memike skrev:
OK. Om det finns en befintlig eldstad i huset redan ska det ändå in en anmälan om att man sätter in en kamin istället???

/Micke
Det är skillnad om du installerar en fristående kamin eller en kamininsats i en befintlig öppen spis.
Kaminen är du skyldig att göra en bygganmälan för. Kamininsatsen är en ändring av befintlig eldstad och innefattas ofta inte av någon skyldighet att göra bygganmälan. Men kolla med din kommun. för att se vad som gäller.
 
Kollade och det va tvunget... Jaja lika bra att få det riktigt gjort från början. Förstår bara inte på bygglovet + bygganmälan varför man ska fylla i en kontrollansvarig??? jag skrev i mig själv. Är det ok?


/Micke
 
Min kommun ville ha en bygganmälan a 1300 för att byta från en insats till en annan. Fasadritning och kontrollplan skulle dom ha med. Om du inte förstår vad du skall fylla i så ring och prata med dom.
 
D09
memike skrev:
OK. Om det finns en befintlig eldstad i huset redan ska det ändå in en anmälan om att man sätter in en kamin istället???

/Micke
Du behöver ingen KA om inte det varit ett tekniskt samråd

Dock kontrollplan
 
Enk Projektet skrev:
Knacka ner hela och ersätta med en modern istället?
Helgerån! Borde utfärdas fatwor mot sådant här. Murstockar är på utdöende, finns ju inte i hus byggda efter 1970-talet, utan idag är allting modulskorstenar. Finns det något underbarare än att lägga handen på en riktig murstock och klappa den? Okay, lite OT :p.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Anders_Nilsson skrev:
Helgerån! Borde utfärdas fatwor mot sådant här. Murstockar är på utdöende, finns ju inte i hus byggda efter 1970-talet, utan idag är allting modulskorstenar. Finns det något underbarare än att lägga handen på en riktig murstock och klappa den? Okay, lite OT :p.

I mitt fall kommer det inte bytas utan jag kommer glidgjuta om kanalen och elda i den befintliga :)

/Micke
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
memike skrev:
I mitt fall kommer det inte bytas utan jag kommer glidgjuta om kanalen och elda i den befintliga :)

/Micke
Helt riktigt Micke! Lycka till!
 
Lovade att lägga upp lite bilder före och efter renoveringen.

Blev ingen glidgjutning då vi kom fram till att vi tyckte att skorstenen läckte lite för mycket och vill vara på den säkra sidan. Blev en 120mm insatsslang istället.

Nya rökgashyllor och vemikulitskovor till kaminen är beställda också.

Nu ska rummet tapetseras om och golven ska slipas sen är det nya tv rummet snart klart :)

Dovre5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dovre10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dovre12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dovre7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dovre8.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dovre9.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
dovre1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dovre3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1237.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Micke
 
  • Gilla
fusion och 3 till
  • Laddar…
Vad kostar insatsslangen per meter? Snyggt med de svarta plattorna, fin kontrast mot murstocken.

Får bli nåt liknande för mig då den svarta plåten som ligger där idag börjar bli lite väl repig.
 
fusion skrev:
Vad kostar insatsslangen per meter? Snyggt med de svarta plattorna, fin kontrast mot murstocken.

Får bli nåt liknande för mig då den svarta plåten som ligger där idag börjar bli lite väl repig.
Köpte allt av soliduct.se för en sportstyver emot vad min lokala handlarae skulle ha.

9m 120mm TW Decaflex slang, inmurningsstos, bottenkona, toppfoder, regnhatt, 3st säckar vermikulit, brandfogmassa och brandlim till glasfiber garnet allt för totalt 6800kr inkl frakt och moms :)

Ja klinker är alltid klinker. Tänkte slänga dit en plåt först men det kändes lite "billigt" när jag väl gjorde så mycket så det fick bli klinkers istället :)

/Micke
 
kulle
fusion skrev:
Vad kostar insatsslangen per meter? Snyggt med de svarta plattorna, fin kontrast mot murstocken.

Får bli nåt liknande för mig då den svarta plåten som ligger där idag börjar bli lite väl repig.
Här kan du hitta alla delar
http://www.soliduct.com/insatsror-125-typgodkant/p-1565.htm
 
Jag skulle också dra eget rör, men så ringde jag en lokal skorstensrenoverare. Han skulle ha 750kr per meter för färdigmonterad slang. Välkommen och installera, sa jag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.