Göran.W
UngFixare skrev:
Pratade nyss med Telia...
Eftersom vi inte har telefoni därifrån så måste man teckna det. Summan blir 439kr/mån, en ökning med 90kr från det gamla mobila bredbandet.
Nja nu är det ju inte så att du tecknar ett fast abonnemang utan ip telefoni och skulle du inte göra det åker du på nätavgift istället.
http://www.telia.se/privat/katalog/...=/privat/bredband/abonnemang/30mbit.product#6
Citat "" Det går att beställa bredband utan fast telefoni, antingen i en Teliabutik eller via kundtjänst 90 200. Då tillkommer en så kallad nätavgift med 89 kr/mån. Engångsavgift varierar beroende på bindningstid. Tips! Välj ett paket med bredband och bredbanstelefoni så blir den totala månadsavgiften lägre.""

Första jacket borde väl inte vara så svårt att fixa.
Leta upp inkommande ledning och skarva den och sätt ett jack där du vill ha det som första jack.
 
Redigerat:
engs
UngFixare skrev:
Pratade nyss med Telia...
Eftersom vi inte har telefoni därifrån så måste man teckna det. Summan blir 439kr/mån, en ökning med 90kr från det gamla mobila bredbandet.

Om jag tecknar abonnemang hos dom så får man det efter 2v, sedan måste man göra en "felanmälan" att något inte funkar, och då dröjer det ytterliggare någon vecka innan dom kan fixa första jacket.

Det blev ingen rolig historia det här...
Beställ från någon annan leverantör av ADSL då.
Vi har ADSL från BBB och betalar 369:-/mån.
Har inget fast teleabb, inte heller IP-tel eller så.
Det är bara telia som ställer sådana krav...

(BBB var för att jag hade de i lägenhet innan flytt till hus, slapp alla startkostnader och så då).

Jämför priserna på t.ex http://www.compricer.se/bredband/
 
  • Gilla
Bråkis
  • Laddar…
Göran.W
Telia har inget krav på något telefon abonnemang men säljer gärna på en ip telefon samtidig för totalt 439 kr för 12\30 mbit
Utan ip telefoni blir det 388 + 89 kr dvs 477 kr så det blir billigare med abonnemang men inget krav.
Lägger in samma länk som innan klicka på den och välj villkor http://www.telia.se/privat/katalog/...=/privat/bredband/abonnemang/30mbit.product#6

Klistrar in samma citat som 2 inlägg upp där det står klart och tydligt man
INTE behöver abonnemang.

""""Det går att beställa bredband utan fast telefoni, antingen i en Teliabutik eller via kundtjänst 90 200. Då tillkommer en så kallad nätavgift med 89 kr/mån. Engångsavgift varierar beroende på bindningstid. Tips! Välj ett paket med bredband och bredbanstelefoni så blir den totala månadsavgiften lägre."""""


Det går inte jämföra att BBB tar 369 kr för det är inte samma hastighet utan den är långsammare ffa uppströms.
BBB upp till 3 Mbit upp och 24 Mbit ner 369 kr utan telefon
Telia upp till 12 Mbit upp och 30 Mbit ner 439 kr inkl telefon och trådlös router
Prisskillnaden är 70 kr vilket som är mest prisvärt överlåter jag till andra att avgöra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
engs
Göran.W skrev:
Telia har inget krav på något telefon abonnemang men säljer gärna på en ip telefon samtidig för totalt 439 kr för 12\30 mbit
Utan ip telefoni blir det 388 + 89 kr dvs 477 kr så det blir billigare med abonnemang men inget krav.
Lägger in samma länk som innan klicka på den och välj villkor [länk]

Klistrar in samma citat som 2 inlägg upp där det står klart och tydligt man
INTE behöver abonnemang.

""""Det går att beställa bredband utan fast telefoni, antingen i en Teliabutik eller via kundtjänst 90 200. Då tillkommer en så kallad nätavgift med 89 kr/mån. Engångsavgift varierar beroende på bindningstid. Tips! Välj ett paket med bredband och bredbanstelefoni så blir den totala månadsavgiften lägre."""""


Det går inte jämföra att BBB tar 369 kr för det är inte samma hastighet utan den är långsammare ffa uppströms.
BBB upp till 3 Mbit upp och 24 Mbit ner 369 kr utan telefon
Telia upp till 12 Mbit upp och 30 Mbit ner 439 kr inkl telefon och trådlös router
Prisskillnaden är 70 kr vilket som är mest prisvärt överlåter jag till andra att avgöra.
Inte abonnemang, men man har någon hittepåavgift istället för att annonsera med det verkliga priset.
12 mbit är om man har x meter till telestation och på kvalité på kopparn och att telestationen är uppgraderad.
Så det är ganska teoretiskt innan man kollar upp hur det ser just där man bor.
Trådlös router ingick hos bbb också, men den var värdelös om man bor på mer än 50m2.

Jag förordar inte bbb, utan uppmanar att om man är priskänslig kollar på compriser och prisjakt.
(+ googlar på hur mycket klagomål de haft på kundtjänst etc.).
Edit: eftersom att många tror man fortfarande behöver fast abb för att skaffa ADSL och inte tittar längre än till telia.
 
Redigerat:
Göran.W
Den där hitta på avgiften är inbakad i BBB priset.
Alla operatörer betalar den till skanova som äger koppar ledningarna.
https://www.skanova.se/Produkter-och...paraccess.html
Att man inte får full hastighet är nog alla medvetna om men man får högre hastighet med Telia.
Det är inte samma teknik BBB har adsl och Telia vdsl i detta fallet.
Vdsl ger högre hastighet i förhållande till avståndet.
12 Mbit/s uppströms hastighet kan enbart levereras på uppgraderade stationer där bredband levereras med vdsl-teknik samt att avståndet tills stationen är max 1500 meter
Klippt och klistrat från Telias hemsida.
 
engs
Göran.W skrev:
Den där hitta på avgiften är inbakad i BBB priset.
Alla operatörer betalar den till skanova som äger koppar ledningarna.
[länk]​
Visst, men det är ganska oväsentligt för mig som slutkund hur företaget fördelar sina kostnader internt och mot underleverantörer.

Visa slutpriset jag ska betala per månad eller år direkt och inget larv med avgifter hit och dit om de ändå är obligatoriska.
Som med betal-TV då man ofta har både krypteringsavgift och kortavgift.

Det här är ju inget som gäller enbart telia utan företag med sådan prissättning i allmänhet. Olika abonnemangstjänster är särskilt drabbade av denna sjuka.

ComHem är väl det värsta exemplet då man brukar baka in kortavgiften efter 18-24 månader och sedan lägga tilll ny kortavgift efter ytterligare en tid. I ett försök att höja priserna utan att det syns.

Ber TS om ursäkt att vi spårat ur från topic.
 
Ingen fara, bara kul att det diskuteras.
Ska hem idag, så ska leta efter inkommande telekabel.
I källaren har vi vårat "proppskåp" där en stor kabel kommer upp genom golvet med 500V märkt på. Antagligen borde telekabeln ligga där någonstans också.

Om jag kan fixa jacket själv så kan jag teckna vilket abonnemang jag vill (iaf dom som finns på station).
 
I ett hus från innan 80/90-talet, där kommer el tele mm oftast in på olika ställen.
 
Göran.W
Om du inte hittar den gå en runda runt huset och ta lite foton på kablarna du hittar så ska vi nog kunna reda ut det annars kan du begära kabel markering som inte kostar något så får du reda på var den går in i huset.
 
  • Gilla
UngFixare
  • Laddar…
Y
Men visst finns det väl karttjänster som visar kabeldragningarna. Eller gäller det bara el?
 
Kom precis hem, kollade vid inkommande el och vid sidan om brevid källarfönstret kommer det in en tunn kabel.
Dock med skyddshölje över så det ser inte ut att va telekabel. Men självklart måste den ha skyddshölje för att vara säker. Anyway, följde kabel (enligt bild) och den går som sagt till en mötpunkt där det hänger avklippta telekablar som går vidare i huset. Varav kabeln är avklippt ser det ut som den fortsatt in i hallen.
Ska hämta en skapelkniv o lirka lite o se om jag kan få fram några trådar.
Är det någon ström i kablarna som man ska oroa sig för?
och om jag nu till slut hittat kabeln, hur ska jag förlänga den, alltså koppla vidare? Sockerbit?
Obs bilden är sne
20131025_182702.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Göran.W
Dom 2 tunna sidan om varandra kan vara telefon ledningar men det kan även vara ledning till någon ring klocka.
Är det telefon ledningar du hittat är det ingen farlig spänning i dom utan bara runt 40 volt.
Dock är det ca 110 volt och 20 hz när telefonen ringer så då känns det lite men inte speciellt farligt men obehagligt.
En inkommande tele ledning är normalt svart med 4:a tunna ledare i den och den är väldigt styv med.
 
Y
hitta en med 4 trådar.
22-820_l.jpg



koppla vit och blå på två nedre i jacket.
3040606738_2109d75a80_o.gif
fast skippa dom övre.

Fast nu såg jag att det finns ju ingen vit på den övre bilden.
Jag hade tagit dom fyra jag hittat, och testat två trådar åt gången rakt på telefonens stickkontakt (på dom två "nedre" stiften) tills jag hör en ton i luren.
 
Redigerat:
  • Gilla
UngFixare
  • Laddar…
Yrrol skrev:
Men visst finns det väl karttjänster som visar kabeldragningarna. Eller gäller det bara el?
Iaf Relacom (fd Flextronics Network Services (-2005), fd Neterna (-2000), fd Telia Nätservice) har elektroniska nätkartor som teknikerna har i sina datorer i bilarna.
 
Göran.W
  • 9550583398430.jpg
  • Gilla
UngFixare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.