Hej

Har tänkt byta en knappkontakt mot en rörelsevakt.
men blev osäker hur jag ska koppla.
I knappkontakten har jag två kablar, en brun och en blå.
I rörelsevakten har jag tre ingångar (se bild) i följande ordning OUT, L, N, bilden blev inte den bästa.
Vad ska in respektive ingång?

Mvh
Thomas
 
  • DSC00154.JPG
Fasen ska in på L

Utgången till lampan ska in på OUT

Nollan ska in på N NOLLAN oftast den blåa, men i ditt fall kanske den är Tändtråden till lampan men i så fall kan du dra ner en tråd till typ svart och använda den som tändtråd och koppla om i dosan ovanför ok?
 
  • Gilla
Jon Fredrik
  • Laddar…
Det fattas förmodligen en ledare i dosan? Rörelsevakten behöver strömförsörjning för att fungera, dvs både fas och nolla. Har du bara två ledare i dosan så är den ena fas från centralen (den som ska in på L) och den andra tändtråd till lampan (den som ska in på OUT), dvs tråden för N saknas. Så har du inte tre ledare i dosen behöver du komplettera. Inkommande från elcentral kopplas till N och L (fas och nolla). Lampan kopplas till N och OUT precis som ritningen på rörelsevakten visar.
 
har samma problem, vill bara försäkra mig att jag fatta rätt, under knappkontakten har jag svart och brun, så dessa kan jag koppla in på L och out? kvittar vart? och en meter under knappkontkten har jag vanlig vägguttag, därifrån kan jag dra blå står (N) vid den å sätta in på nollan, stämmer det?
 
  • Gilla
orrnäsarn
  • Laddar…
Nej, det kvittar inte vart... OUT ska till lampan. L ska ha konstant fas. Nollan ska tas från samma nolla som finns uppe vid lampan. Om det är samma nolla som i vägguttaget under så går det.

(samt lilla brasklappen om behörighet)
 
humm, ska v se nu, till lampan går det en blå en brun och jord, med andra ord brun till out, allt går under samma brytare på jordfältsbrytaren, är det säkert att anta att de e samma nolla då? eller måsta jag gräva efter en fluke endå? :S
 
  • Gilla
Tom.cr
  • Laddar…
Titta i taket vid lampan. Den kabel som går ner till brytaren (Brun på skissen) är tändtråd och ska kopplas på OUT.Du ser vilken det är på färgen eller kanske kan rycka i den lite. Dra även i en ny kabel mellan taket och brytaren. Koppla ihop den med nollan, alltså den andra tråden i taket (Blå på skissen) och anslut den till N på brytaren. Nu finns det bara en kabel kvar vid brytaren (Svart på skissen) och den ska kopplas på L
 
  • brytare.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
dkhansson
  • Laddar…
Har en rörelsevakt för inbyggnad från Jula. Där döper de anslutningarna till L L1 och N. I den ordningen. Vad säger standarden är L1 att betrakta som "out" eller är det L?
 
ltz skrev:
Har en rörelsevakt för inbyggnad från Jula. Där döper de anslutningarna till L L1 och N. I den ordningen. Vad säger standarden är L1 att betrakta som "out" eller är det L?
Vet ej, men det står väl förmodligen i bruksanvisningen.
 
  • Gilla
Dezvik
  • Laddar…
Utan att påstå att det verkligen är så på din rörelsevakt så är det vanliga att L är fas in och L1 är styrd utgång 1.
 
ltz skrev:
Jag provar med L1 = "Out"/till lampa..
L1 ut OUT/till lampa ja.
Kopplat in två stycken från Jula på det sättet.
 
Hej
Behöver lite hjälp med att installera en rörelsevakt från Biltema i stället för brytare som har 2 tråd. Rörelsevakt kräver en 3e neutralledare.
Från skåp i närhet vilken färg är neutral ledare att dra till rörelsevakten?
2013-08-13-21-26-28.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130813_212151.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Skicka upp en bild på dosan...
 
Ok bifogar. 20130813_215258.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.