Krilleman
Hur satt radiatorn där innan den demonterades?

Det är det säkraste sättet att bekräfta tillopp och retur.
 
Krilleman
Med största sannolikhet fungerar äldre FEA precis som dom nya.

En viss procent bypass i rosa.

Värmesystemsrör med markerade flödesvägar i rött, blått och lila samt en radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman Krilleman skrev:
Med största sannolikhet fungerar äldre FEA precis som dom nya.

En viss procent bypass i rosa.

[bild]
tack, det var så jag tänkte. Jag vet inte hur elementet satt innan med säkerhet, men jag tror att det satt till vänster om röret, då det stod en stor garderob där som tidigare ägare lämnat kvar (gissar att de tog bort elementet för att få plats med den). Så isf är det högra till och vänstra röret från?
 
Krilleman
Precis!

Man kan ju också knacka på röret man tror är tillopp och vet du vilken radiator som är innan i slingan så får din sambo känna efter vibrationer på returen på denna radis.

Underlättar om man gör denna operationen utan bygeln monterad så inte vibrationer fortplantar sig åt båda hållen...
 
Krilleman Krilleman skrev:
Precis!

Man kan ju också knacka på röret man tror är tillopp och vet du vilken radiator som är innan i slingan så får din sambo känna efter vibrationer på returen på denna radis.
Smart! Det ska jag testa. Jag uppdaterar när jag testat att isolera slingan.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Precis!

Man kan ju också knacka på röret man tror är tillopp och vet du vilken radiator som är innan i slingan så får din sambo känna efter vibrationer på returen på denna radis.

Underlättar om man gör denna operationen utan bygeln monterad så inte vibrationer fortplantar sig åt båda hållen...
Det funkade att isolera, så det underlättar arbetet! Jag tänker nog montera det rakt ovanpå de uppstickande rören, då det inte kräver att jag köper in mer material. Men jag funderar lite hur jag löser upphängningen samtidigt. Min plan är nog: Spänna på väggfästena på elementet, lyfta upp det ovanpå rören och skruva fast till/från rören samtidigt som min fru håller upp det, markera var fästena hamnar på väggen och sen skruva av det igen och borra upp fästena, sen skruva på det rören på riktigt och slutligen knäppa fast fästena. Låter det rimligt?
 
Krilleman
Ja det är ju ett sätt att göra det på... :crysmile:

Jag brukar göra såhär:
Sätt upp konsolerna så det blir snyggt c/c-mått när radiatorn teoretiskt sitter ovan rören underkopplat.
Lägg i radiatorn i dom undre "hakarna" på konsolen.
Nu kan du glida radiatorn fram och tillbaka (självklart med stöd i ovankant under tiden)
Glid fram radiatorn till kopplingarna mötet första röret.
Markera insticksdjup, glöm inte TP-H.
Kapa
Koppla.
Häkta i överkanten på konsolen.

När du har kapat och lagt på radiatorn med kopplingarna vet du om du kapat rätt eller fel. För långt så ligger radiatorn inte i båda konsolerna i underkant, för kort kan du "vika" radiatorn med ett lätt tryck i ovankant på kopplet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.