OK, tack, då har jag förmodligen fel om trefasen, om det syns tydligt för ett mer tränat öga.
 
BirgitS
På din första bild ser det ut som att ingen tråd går från säkringen som är på 20 A. Stämmer det så är det bara förberett med en säkring och det är inte draget vidare i lägenheten.

25 A totalt är lite också, då kan det bli problem att använda spisen samtidigt som en vattenkokare eller mikro också.
 
  • Gilla
Twohands
  • Laddar…
Nej, inget hål eller liknande i väggen vid spisen. Det jag kan se som rör el i köket är dels en utanpåliggande sladd från elcentralen som sträcker sig från hallen (elcentralen) till eluttagen vid diskbänken, dels en sladd från strömbrytaren för taklmapan i köket som ovanför köksdörren går in i väggen.

G GoGetLost skrev:
Okej, men en 20A säkring och "elspis" i gruppschemat tyder på lite förberedelse ändå. Du har inget litet hål i väggen där spisen ska vara då?

Ja som det ser ut i nuläget så är det bara enfas till lägenheten och då är enfas du ska köra med.

Ett annat alternativ är ju häll men som sagt, det är bara enfas upp och blir då lite begränsat
 
Tycker man ser ganska tydligt att 20A säkringen inte har något kopplat till sig. Troligen har man någon gång förberett för elspis. Lögenheter med gasspis har ofta väldigt klen matning, kan vara en 16A huvudsäkring, eller tom bara 10A för hela lägenheten. Men nu har du en 20A säkring, vilket tyder på att man uppgraderat för att förbereda för elspis vid något tillfälle.

OM du kan få indraget 3 fas, så vore det bäst, men i många fall är det svårt eller orimligt dyrt. Fast allra bäst vore nog att skaffa en modern gashäll och sätta en eldriven ugn.

I föreningen där jag var ordf. för ca 30 år sedan, hade vi gas, och matningen till fastigheterna var så svag att vi inte kunde tillåta att någon bytte till elspis (vi hade förbud mot elspisar från Stockholm energi). Vi hade 800 bostadsrätter utspridda på 7 kvarter, med 7 matningspunkter från elnätet på vardera 85A. I samband med stammbyte uppgraderade vi till 250A serviser, men det var fortfarande för klent för att ansluta elspisar. Den uppgraderingen var gränsen för att kalla det renovering, inte ombyggnad. En ombyggnad hade kostat minst 20 miljoner extra, vi skulle tvingats flytta elmätarna från lägenheterna till centrala mätarrum, vi projekterade för 26 nya rum för elmätare, och hade varit tvugna att säga up butiker som hyrde i bottenplanet för att inrätta mätarrum.
 
  • Gilla
Twohands och 1 till
  • Laddar…
Tack! Har frågan hos vår styrelse om det är ok att koppla på ytterligare elspis - tror och hoppas att det mest ska vara en formalitet i mitt fall, de allra flesta i huset har redan elspis. Men då vet jag att det finns fall när det inte är så enkelt!
 

Bästa svaret

Det kan inte vara värst långt från elcentralen till köket - en van elektriker spikar upp en ledning 3 x 4 mm2 med hastighet av många meter per timme! Borra hål i någon vägg ingår i det... Sedan som Du säger, Norwesco-kontakt bakom spisen.

Du behöver inte leta efter mynningen av något rör från elcentralen till bakom spisen. Hus byggda med gasspis är inte förberedda för elspis - det vore liksom lite "Afton-pressen" över det...
"Riktiga" elektriker har de verktyg, borrhammare, långa hårdmetallborr etc som behövs för effektivt arbete. Så det som kan te sig närmast oöverstigligt för en hemmafixare kan vara klart på en halvtimme för yrkesmannen!

25A huvudsäkring, enfas, har i väldigt många år varit standard för lägenheter, och det har aldrig varit problem med huvudsäkringarna. Jag ser inte att det skulle bli problem här heller! Köp en "normal" spis - 4 plattor och ugn och se glad ut. Köp den gärna från en riktigt elaffär som också har riktiga elektriker och ger ett pris "nyckelfärdigt" inklusive att leverera och ställa upp spisen. Detta är något helt annat än "varuhus med hemkörning" som kan plugga i en befintlig kontakt (som Du inte har...)

Det borde vara mer jobb med gasmockaren att koppla bort och plugga rören, avsluta abonnemanget och släpa ut gasspisen än det motsatta för elektrikern!

De flesta spisar som säljs idag är faktiskt avsedda för 230V enfas, men de kan även kopplas om för att använda 2 faser med vardera 16A säkring för användning i något av de få europaländer som envisas med 3-fas i bostäder.

Jag väntar på den dagen (tyvärr lär jag få vänta länge) när vi i Sverige inser det här med David och berget, och börjar återgå till enfasinstallationer i främst lägenheter. Dock skulle jag idag ta i lite, så att man kan ha 1x35A i en liten lägenhet (etta-tvåa), och minst 50A i de lite större, eftersom det numera vanligen finns både tvättmaskin, diskmaskin och mikrovågsugn i lägenheterna. Dock är det så att mikro, vattenkokare kaffemaskiner mm gör att spisen används mycket mindre än förr, för en lägenhet med 3 personer äter ungefär lika mycket mat nu som förr, oavsett vilken maskin som värmer upp maten. Kanske vore 3-plattors (55 cm) spis det rimliga idag...

Lägenhetshus lämpar sig väl för "genomgående stigare", med huvudsäkring och mätning i varje lägenhet, och en enfasig central som blir billigare att både köpa och installera än de 3-fasiga vi använder idag. Samtidigt blir vi av med alla problem av typen "balansera om elcentralen". Elrum med egen stigare till varje lägenhet är bara en dyr och omständig lösning på ett enkelt problem - typiskt Sverige :( (och det "problemet" har minskat med 90% nu när mätarna är elektroniskt avlästa från elverket)
 
  • Gilla
Twohands
  • Laddar…
Elcentral i källare med drygt 50 mätare.
Rad med gamla elcentraler och mätare på vägg i källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal elcentral med fyra säkringar och uppmärkt "ELSPIS 4 k mm" i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett antal säkringsskåp monterade på en betongvägg i en källare, representerande en uppdaterad elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gamla elcentralen i 3 rums lägenhet 96 m2 med 4 st säkringar varav spisen var 4 mm2 20A
Lägenhet byggd 1957 där c:a hälften bytet till 3 fas. Aktuell lägenhet hade bara 1 fas 25A matad med 6 mm2 2 ledare FAS + PEN

All el bytade, ny central med JFB.
Taket sänktes i hall, kök och badrum, nu kunde all ny el monteras i rör i taket samtidigt reglades väggen bak köksskåpen så elen kunde dras till alla anslutningspunkterna.

Skall man byta matning så finns det en ny kabel MQQ 5x4mm2 som är bara 13.1 mm i diameter Pex-isolerad super hal och mjuk! Den kan man dra i befintliga stigare rör som brukar vara PG 3/4” (19 mm)
 
Redigerat:
Ett helt annat hus än det som TS skriver om.

Vad visar det på i denna frågan? Att det finns hyreshus där vissa (större) lägenheter har trefas och andra (mindre) har enfas?

Ca hälften av enfaslägenheterna ser ut att vara bytta till trefas (de vita, nyare, mätartavlorna i de två undre raderna) i efterhand.l
 
S Soltorp40 skrev:
Ett helt annat hus än det som TS skriver om.

Vad visar det på i denna frågan? Att det finns hyreshus där vissa (större) lägenheter har trefas och andra (mindre) har enfas?

Ca hälften av enfaslägenheterna ser ut att vara bytta till trefas (de vita, nyare, mätartavlorna i de två undre raderna) i efterhand.l
Ja det stämmer, det var ett 9 våningar högt + el till tvättstuga parkeringsgarage.

Poängen var att hela lägenheten ändrades till en 3-fas installation men anslöts med befintlig 1-fas matning. Det medförde vissa hänsynstagande t.ex. hällen säkrades med 2 separata 16A säkringar med egna nollor på 2,5 mm2.
 
Ok, i Din lägenhet lade man pengar på att göra en 3-fascentral som inte behövdes, eftersom det fortsatte vara enfasmatning.

Hm, känns ju som lite "pengar i sjön" - kanske bra om man någon gång konverterar, men om man inte så ...

Om spisen är gjord för 2 helt separata matningar, med två oberoende nollanslutnignar så är det helt ok, tills det kommer en "gör det själv" och vill byta spis senare, då kan den typen av "udda lösning" vara till besvär.

Men vad var det för kabel fram till spisen? 5 x 2,5 för att vara "förberedd"? Med 2 fasledare med 16A vardera från samma enfasmatning, och sedan 2 nollor tillbaka, var för sig - för vid 2,5 mm2 är inte parallellkoppling tillåtet, och så en enda 2,5 mm2 skyddsjord för de teoretiskt möjliga 25A felström (max huvudsäkring med DZII)

Ingen bra lösning i mina ögon - jag hade föredragit 3 x 4 mm2, med tillägget att den dagen det eventuellt blir 3-fas och en 3-fas spis så drar man in 5-ledaren då.
 
S Soltorp40 skrev:
Men vad var det för kabel fram till spisen? 5 x 2,5 för att vara "förberedd"? Med 2 fasledare med 16A vardera från samma enfasmatning,
Det stämmer 5x 2,5 mm2, men det var 2st blå olika fabrikat så olika nyansera.
I dag hade man dragit en MQQ 5X4 mm2 kabel i ett 20 mm rör, men den var inte uppfunnen då.
Att det blev en 3-fas fördelning av säkringarna var för förberedande om inte 1-fas matning skulle räcka till en lägenhet med ”extra allt” alla köksmaskiner + tvätt tork och golvvärme. Men ingen säkring har löst ut på 6 år.
 
  • Gilla
Soltorp40
  • Laddar…
Styrelsen svarat nu och det var jag som hade missförstått tidigare - trefas finns indragen till de litet större lägenheterna i huset, men inte till de mindre till vilken min lägenhet hör. Så nu ska den punkten vara helt utredd!

G GoGetLost skrev:
På bilden du la upp så är det inte trefas iaf.
 
L Leif i Skåne skrev:
Det stämmer 5x 2,5 mm2, men det var 2st blå olika fabrikat så olika nyansera.
I dag hade man dragit en MQQ 5X4 mm2 kabel i ett 20 mm rör, men den var inte uppfunnen då.
Att det blev en 3-fas fördelning av säkringarna var för förberedande om inte 1-fas matning skulle räcka till en lägenhet med ”extra allt” alla köksmaskiner + tvätt tork och golvvärme. Men ingen säkring har löst ut på 6 år.
(min fet-stil)

Ett mycket bra och talande uttalande besked till många som är oroliga inför sin ombyggnad här på forumet!

1-fas 25A, lägenhet med "extra allt" och inga problem!!
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.