Hej!
Vi har köpt en krondimmerdosa (vadsbo UD150D, se bild) som ska kopplas in bakom befintlig strömbrytare.

Vi har renova uttag och strömbrytare (i äldre stil, se bild) och vill därför använda oss av en sådan här dosa för att kunna ha likanadana uttag överallt.

Problemet är nu att det visade sig vara svårare att koppla än vi trodde.

Bakom uttaget sitter tre kablar (blå, svart & brun, samt en jord som inte används) se bild. Informationen vi har fått är även att impulsfjädrar ska fästas under ”knapparna”.

Min fråga är alltså om någon vet hur dosan ska kopplas?

Tacksam för hjälp!
 
  • Vadsbo krondimmerdosa LD200KRON med teknisk specifikation och kopplingsschema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Krondimmerdosa Vadsbo UD150D kopplad med blå, svart & brun kabel i väggutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit krondimmerdosa Vadsbo UD150D med äldre stil knappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste dra ner en nolla till brytaren,
 
Frågan är varför blå ser ut att vara kopplad som tändtråd? Hur som behöver ledningarna dras om i väggen då nollan saknas så det är ett jobb för en elektriker.
 
Färdig slang med tråd i?
Hursomhelst, du behöver ha fram en tråd till, lämpligtvis lägger man då om det så att blå får bli nolla och drar ner en färg till.
 
tommib
Ja, här ser det ut som att blå har använts som tändtråd vilket är helfel. Det bör åtgärdas innan man går vidare med annat, speciellt eftersom dimmern kräver nolla vilket ger en stor förväxlingsrisk.

Om du inte förstår problemet med detta rekommenderar jag starkt att du tar in en elektriker för att koppla. Att dra i en ny tändtråd och koppla om blå till nolla är troligen snabbt och enkelt gjort.
 
Tack för svar! Då är det definitivt ett jobb för elektriker.
Elen ska vara nydragen eftersom huset är nyrenoverat och ombyggt till lägenheter! Hmm.. ni menar alltså att elen är feldragen?
 
tommib
Man har tagit en genväg och använt blå ledare som tändtråd. Det är fel men inte farligt (i nuläget). Det kan bli farligt om någon okunnig kopplar om och antar att färgerna alltid stämmer och att blå är nolla.
 
T
Blå FÅR användas som tändtråd, om där inte föreligger risk för förväxling, och ner till väggströmställare var det iallafall förr ovanligt att behöva dra ner nolla, så därför är blå tändtråd om än olämpligt kan tyckas, men inte fel.

MEN, som redan påpekats så behöver dimmern nolla så det behöver dras hit, och i samband med det så måste den blå tändtråden bytas till någon annan färg, typ vit eller orange tex, och detta får man inte göra själv som lekman.
 
tommib
T Thullen skrev:
Blå FÅR användas som tändtråd, om där inte föreligger risk för förväxling, och ner till väggströmställare var det iallafall förr ovanligt att behöva dra ner nolla, så därför är blå tändtråd om än olämpligt kan tyckas, men inte fel.
Nej. Hade det varit en utanpåliggande installation hade det varit ok men inte som det är nu. I rör är det såpass lätt att byta en FK att det inte är acceptabelt med blå nolla.
 
Nej Thullen det undantaget gäller vid användning av kabel inte tråd i rör. Som tommib redan påpekat ser jag nu.
 
T
tommib tommib skrev:
Nej. Hade det varit en utanpåliggande installation hade det varit ok men inte som det är nu. I rör är det såpass lätt att byta en FK att det inte är acceptabelt med blå nolla.
Var framgår det att det är draget i rör?
Då jag skymtar en förhöjningsram på ena bilden tolkar jag det som att detta är utanpåliggande montage.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Såhär ser det ut!
 
  • Vit vägggenomföring för kabel med två knappar på en sockel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålat vägghörn med nedgång av rörkanal mot golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då kan Thullen ha rätt. I den kanal vi ser på bilden går mest troligen en kabel, inte lösa FK trådar.

Och som sagt, kablar tillverkas normalt med en av ledarna blå. Skulle den då vara förbjuden att använda när ingen nolla behövs, så hade man fått välja en kabel med ytterligare en ledare, och lämnat den blå oanvänd.

På samma sätt har du i nuläget en gröngul jordledare som troligen är oansluten. Men den får under inga omständigheter användas till något annat än just skyddsjord. Gröngul är "helig".
 
tommib
Sedärja. Mea culpa som man säger....

Om det är utanpåliggande kabel så är det ok kopplat men tyvärr lite stökigare för TS att få till sin krondimmer. Jag skulle i det fallet börja titta på om den går att montera i kopplingsdosan istället. Även där är det dock ett jobb för elektriker.

Om det däremot är så att det går FK i den där kanalen är det helfel och bör åtgärdas omedelbart.

TS, hur ser det ut där det kommer in i dosan? Är det en kabel (med vit mantel) eller är det separata enkelledare?
 
tommib
T Thullen skrev:
MEN, som redan påpekats så behöver dimmern nolla så det behöver dras hit, och i samband med det så måste den blå tändtråden bytas till någon annan färg, typ vit eller orange tex, och detta får man inte göra själv som lekman.
Å andra sidan, när jag läser detta svaret undrar jag lite om du ändå trodde att det var en rörinstallation. Blir lite svårt att dra i en vit eller orange FK i kabeln, eller vad säger du? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.