Hej :)
Har efter kämp och slit äntligen blivit kvitt mitt förbannade Telenor 4g skitbredband :mad::)

Bor i hus (villa) från 1937 som inte är särskilt fräsch/moderna i mitt tycke då det inte finns fiber, och kommer troligen aldrig finnas fiber i vårat hus då kvarteret som ligger mitt i stan antagligen kostar för mycket, krävs en del arbete att slita upp hela gatan.

När vi flyttade in 2010 så klippte mamma av alla telejack, dom hänge i sladdarna och var allmänt fula, tydligen...

Så problemet är nu, kan jag hitta ingången till huset där telesladdarna måste ligga (kablarna måste ju komma in någonstans) ? skulle ju i sånna fall bara kunna dra en ny kabel och sätta upp ett nytt uttag.

Det är rätt bråttom, då att sitta utan uppkoppling (bortsett från telefon) är rätt pinande..Och föräldrarna måste betala räkningarna o bla bla.

ADSL är väll enda alternativet vi har? mobilt bredband är uteslutet, fiber går inte. Och via tv-antennen går väll inte? är inte inkopplat på stadsnätet.
 
Hittar du bara var dom inkommande kablarna är så kan du sätta dit nya kabel och uttag till telefon.
Men hör med Telia ?? eller någon om du kan få adsl så det inte är full kopplat i teleskåpen.
 
Det är just att hitta dom inkommande kablarna som är problemet. Vet inte var jag ska leta. Det mesta verkar ju vara avklippt. Finns inte många uttag kvar, något enstaka i källaren där kablarna är klippta..

Telia är dyra, tänkte höra med Tele2 som jag redan är kund hos.
 
Försök leta upp alla telefonjack på nedervåningen och gå sedan ett varv utanför huset och kolla om du kan gissa dig till var ledningarna kommer in.
 
  • Gilla
UngFixare
  • Laddar…
Y
Ifall det är en villa så är det ju inte allt för sällan proppskåpet är inne i ett vanligt skåp och att inkommande telkabel går förbi den vägen.

Man kan ringa och be en komma ut och markera upp var ledningar går i backen, tar några dagar innan han kommer, men sen vet man ju iaf var ledningen går in i huset. Kanske rentav går att få ritning direkt via nätet. Minns dock inte var.

Går att få via elkontakterna...
http://www.sweclockers.com/nyhet/17749-devolo-borjar-salja-dlan-650-for-600-mbps-via-elnatet
 
  • Gilla
UngFixare
  • Laddar…
Proppskåpet vet jag vart det är, sitter i källaren, även där elen kommer in. Ska leta där när jag kommer hem nästa helg.
Ska faktiskt ha dit en elektriker för att sätta upp lite uttag på utsidan av kåken, tror ni han har koll på sånna saker? alltså telejack.
 
Men du får nog börja från början för att kunna få ADSL på kabel måste du först skaffa tele abonnemang det kan kosta precis vad som helst eftersom det är beroende på var man kan ansluta i "gatan" detta oavsett om huset varit anslutet tidigare eller ej,därefter kan du skaffa ett telia ADSL i minst 1 år innan du kan välja bort telia men betala hyra för kabeln till Telia oavsett vem du sedan väljer som leverantör.Men börja med en förfrågan om förutsättningarna hos den du tänker bli kund hos.
 
En långsökt gissning…
Ett hus från 1937, var det inte vanligt med luftledning för telefonen på den tiden?

Alltså att den nuvarande telefonledningen är nedgrävd fram till huset och sen klamrad på utsidan av fasaden upp till det ställe där den gamla luftledningen en gång gick in i huset.
 
Telia tar ansvaret fram till första jacket. Ring och beställ ADSL så kommer dom och fixar ledning och jack.
 
Hur kommer det sig att det är just Telia som är inblandade överallt?

by the way, http://www.telia.se/privat/katalog/...ef=/privat/bredband/abonnemang/30mbit.product

388kr/mån för en 30/12mbit lina är helt ok, betalade 350kr till Telenor för ingenting såå :)
Tele2 tar 378kr för 24/1mbit.

Stationen är cirka 800m från vårt hus.
Ska ringa Telia och höra med dom, vore suveränt om dom stod för ledningen!!

Tack för all hjälp, återkommer så fort jag gått vidare
 
Telias bolag skanova äger kopparkabeln så de blir liksom rätt automatiskt inblandade :)
 
Y
inte säkert du kan få maximal fart. Eller Telias sida kanske har sagt 30/12 till dig men jag kan bara få max 8mbit.
Telia vill jag hävda är det rätta valet, iaf om man ska spela och vill ha bra ping.
/baserat på att jag själv är nöjd samt följt diskussioner där folk genom åren listar sina testresultat/
 
Göran.W
cecar33 skrev:
Men du får nog börja från början för att kunna få ADSL på kabel måste du först skaffa tele abonnemang det kan kosta precis vad som helst eftersom det är beroende på var man kan ansluta i "gatan" detta oavsett om huset varit anslutet tidigare eller ej,därefter kan du skaffa ett telia ADSL i minst 1 år innan du kan välja bort telia men betala hyra för kabeln till Telia oavsett vem du sedan väljer som leverantör.Men börja med en förfrågan om förutsättningarna hos den du tänker bli kund hos.
Man måste inte ha något tele abonnemang för att få adsl.
Dock måste man betala hyra för kabeln.
Tar man däremot ett kombinations abonnemang med bredband och ip telefoni slipper man kabel hyran.
Av en händelse kostar ip telefoni precis lika mycket som kabel hyran.
Man behöver inte ha Telia i ett år utan kan ta precis vem som helst direkt.
Väljer man Telia har man ingen bindningstid.
All information står på Telias hemsida om man letar lite.

Har du elektrikern där kan han säkert hitta var tele kabeln går in.
 
Pratade nyss med Telia...
Eftersom vi inte har telefoni därifrån så måste man teckna det. Summan blir 439kr/mån, en ökning med 90kr från det gamla mobila bredbandet.

Om jag tecknar abonnemang hos dom så får man det efter 2v, sedan måste man göra en "felanmälan" att något inte funkar, och då dröjer det ytterliggare någon vecka innan dom kan fixa första jacket.

Det blev ingen rolig historia det här...
 
Man behöver ju inte göra det så komplicerat. De flesta ADSL-modem/routers är ju trådlösa nuförtiden så om det inte är aktuellt med fast telefoni så kan man ju bara sätta ett jack där kabeln kommer in och plugga i routern där. Detta förutsatt att inte kabeln kommer in på en oisolerad vind och att det finns ett eluttag i närheten. Jack köper man på jula, clas ohlson eller kjell. Det är fullt tillåtet att själv montera och ganska svårt att misslyckas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.