Jag byggde in bredbandskåpet i en trävägg, och så här i efterhand måste jag väl säga att jag inte är jättelycklig över detta med tanke på risken för brandspridning om någon burk skulle fatta eld.

Fundera på någon form av plåtkapsling eller inbyggt plåtskåp. Gips kan också duga.
 
b_hasse skrev:
Ju längre bort från apparaten man mäter desto högre blir den aktiva effekten, eftersom förlusterna efter mätstället alltid ingår i den aktiva effekten.
Aha, OK. Det är en definitionsfråga. Men i övrigt hoppas jag resonemanget är rätt?
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Aha, OK. Det är en definitionsfråga. Men i övrigt hoppas jag resonemanget är rätt?
Din uträkning verkar rimlig, men man bör skilja på effektfaktor och "cos fi". De är bara lika om både ström och spänning är sinusformade.

En "väggvårta" med transformator + likriktare + kondensator får dålig effektfaktor för att strömmen dras i pulser nära spänningskurvans topp. "Fasvinkel" och "cos fi" är troligen bara förvirrande i det fallet.
 
Tack för svar, alla! Byggahus äger! :)
Nu får jag väl bara klura på Mycke-Nus tanke om plåtkapsling.
 
b_hasse skrev:
En "väggvårta" med transformator + likriktare + kondensator får dålig effektfaktor för att strömmen dras i pulser nära spänningskurvans topp. "Fasvinkel" och "cos fi" är troligen bara förvirrande i det fallet.
Aha. Då har jag missförstått skälet till att den dåliga effektfaktorn. Rätt svar av fel skäl. Brukar vi inte ge några poäng för... :surprised: Dags att öppna Elkrets B, dvs transient/transform-böckerna igen alltså... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.