Vi funderar runt lämpliga placeringar för att installera en solcellsanläggning på vår gård. Tyvärr är det inte möjligt med en placering på huvudbyggnadens tak men vi har en nybyggd lada som skulle kunna lämpa sig perfekt vad gäller takyta och väderstreck. Dock ligger ladan c:a 120 meter från huvudhuset där elmätaren är monterad. Är det trots avståndet möjligt placera anläggningen där eller medför avståndet för stora förluster?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det här är ju intressant, i princip är det alltid bra med högre spänning för att överföra en viss energimängd en sträcka, då det inte kräver lika tjocka kablar, bortsett isolering då. DC-spänningarna i ett PV system överstiger ju oftast vad en VR ger ut så det borde i teorin löna sig att sätta VR långt bort från panelerna, istället för att dra 230V ledningar en längre sträcka.

Men det här borde en elektriker ganska enkelt kunna räkna på. Sedan är frågan om långa kablar ens är ett rekommendera på DC-sidan efter alla problem med optimerare som genererade så mycket störningar så att systemen fick plockas ner, kan man köra tvinnade eller skärmade kablar för att komma bort från detta?. Kan också finnas andra riktlinjer för hur installationerna ser ut som omöjliggör lösningar med långa DC-kablage.
 
Förmodligen blir det lägre kostnad att dra DC-kablar 120 m jämfört att dra AC-kabel(5x10mm2 eller 5x16mm2).

De mest använda DC-solarkablarna har koppartvärsnitt 6mm2. Men finns även 10 mm2 och 16 mm2. Det ska var plus och minuskabel från panelfältet på ladan till växelriktaren vid huvudbyggnaden. Det går att dubblera solarkablarna, dvs ha 2 st à 6mm2 för minus-solarkabel och 2 st à 6mm2 för plus-solarkabel, alltså för att få ner spänningsfall i solarkablarna. Man kan till och med tripplera. Egentligen blir det ju 2x120 m solarkabel, fram och sedan tillbaka.

Du får kolla hur stor installerad paneleffekt du ska ha på ladan, för att se hur du bäst kan överföra den effekten.
Det är stort jobb att gräva 120 m, och kostar kostar nog en hel del enbart det med grävmaskin och maskinförare.

sandos,
det är inte säkert att Karljohan1 ska ha några effektoptimerare, förmodligen inte eftersom fördyrar installationen. Det är ingen problem att gräva ner solarkablar, man kan läsa databladet för dem, och där brukar stå att de kan förläggas i mark.
 
Det är lite olika bud på hur kablarna ska dras rent praktiskt.
Har hört man lägger ett gult kabelskyddsrör (slang) för pluskabel och ett för minus med avstånd mellan dem.
Även hört att man kan dra dem i samma kabelskyddsrör.
Vilket är det rätta?
 
Klart man ska lägga ner t.ex. en gul markslang diam 50 mm och leda solarkablarna i det. Men jag tror att solarkablarna kan förläggas direkt i marken, alltså att de tål det, men det gör man inte. De syns dåligt vid ev. framtida grävning om förlagda direkt i marken och mycket svårt att byta om man framtida skulle vilja byta till grövre solarkablar. Ligger solarkablarna däremot i markslang är det ju lätt att framtida byta ut dem, eller man vill dra fler solarkablar samma sträcka.
 
Ja, kabelskyddsrör är givet :)

Det jag funderar på är det där med lägga dubbla kabelskyddsrör med avstånd mellan.
Det känns lite överdrivet.

Jag köpte svenska standarden för solanläggningar, tänk om man kunde hitta den när man behöver den :thinking:
 
P Pelle- skrev:
Ja, kabelskyddsrör är givet :)

Det jag funderar på är det där med lägga dubbla kabelskyddsrör med avstånd mellan.
Det känns lite överdrivet.

Jag köpte svenska standarden för solanläggningar, tänk om man kunde hitta den när man behöver den :thinking:
I marken kan du göra hur du vill men på och i byggnader är det aldrig fel att hålla dem separerade om det går enkelt att ordna. Det är normalt inget krav där heller mer än då man följer mer specifika krav likt LBK etc.

Skulle jag göra det själv väljer jag polseparation det är inget merarbete direkt bara man är med på det från början.
 
Hittade precis SEK-standarden där den borde ligga, ibland verkar det som man är blind :)
På tak rekommenderar de att kablarna läggs tätt ihop för minimera slinga.
Får kolla ikväll om jag hittar något om markförläggningen.

Med dubbla kabelskyddsrör:
Om man har två slingor från panelerna så läggs båda plus i ett rör och båda minus i det andra, eller blir det fyra st kabelskyddsrör?

Hur avslutar man snyggt kabelskyddsrör vid husväggen?
Inkommande ström här är lagt i ett kabelskyddsrör och det går bara rakt upp utmed väggen så regnar det så kan det komma droppar ned i slangen, känns inte helt idealiskt. Men visst är kabeln gjord för ligga i mark egentligen så lär inte några droppar spela roll.
 
A
P Pelle- skrev:
Det är lite olika bud på hur kablarna ska dras rent praktiskt.
Har hört man lägger ett gult kabelskyddsrör (slang) för pluskabel och ett för minus med avstånd mellan dem.
Även hört att man kan dra dem i samma kabelskyddsrör.
Vilket är det rätta?
Det bökiga är att det beror på vilken expert man frågar!
 
P Pelle- skrev:
Hittade precis SEK-standarden där den borde ligga, ibland verkar det som man är blind :)
På tak rekommenderar de att kablarna läggs tätt ihop för minimera slinga.
Får kolla ikväll om jag hittar något om markförläggningen.

Med dubbla kabelskyddsrör:
Om man har två slingor från panelerna så läggs båda plus i ett rör och båda minus i det andra, eller blir det fyra st kabelskyddsrör?

Hur avslutar man snyggt kabelskyddsrör vid husväggen?
Inkommande ström här är lagt i ett kabelskyddsrör och det går bara rakt upp utmed väggen så regnar det så kan det komma droppar ned i slangen, känns inte helt idealiskt. Men visst är kabeln gjord för ligga i mark egentligen så lär inte några droppar spela roll.
Ska du dra mest nytta av dina dubbla rör ska du hålla respektive pol i samma rör dvs plus i ena och minus i andra. Och se till mekaniskt skydd på lämpliga sätt uppe vid och runt panelerna inte sällan är installationerna där rena skräckexempel på dålig fackmässighet. Allt detta borde vara naturligt för någon som har någon vana och insikt kring elinstallationer men mycket utförs ju av personal utan det trots allt.
 
Scouten skrev:
Det bökiga är att det beror på vilken expert man frågar!
Om jag då frågar dig vad blir rekommendationen och varför med en kort motivering?
 
A
Samförlagda, för det minskar magnetfälten. Särade, för det minskar brandrisken.

De som förespråkar den första lösningen påpekar att varje kabel är dubbelisolerad och godkänd för samförläggning, enligt vissa anvisningar ska kabeln förläggas tätt. De senare hänvisar till att det enligt vissa anvisningar skall vara minst tio cm mellan kablarna för att undvika ljusbågar vid skador.

Jag väljer samförläggning.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Exakt, det är de motiveringarna jag har hört.
Är kabeln dubbelisolerad så ska den väl funka, annars kan det ju bli ljusbågar lite överallt :rofl:


Hur avslutar man snyggt vid husväggen?
Kan inte påstå de som drog in elen till huset här ansträngde sig värst mycket.. öppet rör rakt uppåt.
Visst går det CNC-fräsa eller Printa ett eget avslut, men det borde finnas färdiga.
 
Scouten skrev:
Samförlagda, för det minskar magnetfälten. Särade, för det minskar brandrisken.

De som förespråkar den första lösningen påpekar att varje kabel är dubbelisolerad och godkänd för samförläggning, enligt vissa anvisningar ska kabeln förläggas tätt. De senare hänvisar till att det enligt vissa anvisningar skall vara minst tio cm mellan kablarna för att undvika ljusbågar vid skador.

Jag väljer samförläggning.
Har du granskat många installationer av den typen allmänt och över lite större områden med många olika utförare? Hur uppskattar du ev magnetfälts inverkan vid förläggning i skilda rör etc jämfört med om de läggs normalt mer ihop men utan större omsorg att nå det resultatet? Vad får dig att se till det i stort icke relevanta dubbelisolerat utförande jämfört med ljusbågsfaran i denna typen med oskyddad strömbegränsad kontinuerlig matningskälla när solen står på?

Är du byråkrat av något slag givetvis bekvämt att tala om "godkänd", "anvisning" osv men vad jag ser mer till är korrekta både praktiskt och teoretiskt väl underbyggda synsätt. Håll ögonen öppna om du kommer åt diverse installationer av denna typen så finner du säkert skräckexempel oavsett och då gällande förläggning mekaniskt rimligt skydd osv.
 
P Pelle- skrev:
Exakt, det är de motiveringarna jag har hört.
Är kabeln dubbelisolerad så ska den väl funka, annars kan det ju bli ljusbågar lite överallt :rofl:


Hur avslutar man snyggt vid husväggen?
Kan inte påstå de som drog in elen till huset här ansträngde sig värst mycket.. öppet rör rakt uppåt.
Visst går det CNC-fräsa eller Printa ett eget avslut, men det borde finnas färdiga.
Dubbelisoleringen är en formalitet jämfört med ev brister i utförandet av kabelförläggningen den är inget värd om inte annat som ofta brister är på plats.

Avslut av ev markrör ska du inte dra upp till markytan de avslutar du under mark. Du går sen vidare med avsedda delar, material för vad du nu har att gå mot tex infällt i rör, skyddat av profiler, i kanaler etc. Inte ska du väl behöva fråsa och /eller printa något här där det finns en uppsjö av helt korrekta och accepterade materialval och arbetssätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.