A
Som man är det bara att betala för allt, annars ska man nog inte ha flickvän. Har aldrig träffat en tjej som förstått sig på pengar. Tjejer sparar inte pengar, punkt.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
H-Thomasson och 22 till
  • Laddar…
@steffe79 , det är aldrig roligt att bryta upp från ett förhållande, men ibland kan det vara nödvändigt. Hoppas du hittat vidare i din nya tillvaro!
En nyfiken fråga, hur har du och ditt ex löst det med egna boenden efter separationen? (Du behöver inte svara om du inte tycker det är relevant!)
 
Johan1975z skrev:
Som man är det bara att betala för allt, annars ska man nog inte ha flickvän. Har aldrig träffat en tjej som förstått sig på pengar. Tjejer sparar inte pengar, punkt.
På gruppnivå är dina påståenden inte helt verklighetsförankrade. Hur det ser ut i din umgängeskrets vet inte jag, däremot.
Kvinnor har i lägre utsträckning sparkapital och aktier, och äger färre dyra fastigheter och bilar. Däremot har män i större utsträckning skulder hos Kronofogden, än vad kvinnor har. Detta kan vara en indikation på att män också kan ha svårigheter att 'förstå sig på pengar'.
Vad män och kvinnor köper för sina pengar är också en indikation på att ditt resonemang har brister. Män köper gärna dyra, feta grejer som i många fall behåller ett värde, medan kvinnor betalar mer av det löpande som inte har bestående värde, mat till familjen och kläder till barnen. Det finns helt klart sämre saker att lägga pengar på än familjens dagliga liv och utgifter, kan jag tycka.

Dessutom var ämnet för tråden inte att kvinnor är usla på ekonomi, utan att TS och numera ex-sambon hade olika åsikter om hur mycket pengar som skulle läggas på den gemensamma bostaden, och vad pengarna skulle gå till. Vilket ju fick sin lösning, på ett definitivt sätt.
 
  • Gilla
  • Älska
Linderödsåsen och 27 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
@steffe79 , det är aldrig roligt att bryta upp från ett förhållande, men ibland kan det vara nödvändigt. Hoppas du hittat vidare i din nya tillvaro!
En nyfiken fråga, hur har du och ditt ex löst det med egna boenden efter separationen? (Du behöver inte svara om du inte tycker det är relevant!)
Blev en bostadsrätt för mig och i nuläget en hyresrätt för henne. Inte omöjligt att det blir hus igen i framtiden men vi kände båda att det fanns för mycket gemensam historia i huset för att någon av oss skulle kunna bo kvar. Behövde börja om nån annanstans.
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 7 till
  • Laddar…
S steffe79 skrev:
Ett bra tag sedan jag startade den här tråden som väckte väldigt mycket engagemang och till viss del kanske spårade ur en del... Tack för all goda råd och tips! Kul med så många inlägg i denna debatt. Tyvärr blev det separation drygt ett halvår efter att sista inlägget skrevs. Huset är sålt och vi bor nu på varsitt håll. Så kan det gå. Så ett gott råd till alla ni som grejar med era hus och är i förhållande, Bråka inte om pengar!
Jag har inte läst allt, men jag känner igen det här. Har själv gått igenom en del av det. Ska ha ALLT men vill inte ha ansvar för vare sig genomförandet eller det ekonomiska. Ännu mindre beredd att avstå från något för att nå det gemensamma målet, med följd som brutna överenskommelser och förnekelse om dess existens.
Tage Erlanders ordspråk kanske också passar in, "De stigande förväntningarnas missnöje" kloka ord.
Jag hör också Sven-Ingvars i bakgrunden med textslingan, "Akta er för kvinns, de ska ha allt som finns"

Ett råd:
Släpp ALDRIG den kvinnan över tröskeln igen. Hon har dig snart i brygga och ditt liv blir ett helvete.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
N Nygamla hus skrev:
Jag har inte läst allt, men jag känner igen det här. Har själv gått igenom en del av det. Ska ha ALLT men vill inte ha ansvar för vare sig genomförandet eller det ekonomiska. Ännu mindre beredd att avstå från något för att nå det gemensamma målet, med följd som brutna överenskommelser och förnekelse om dess existens.
Tage Erlanders ordspråk kanske också passar in, "De stigande förväntningarnas missnöje" kloka ord.
Jag hör också Sven-Ingvars i bakgrunden med textslingan, "Akta er för kvinns, de ska ha allt som finns"

Ett råd:
Släpp ALDRIG den kvinnan över tröskeln igen. Hon har dig snart i brygga och ditt liv blir ett helvete.
Eller så får man bara acceptera att om man skaffar en kvinna så är det ett ekonomiskt stort svart hål, och man får lösa nästan alla problem och renoveringar själv.
Men jag klagar inte. Tycker bara ni borde sluta se det som ett problem och acceptera verkligheten.
 
  • Gilla
Hus tomte och 4 till
  • Laddar…
N Nygamla hus skrev:
Jag har inte läst allt, men jag känner igen det här. Har själv gått igenom en del av det. Ska ha ALLT men vill inte ha ansvar för vare sig genomförandet eller det ekonomiska. Ännu mindre beredd att avstå från något för att nå det gemensamma målet, med följd som brutna överenskommelser och förnekelse om dess existens.
Tage Erlanders ordspråk kanske också passar in, "De stigande förväntningarnas missnöje" kloka ord.
Jag hör också Sven-Ingvars i bakgrunden med textslingan, "Akta er för kvinns, de ska ha allt som finns"

Ett råd:
Släpp ALDRIG den kvinnan över tröskeln igen. Hon har dig snart i brygga och ditt liv blir ett helvete.
Jag känner inte igen något däremot känner jag ett antal män som bär sig åt som svin super o knullar runt och sedan när frun tröttnat så ska mannen ha allt o fattar ingenting.
Själv har min fru och jag byggt o renoverat flertalet både hus o lägenheter och är det någon som fått stå tillbaka så är det hon.
 
  • Gilla
a.o.f och 9 till
  • Laddar…
A
K kortis skrev:
Jag känner inte igen något däremot känner jag ett antal män som bär sig åt som svin super o knullar runt och sedan när frun tröttnat så ska mannen ha allt o fattar ingenting.
Själv har min fru och jag byggt o renoverat flertalet både hus o lägenheter och är det någon som fått stå tillbaka så är det hon.
vad är det för sjuk bekantskapskrets du har?
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Karlia
Egna erfarenheter är inte att förakta, de är en stor del av den man är. Tråkigt att ni har dåliga erfarenheter av kvinnor, önskar er lycka till i framtida förhållanden.

Som skrevs ovan, dåligt ekonomiskt sinne är inte könsbundet, tror många av oss kan beskriva individer av bägge kön som haft tvivelaktig förmåga vad gäller att handskas med pengar.

Beklagar också TS, hoppas att skilsmässan fungerar ok för er båda och barnen. Separation ser jag som ett misslyckande (egen erfarenhet) men ibland är det ett måste.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
vad är det för sjuk bekantskapskrets du har?
Nu ingår de inte i min bekantskapskrets, det var inte det jag skrev. Eller hur.
 
K kortis skrev:
Nu ingår de inte i min bekantskapskrets, det var inte det jag skrev. Eller hur.
"Däremot känner jag ett antal män". Hur definierar du din bekantskapskrets ifall de människor du känner inte ingår i den?
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
"Däremot känner jag ett antal män". Hur definierar du din bekantskapskrets ifall de människor du känner inte ingår i den?
Jag har fått lära mig att bekantskapskrets är synonymt med umgängeskrets. Men kanske det finns fler synonymer.
 
S steffe79 skrev:
Blev en bostadsrätt för mig och i nuläget en hyresrätt för henne. Inte omöjligt att det blir hus igen i framtiden men vi kände båda att det fanns för mycket gemensam historia i huset för att någon av oss skulle kunna bo kvar. Behövde börja om nån annanstans.
Det där känner jag igen. Been there done that, twice!
Tråkigt som stryk, men livet tuggar på.
Nu bor jag själv med barnen på 1/2 tid i ett hus jag köpt för att kunna renovera som jag vill.
Har bra relation med båda ex-en.

Första frun var det bråk om pengar. Hon hade på den tiden tyvärr för dålig koll på ekonomin och det blev jag som var tvungen att säga "nej vi har inte råd" = extremt dålig ide.
Andra var det bråk om barnuppfostran. Vi i mångt och mycket såg ( och fortfarande ser) på samma sätt. Men vissa viktiga punkter skiljde det sig löjligt mycket. = igen dålig ide
Nu är det så att i hennes bostad gäller hennes regler och i min mina.
Ingen har problem med det, varken hon, jag eller barnen

Finns ett uttryck som några av mina vänner kör hårt med
"GLVP" ( Gilla Läget, Var Possitiv )
försöker köra efter det jag med.
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
S steffe79 skrev:
Blev en bostadsrätt för mig och i nuläget en hyresrätt för henne. Inte omöjligt att det blir hus igen i framtiden men vi kände båda att det fanns för mycket gemensam historia i huset för att någon av oss skulle kunna bo kvar. Behövde börja om nån annanstans.
Att tömma ur och sälja den kanske främsta symbolen för relationen, det gemensamma hemmet, kan vara snudd på terapeutiskt. Varit där, gjort det, köpt t-shirten, råkat färga t-shirten ljusblå i tvätten, jag med.
Hoppas det ändå är OK för dig och barnen i nya hemmet! (Och exet med, förstås.)
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Eller så får man bara acceptera att om man skaffar en kvinna så är det ett ekonomiskt stort svart hål, och man får lösa nästan alla problem och renoveringar själv.
Men jag klagar inte. Tycker bara ni borde sluta se det som ett problem och acceptera verkligheten.
Återigen, det kanske är så bland folk du känner, men på befolkningsnivå är det inte så.
Om vi tänker oss en ekonomisk normalfördelningskurva, så är män i majoritet i båda extrem-ändarna. De rikaste är mest män, men också dem som du kallar 'ekonomiska svarta hål', de fattigaste, dvs de som har skulder hos Kronofogden, där är också män i majoritet. Alltså befinner sig kvinnorna i högre grad någonstans i mitten på normalfördelningskurvan, bland de som har det rätt OK ekonomiskt.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.