Har kikat på några olika brytare med snabbkoppling nu och jag kan inte se att det skulle kunna hamna på fel sida om blecket men däremot kan man tänka sig att om man håller in knappen så blir öppningen så stor att man kan få in kabeln så mycket så att isoleringen går för djupt in och blecket nyper mot isoleringen i stället för koppartråden. Förmodligen krävs det då även att man skalat för kort. Om man trycker in utan att hålla in knappen så tar det ju stopp när isoleringen möter blecket så att göra som ni skrivit är definitivt bättre. Dock kan det som sagt vara svårt med mångtrådiga ledare och då blir man nog tvungen att trycka in knappen eller välja en brytare med skruvanslutning.
 
tommib
Mångtrådiga ledare har inget i en sådan brytare att göra, så det är ett ickeproblem.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Nej, jag bara kommenterade att det finns liknande snabbkopplingar med knapp, i armaturer där man ansluter mångtrådiga ledare. Ex. har en del (alla?) Ikea armaturer sådana snabbkopplingar, där man förväntas ansluta deras 15 cm långa sladdställ med lamppropp i änden. Där måste man trycka in knappen om man skall få in ledaren.
 
IKEAs lampsnabbkopplingar får man vara lite försiktig med. Trycker man för lite får man inte in den mångtrådiga ledaren och trycker man för mycket riskerar fjädern bli utmattad. Jag misstänker mig själv för att ha brukat "för mycket våld" för efter några försök fastnade kabeln inte alls, eller så var den defekt från början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.