Fick besked från kommunen

Fiber är framdraget i området av Skanova, så det ska bara vara att kontakta Telia eller någon annan operatör och beställa fiber.

Finns det fler operatörer än Telia och Bredbandsbolaget som kan vara värda att kontakta?
 
Skanova=Telia
 
Om Bahnhof finns med där på orten är det värt att kolla på dem också och jämföra. Tycker Bahnhof fungerar bra även med IP-telefoni. (Dock fungerar IP-telefoni inte riktigt så bra som gammeldags telefon över koppartråd till AXE-station enligt min erfarenhet).
 
KnockOnWood skrev:
År 2009, när el och vattenledningar drogs till det nya området med 6 tomter där jag bor drogs även koppar-teleledning till kopplingsskåpen.

På hösten 2010, när vi skulle flytta in i det nya huset beställde vi inkoppling av telefon hos TeliaSonera.
Så oktober 2010 kopplades vår trådburna telefon in, ADSL kopplades in och vi kunde börja använda vårt nya boende.
Pris för inkopplingen var 7.000 kr, och utfördes av ElTel (All tråd var alltså redan dragen).

Varför skulle det inte kunna göras idag, 4,5 år senare?
Klart det är tekniskt möjligt. Men vad får det kosta och till vilken nytta? Koppar dras inte alltid till nybyggda områden idag så det kan vara dyrt att dra till ett enda hushåll om det inte finns i området. I andra områden har jag hört att man river ut kopparn. Vill man satsa på en teknik som har varit på utdöende en längre tid om alternativ finns? All respekt för att man vill ha koppar om man inte kan få fiber.

ampz2 skrev:
Skanova=Telia
Sanning med modifikation. Skanova ägs av Telia men gräver även åt andra.
 
Josth skrev:
Om Bahnhof finns med där på orten är det värt att kolla på dem också och jämföra. Tycker Bahnhof fungerar bra även med IP-telefoni. (Dock fungerar IP-telefoni inte riktigt så bra som gammeldags telefon över koppartråd till AXE-station enligt min erfarenhet).
Vi har än så länge kopparlina och hederlig telefoni. Eller iaf ett telefonnummer eftersom det krävs för xDSL. Aldrig ägt en fast telefon i mitt liv. Jag känner faktiskt ingen i min generation (80-talist) som har fast telefon. xD

Vad det har med saken att göra vet jag inte, men jag tyckte det var en kul reflektion. =)
 
Med anledning av det stora telestrulet som var i går måndag (23/2) så kan det vara bra att ha kvar den kopparburna fasta telefonen, den brukar oftast även fungera när det är stora strömavbrott, det är inte säkert att IPtelefonin fungerar vid strömavbrott.

Vi skippade kopparlinan när vi flyttade till huset, eller rättare sagt 1,5-2 månader efter inflyttning. Så fort vi fick tillträde till huset beställde vi fiber (hösten/vintern -07, första villorna i kommunen fick fiber sommaren -07, men kanalisationen började dras redan -04), men det dröjde några månader innan kommunen blåste i fibern (bla pga att ena teknikern sade upp sig precis när vi beställde).

Det nya villaområdet som kommunen gjorde iordning -06/07 (vi gjorde en tomtreservation sommaren -07, tredje tomten som reserverades, vi köpte aldrig den) drogs det aldrig någon koppartråd till bara fiber.

Vi har haft några avbrott på fibern, två strömavbrott, en/två/tre elektronikavbrott på kommunens utrustning, väggråttan hemma till fiberkonverten, avhuggen fiber (teleskåpet bredvid fiberbrunnen slogs också sönder, precis innan inbrott i Nettoaffären som ligger granne med skåpet/brunnen).
 
OXYD
IP telefoni fungerar ej vid strömavbrott om möjligt att du inte har egen UPS till dina prylar 😀
Men det gäller ju även trådlösa telefoner över gammaldags teknik.

Men då har man mobil. Telias stationer har oftast hyfsad UPS backup. Brukar klara av driva stationen en dag.

Jag säger Ip-telefoni över vanlig nu när man har mobil som reserv.
 
Redigerat:
Demmpa skrev:
Med anledning av det stora telestrulet som var i går måndag (23/2) så kan det vara bra att ha kvar den kopparburna fasta telefonen, den brukar oftast även fungera när det är stora strömavbrott, det är inte säkert att IPtelefonin fungerar vid strömavbrott.
Strulen som var igår påverkade ju även fast telefoni vad jag förstått.

Men sen får man ju väga det mot kostnaden.

I vissa fall kan det kosta lika mycket att dra in koppar som att dra in fiber. Att betala den kostnaden "för säkerhets skull" är det nog många som drar sig för.

Ett telefoniabonnemang kostar löpande, även om man inte använder det. Att betala den kostnaden "för säkerhets skull" är det nog många som drar sig för.

De flesta ungdomar idag som flyttar hemifrån har redan en mobiltelefon, för dem är det inget mervärde i att även skaffa analog telefon. Abonnemangskostnaden blir högre än vad de eventuellt sparar på att ringa en del av sina samtal från den fasta telefonen, och det är i princip bara telefonsäljare som kommer att ringa till dem på det fasta numret (varför ska kompisarna ringa till det fasta numret där de inte vet om man svarar istället för att ringa på mobilen där de vet att man alltid är nåbar?).
 
@OXYD, vi har UPS på all nätverksutrustning hemma (fiberkonverter, bredbandsdelare, telefoniadapter, router, switch, NAS, Tellstik NET, en dator och basstationen för trådlösa telefonerna). Vi har några trådbundna telefoner (strategiskt placerade) och några trådlösa lurar. Så jag vet att det är i andra änden av fibern utrustningen stannar vid strömavbrott.

@Nerre, vad jag har kunnat läsa mig till så var det först å främst 3G-nätet som strulade
http://pts.se/sv/Nyheter/Telefoni/2015/Storningarna-i-mobilnaten-avhjalpta/
http://www.telia.se/privat/driftinf...st-rning-p--3G-n-tet-i-hela-landet----tg-rdad
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article20361432.ab
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article20360824.ab
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article20360631.ab

Sedan om du fortsätter att läsa så har vi skippat kopparkabeln och har IPtelefoni på vår fasta telefon.
 
Det visade sig att fastigheten kunde få Öppen Fiber (http://www.oppenfiber.se/), trots att sökning via deras webplats inte gav träff. Så det blir öppen fiber och sedan får vi se vilken leverantör vi väljer. Kostnad att dra in, drygt 15000:-

Tack för tipsen.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Så jag vet att det är i andra änden av fibern utrustningen stannar vid strömavbrott.
Vi hade ett lokalt strömavbrott (1000 användare enligt fortum) nyligen där kraften kom och gick några gånger. Helt klart gick någon nätverksutrustning ner för det tog ca 5 minuter per omstart efter att vår CPE var igång innan nätet fungerade.

Den lokala mobilstationen var också nere.

Vi har kvar vår gamla PSTN för den fungerar nästan alltid och så länge IP telefonioperatörerna tillhandahåller HD audio känns det inte som någon förbättring.
 
Vi gick inte över till IP-telefoni för bättre ljudkvalitet utan för att ungarna skulle kunna få egna nummer till hyfsad kostnad (dra in två till kopparlinor hade inte blivit billigt) och slippa vara beroende av Telia. Men sen blev ju ungarna med mobil och har nästan aldrig använt sina egna nummer.

Sen att det även innebär att vi kan "ta med oss" hemtelefonen till t.ex. landet (eller var som helst där vi har internetåtkomst) är ju en extra bonus.


Men vi gick ju inte från analog telefoni till IP-telefoni utan från ISDN till IP-telefoni.
 
Nerre skrev:
Sen att det även innebär att vi kan "ta med oss" hemtelefonen till t.ex. landet (eller var som helst där vi har internetåtkomst) är ju en extra bonus.
Att flytta med telefoniadapten till annan adress utan att regga den på den nya adressen tycker SOSalarm inte om.

SOSalarm får upp adressen och kartbild över det område där telefonnumret är registrerat, när man ringer från ett fast nummer.
När man ringer från en mobiltelefon så får SOSalarm information om vilken/vilka mobilmaster telefonen är uppkopplad mot.

Tex om jag tar med mig vår telefoniadapter till mina föräldrar och blir tvungen att ringa SOSalarm så tror SOSalarm att jag befinner mig hemma hos oss men jag är i själva verket 25 mil hemifrån, initialt så kommer SOSalarm att skicka ut fel utryckningsfordon innan det efter mycket "om och men" kommer komma fram till vilken ort det verkligen gäller.
 
Det beror på om telefonnumret är registerat på en adress eller inte. Jag har valt just att inte registrera numren på en fysisk adress (det fanns som val när jag registrerade hos IP-telefonioperatörerna).

Med "riktig" IP-telefoni (d.v.s. där man kör SIP med tillgång till inloggningsuppgifterna) så kan man ju köra en klient i datorn eller mobilen. Man har ingen "telefoniadapter". Detta är ju operatörerna medvetna om så därför har de alternativet att inte koppla numret till en fysisk adress.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.