledaren fått en tidsplan och arbetet börjar, 4 veckor in i byggandet så kommer beställaren och det är inte alls som han har tänkt sig, då får man helt plötsligt göra om en del moment vilket leder till att man kanske går bak 2 veckor i tidsplanen vilket gör att de olika yrkesgrupperna krockar och det leder till väntetid.
 
frjo7205 skrev:
1. Därför att det är normal arbetsbelastning med 8 timmar per dag. Byggnadsarbete är dessutom betydligt slitsammare än andra yrken. Många större byggen kör i perioder flerskift, men det kostar därefter. Ett småhus producerat på kortare tid med flerskiftsprincipen skulle få ökad produktionskostnad, allt annat lika.
.

Nu är det väl i ingen som tänkt att samma person även ska ta nattskiftet, så arbetsbelastningen ökar knappast. Skiftesarbete är ju väletablerat och inget konstigt.

Är det verkligen sant att inga kostnader minskar? Jag gissar att man hyr en väldans massa maskiner och verktyg (kanske staket, kranar och annat också) vilket kan kosta en hel de. Om man har en halverad kostnad för detta kan man betala rätt mycket ob och fortfarande sänka kostnaden? Hur stor denna kostnad är beror förstås på vad det är för typ av bygge man pratar om.

Det kan ju också vara yttre faktorer som förhindrar bygge dygnet runt, tex boende i närheten som behöver sova på natten.....
 
mmm, du har onekligen en poäng i tider vad gäller hyra på maskiner, verktyg och kanske ställningsmaterial mm.
Vill dock poängtera att ett bygge mår absolut bäst om det får växa fram i något sånär lugnt tempo. Det är torktider på färg, betong, våtrum mm. samt att misstagen ökar ju mer man komprimerar byggtiden.

Hur hade du tänkt det med arbetsledningen på ett bygge som kanske fortgår 15-24 timmar om dygnet?? Delat ledarskap är INGEN lyckad lösning, tro mig.

Underentreprenörer som kommer och går på dygnets alla timmar?!?
Ökande kostnader för OB-tid
Svårigheter då Andra verksamheter håller stängt utanför ordinarie tid.

Nä, jag tror helt enkelt inte byggsvängen är rätt element för den typen av effektiviseringar.
Dessutom så är dom komprimerade byggtiderna ett gissel som dom är redan nu, det är dom flesta i branchen ense om.



Det står i den citerade delen av grundinlägget att kostnaden ökat med 30% mot 6% (KPI) sedan -05........
Kan väl bara tolkas som att det varit för billigt att bygga innan, utbud och efterfrågan styr och allt följer inte KPI.
Jag läste en tidning från -92, där kunde man via en annons köpa ett "OS-paket" bestående av TV+Video av bra kvalitet för det facila priset av 15.995:-. Idag köper du en bra TV+video för under 10.000.....

KPI är ingen lag eller rättighet, vissa saker blir billigare, andra dyrare.
 
Ad acta
MathiasS skrev:
Nu är det väl i ingen som tänkt att samma person även ska ta nattskiftet, så arbetsbelastningen ökar knappast. Skiftesarbete är ju väletablerat och inget konstigt.

Är det verkligen sant att inga kostnader minskar? Jag gissar att man hyr en väldans massa maskiner och verktyg (kanske staket, kranar och annat också) vilket kan kosta en hel de. Om man har en halverad kostnad för detta kan man betala rätt mycket ob och fortfarande sänka kostnaden? Hur stor denna kostnad är beror förstås på vad det är för typ av bygge man pratar om.

Det kan ju också vara yttre faktorer som förhindrar bygge dygnet runt, tex boende i närheten som behöver sova på natten.....
Ja skiftarbete kanske är väletablerat i lokaker eller gruvor och där kan det väl funka om man vill ha det så. Men att ett bostadsbygge skulle kunna ge ekonomiska fördelar är nog en drömma lite väl.

Nu äger byggföretagen rätt mycket maskiner själva och de som hyrs är kalkylerade med att användas ca 8 timmar om dagen. Skulle hyresmaskinerna användas dygnet runt så skulle uthyrningsföretagen öka hyran med samma kurva så där går dom besparingarna bort.

Du skulle få klart mer arbetsskador, sjukpensionärer, mer sjukskrivningar plus övriga kostnadsökningar med löner bl.a.

Jag som hade en uppfattning att folk redan tyckte att byggkostnaderna redan va dyra.
 
Pappis: Jag tror knappast det är enkelt att förändra etablerade arbetsmetoder men allt går att effektivisera. Jag vet inte om byggbranchen gjort sig känd för att vara förändringsbenägen, känns inte så, men det beror säkert på vilket område man pratar om. Lönekostnader, ledarskap etc är nog hanterbart men ett av de större problemen är sannolikt det ni ger uttryck för i tråden - byggarnas skepsis för att det kan funka.

AdActa, skiftesarbete har man inte bara i gruvor. Det finns nästan överallt i olika former och det är inget man dör av. Stora kritiska byggprojekt, broar tunnlar etc, byggs redan i skift. Har du någon statistik som visar att det resulterat i fler sjukpensionärer?
 
MathiasS skrev:
Pappis: Jag tror knappast det är enkelt att förändra etablerade arbetsmetoder men allt går att effektivisera. Jag vet inte om byggbranchen gjort sig känd för att vara förändringsbenägen, känns inte så, men det beror säkert på vilket område man pratar om. Lönekostnader, ledarskap etc är nog hanterbart men ett av de större problemen är sannolikt det ni ger uttryck för i tråden - byggarnas skepsis för att det kan funka.
Jag sa inte att det inte går att effektivisera:cool:

Kruxet är att det ofta är personer som sitter inne på ett kontor och snurrat med pennan ovanför huvudet som kommit på dessa ideer.
Min teori är att det jämförs med industriarbeten och dyl. där verksamheten är inklämd mellan fyra väggar. Så ser tyvärr inte ett bygge ut.

Ett bygge har en rad parametrar som försvårar effektiviseringen bla. Väder, platsbrist, hänsyn till omkringliggande verksamhet, olika yrkesgruppers olika krav/behov/sätt att arbeta, osv.
Sen kan man ju då tycka att jag är en bakåtsträvare som bara ser problemen, men för min egen del lever jag i verkligheten och den består i att utföra ett hantverk inte trycka ut plåtbitar till fordonsindustrin.


Att branchen inte är särskilt förändringsbenägen har du nog delvis rätt i.

Å ena sidan finns det folk inom byggsvängen som tycker allt nytt är skit efter att bara ytligt tittat på grejorna.

Å andra sidan har ganska mycket hänt på dom sista 10-15 åren, byggena har blivit otroligt mycket säkrare, bara att ta sig in som UE på ett av skanskas jobb idag kräver säkerhetsgenomgång, att du har rätt skyddsutrustning, legitimation.
Maskiner har blivit skonsammare för kroppen, säkrare metoder används, giftiga/hälsovådliga produkter förbjuds, kompetenskraven höjs (bla för kranhantering, ställningar och liftar).
Visst detta är inget som gör bygget billigare, tvärtom det är naturligtvis något som bidragit till dom ökade 30%
Och visst, när gemene man spatserar förbi ett bygge av lite storlek så tycker han/hon säkert att det ser likadant ut som för 20 år sedan......
 
Redigerat:
d^_^b

Om teori och praktik slår sina kloka huvuden ihop brukar det bli rätt bra. Att tänka utanför fyrkanten är inte alltid lätt men resultatet kan bli väldigt bra. Att bara realisera en pappersprodukt lär inte funka, precis som du säger.
 
Precis, man bör nog ha 10 år MINST inside the box innan man ska försöka sig på att tänka outside it.......


Jag har tittat lite på bloggarens profil och utan att ha en gnutta aning om vem han är så känns det väldigt mycket pappersnisse över honom.
Det går ju alltid att vara visionär, slå på stora tunnan och hålla sig med mantran som "allt är möjligt", men det är knappast förankrat i verkligheten.

är dock benägen att hålla med sabo som anser att konkurrensen är för dålig, det menar jag i stort sett alltid är anledningen till att prisbilden ser ut som den gör, utbud och efterfrågan........

Med andra ord kommer en effektivisering knappast kunderna till godo i nuläget, det är helt enkelt för få aktörer på marknaden, särskillt när det gäller stora projekt.

Mina tips till effektivisering:

Logistik: se till att planera VAR grejorna ställs INITIALT, myyyycket tid att tjäna där.

öka kompetensen hos gubbarna ute på bygget så alla har så mycket behörighet som möjligt, då får man inga väntetider när någon inte är på plats pga. föräldraledighet, sjukdom osv.

Se till att ha rätt hjälpmedel för transport PÅ bygget, sparar både kroppar och tid (vilka båda kostar pengar om det krånglar)

se till att ha realistiska tidsplaner så slipper man eventuella stillestånd pga. att man står varandra på hälarna, katten på råttan, råttan på repet....




men som sagt, Priset styrs till allra största delen av marknaden, och så länge den betalar så får vi nog finna oss i dom priserna som är.
Det är som sagt ingen lag eller regel att det ena eller andra ska följa kpi eller något annat (undrar om herrn i bloggen tycker det ska vara så när han säljer sin villa och gör (mång?)miljonvinst på den också???? obs fritt antagande från min sida)

Peace!
 
Ad acta
MathiasS skrev:
AdActa, skiftesarbete har man inte bara i gruvor. Det finns nästan överallt i olika former och det är inget man dör av. Stora kritiska byggprojekt, broar tunnlar etc, byggs redan i skift. Har du någon statistik som visar att det resulterat i fler sjukpensionärer?
Nej som jag skrev så är det i lokaler också som skiftarbete förekommer (trots att jag skrev lokaker :)).
Men knappast bostadsbyggen som tråden väl handlar om, och din idé med att jobba skift och betala den ob med att hyrmaskinerna går dygnet går bort.

Hur skulle detta se ut, med skiftarbete vid bostadsbygge?

Ska vi ha dom byggare och den arbetsledning som finns nu eller ska vi dubbla upp styrkan? Finns den kompetensen?

Är byggbehovet så pass stort en längre tid?

Det finns många som hävdar (kanske med rätt) att byggbranschen ska effektiviseras, men kommer aldrig med egna konkreta förslag.

Att bygga 24 timmar om dygnet blir knappast någon positiv kostnadseffekt trots att man kan få in hyresgäster tidigare. Risken med högre byggtempo är att konstruktionerna få fler byggfel än idag.
 
Ad acta
Ofta är det akademiker som förespråkar effektivisering och vill inte kritisera sina kollegor på byggsidan utan söker svaret på längre ner i ledet. Personligen tycker jag att man ska man börja redan i planeringen.
I projekteringen finns nog den mesta effektiviseringen att hämta.
 
Det är väl också helt andra krav på byggnader numera? Tex miljöpåverkan, isolering, värmesystem mm mm allt drar upp kostnaden givetvis.

Mig veterligen gör inte skanska/jm/peab några supervinster sett till omsättningen så jag tror inte de ökat sina vinster 30% och det är dit pengarna far.

Däremot är ju tex KA en kostnad som direkt påverkar byggandet. :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.