Hej.

Har köpt mig en Dovre 760 som ska in i huset.

Har haft en sotare som besiktigat kanalen. Den läckte i bjälklagret så det får nu bli insatsrör.

Kan man köra på ett 120mm rör till en dovre 760? Ska funka enl säljare, någon som vet. Är ca 8-9m till toppen av skorstenen.

Någon som vet vart man kan få tag på bra instruktioner hur man sätter rökstos osv?

/Micke
 
D09
Om du kollar på scheidel så har dom med montering av stosar i monteringsanvisningarna.

Lite avrundat för en isokern

mät upp riktigt noga var rökkanalen ska in. Markera och borra hål i en cirkel

Tips är att sätta stosen på ett papper, rita runt. Använd detta för att rita cirkeln på skorstenen.

Plocka ut stenen som blir när du borrat i en cirkel och snygga till hålet.

Har du innermantel med mellanrum så in med isolering och sedan sleva på t ex finjas eldfasta bruk. ( finns i bygghandeln )

När det torkat så lägger du en tjock remsa med bruk runt i hålet och pressar in stosen.

Exakt hur man gör med insatsrör vet jag inte men det ska vara tätt.

Rökröret trycker du sedan in i stosen och tätar med eldgarn ( snöre ) som viras 2-3 varv och sluter tätt. Kan använda en mejsel för att trycka in det :)

Gällande dimension så hade jag kört på vad den är typgodkänd för, allt chansa o lita på säljarna. Be dessa bekräfta via mejl.
 
Har du fundera på att glidgjuta istället? Kanske kan vara ett alternativ? Och du behåller större delen av din rökkanals diameter.
 
Glidgjutning ger dessutom mer värme till murstocken. Finns fina trådar i ämnet.
 
Knacka ner hela och ersätta med en modern istället?
 
Riv huset du har och bygg ett nytt passivhus istället.. 😜
 
  • Gilla
stake
  • Laddar…
jensaro skrev:
Riv huset du har och bygg ett nytt passivhus istället.. 
Är inte det lite väl omfattande.....
 
  • Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
Att knacka ner hela murstocken är väl inte heller nått snabbjobb direkt..
 
jensaro skrev:
Att knacka ner hela murstocken är väl inte heller nått snabbjobb direkt..
Gissar på 2 dagar...bygga nytt passivhus...hmm....2000 timmar?
 
Det är lätt som en plätt att göra. Jag fixade det själv och jag är varken murare eller sotare eller skorstensfejare. Jag öppnade murstocken där jag trodde kanalen fanns och kikade in.
Det finns beskrivning på soliducts hemsida jag nyttjade.
Svåraste var att få röret på stosen men det är inga avancerade grejor.

Jag öppna ett hål som var större än stosen för att hitta kanalen, placerade stosen i centrum av kanalen och hög till små tegelbitar och satte runt om när jag murade igen.
 
Har du gjort en Bygganmälan för din nya kamin?

Det måste man göra enligt kommunens regler. Om du bara besiktigar med sotaren så kommer du ändå att torska vid nästa brandskyddskontroll. Skulle en brand uppstå i anläggning som inte är registrerad så ersätter knappast försäkringsbolaget skadorna.

Bygganmälan kostar bara några hundra kr.

Har för mig rör för eldstad skall vara minst 5" , för olja och pellets tror jag man får ha 4"
 
D09
fusion skrev:
Har du gjort en Bygganmälan för din nya kamin?

Det måste man göra enligt kommunens regler. Om du bara besiktigar med sotaren så kommer du ändå att torska vid nästa brandskyddskontroll. Skulle en brand uppstå i anläggning som inte är registrerad så ersätter knappast försäkringsbolaget skadorna.

Bygganmälan kostar bara några hundra kr.

Har för mig rör för eldstad skall vara minst 5" , för olja och pellets tror jag man får ha 4"
Försäkringsbolaget bedömer troligtvis inte huruvida man gjort anmälan eller ej utan om man gjort installationen rätt.

http://www.nt.se/arkiv/2008/02/29/N...säkring-kan-täcka-dödsbrand-i-svartbygge.aspx

Självklart ska man göra anmälan och rätt att påpeka detta.

En anmälan går snabbt med. Tog mig 2 dar så hade jag papperna i handen
 
Redigerat:
D09 skrev:
Försäkringsbolaget bedömer troligtvis inte huruvida man gjort anmälan eller ej utan om man gjort installationen rätt.

[länk]

Självklart ska man göra anmälan och rätt att påpeka detta.

En anmälan går snabbt med. Tog mig 2 dar så hade jag papperna i handen
OK. Om det finns en befintlig eldstad i huset redan ska det ändå in en anmälan om att man sätter in en kamin istället???

/Micke
 
D09
memike skrev:
OK. Om det finns en befintlig eldstad i huset redan ska det ändå in en anmälan om att man sätter in en kamin istället???

/Micke
Japp. Även om du ändrar mellan olika kaminer
 
Nej, det där är olika mellan olika kommuner så kolla vad som gäller för dig. För egen del så anses det i min kommun att det är en smärre ändring som inte kräver anmälan att exempelvis sätta in en insats i en öppen spis.

Är det en ny kamin på ett nytt ställe ses det tgroligen inte som en smärre ändring. Men som sagt, kolla vad som gäller i just din kommun.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.