Hmm.. Färgerna säger inte så mycket tyvärr eftersom det är tiden före blå nolla, gul/grön jord o.s.v.. och då fanns ingen standard, så du måste mäta dig fram eller kolla vart trådarna tar vägen.

Förresten, vart tar lampsladden vägen? Den får inte vara inkopplad på det viset.
 
Är röd kabeln neutral ledare?
 
Den röda är snarare jord. Skulle tro att svart och vit är neutral/fas men omöjligt att säga vilken.

Troligtvis kan du mäta 230v mellan svart och vit/röd då är svart fas och vit nolla och röd jord. Men är du minsta osäker ta dit en elektriker eller allra minst en mer elkunnig.
 
Från svart och vit får jag 230v ström till en adapter och man ser de blå och brun kopplade sladder.
I rörelsevaktens ingång L L' N. Är svart neutralledare?
 
Gul och svart i höger överst kant går till brytaren.
 
Genom att bara titta på bilden så GISSAR/antar jag att: vit = nolla, svart = fas & röd = jord.

Efter ditt senaste inlägg så är jag nästan 100% säker, gula borde vara tändtråden och då borde svart vara fas och det ger att vit blir nollan. Byt ut den gula&svarta kabeln till en 4G1,5-kabel (blå=nolla, svart=fas, brun=tändtråd & gulgrön)
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
snaggletooth skrev:
Hmm.. Färgerna säger inte så mycket tyvärr eftersom det är tiden före blå nolla, gul/grön jord o.s.v.. och då fanns ingen standard, så du måste mäta dig fram eller kolla vart trådarna tar vägen.

Förresten, vart tar lampsladden vägen? Den får inte vara inkopplad på det viset.


Jag har samma dosa från Biltema men har bara två trådar i badrummet där jag ska montera den, En grön en svart. Men i dosan är et L L´N Som bilden ovan som redan finns här i tråden. Om jag nu bara har två trådar, kan jag bygla eller måste jag dra en helt ny tråd från kopplings dosan?
 
Grön ska antagligen på L'
Svart ska antagligen på L
En ny tråd Blå ska på N
 
J JOS81 skrev:
Titta i taket vid lampan. Den kabel som går ner till brytaren (Brun på skissen) är tändtråd och ska kopplas på OUT.Du ser vilken det är på färgen eller kanske kan rycka i den lite. Dra även i en ny kabel mellan taket och brytaren. Koppla ihop den med nollan, alltså den andra tråden i taket (Blå på skissen) och anslut den till N på brytaren. Nu finns det bara en kabel kvar vid brytaren (Svart på skissen) och den ska kopplas på L
Kan man koppla in två rörelsevakter efter varandra? Alltså dra från out till out och L och N till L och N på nästa rörelsevakt?
 
Oftast går det att parallellkoppla rörelsevakter, jag har två från Stainel som är parallellkopplade så som du vill.
 
  • Gilla
Chrille V
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.