Vi har satt in nockfönster och ovanför fönstren finns inte plats för en dosa. Jag vill endast ha möjlighet att hänga upp julstjärnor så resten av året ska det vara så osynligt som möjligt.
Idag har vi två rör som kommer ut ur väggen. Men nu har vi ingen aning om hur vi går vidare för att få till något tillåtet eller iallafall ett okej gränsfall.

ps har tittat på varianter med batteri men de sitter så högt så vill bara dit när de ska ner och upp och min erfarenhet av ljusslingor är inte att de klarar sig 2 månader utan batteribyte.
 
som hänger löst ut ur vp-röret? Eller fastskruvat i väggen?
Jag har funderat på det innan men så googlar man och läser om dragavlastning och annat så blir man osäker. Har du sett på bild på hur det kan se ut?

Varför är alla infästningar för dosor? Var på Lalandia i DK och bodde i nybyggd stuga, där var uttag och lampknappar max 5x5 cm, här finns inget under ca 10 cm. Det är synd att det inte finns små diskretare uttag, särskilt för lamputtag som sitter på väggen... :(
 
jag har tittat på de uttagen, de ligger bra till. Hittar inget mått på hur höga de är. Har ännu inte tittat i verkligheten.
 
skulle helst ha något runt, eftersom det är svårt med hur man ska sätta dem vid ett nockfönster. Det är ju inga raka linjer och sätta dem snett känns också fel...
 
Enligt länken till Clas Ohlson är den gamla typen 26mm högt och den nya 38mm högt.
Runda utanpåliggande har jag aldrig sett...
 
E
Runt uttag finns i serien Renova. Men då är storleken istället 80mm
 
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Runt uttag finns i serien Renova. Men då är storleken istället 80mm
 
  • Elektriskt vägguttag på tak med synlig kabeldragning och spacklad väggfog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
Har tittat på den, men visst står den ut mer än den fyrkantiga, eller upplevs det bara så. Fattar inte varför det inte finns mindre dosor så man skulle kunna ha ett sånt här Rund vit vägguttag dosa med en slits och två skruvhål.
finns ingen riktig anledning att det måste vara 11 cm.
Nu blev det inte så konstruktivt här känner jag... Jag tar tacksamt emot alla tips...
 
Varför inte bara hänga upp sladden och dra den ner till ett vanligt vägguttag nedanför fönstret?
Och undvika den fula dosan/uttaget ovanför fönstret, som ju ändå bara används runt jul.
Någon som störs av sladden här, som iofs glittrar av kamerablixtens ljus:
Lampa med glittrande sladd hängandes framför ett fönster med träväggar, belysningen reflekterad i rutan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Någon som störs av sladden här,
[bild]
Ja inte är det snyggt med dessa hängande sladdar, undviker dem, men har faktiskt en och då ligger den i en tunn kabelkanal mot fodret. där sladden endast syns där den ansluter till vägguttaget.
 
Bild på hur det ser ut?

Det måste finnas utrymme för ett utanpåliggande uttag i närheten åtminstone. Och bara en krok för stjärnan?
 
Så här ser det ut idag. Svårt att ta bild mot ljuset samt att kunna urskilja nåt när allt har typ samma färg.... Men taket ska på en 45a till samt panel så det kommer närmre fönstret. Dessutom ska det vara lister runt fönstret. Så det får inte plats ett lock på 11 cm i diameter

Inomhusbyggnadsarbete med isolering nära fönster, träreglar och reflexion av dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror på schnidern ovan men konstigt att sätta den rakt, dock lika konstigt att sätta den snett (dvs följer reglarna) också...
 
Men det är väl bara att sätta en vanlig rund infälld i taket?
Tak med synlig isolering och markerade platser för infällda lampor nära ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.