Johhhan
A Anders_Nilsson skrev:
Tackar för tipset! Dock ett svinaktigt pris när jag kollar på nätet men jag får väl ta det.
Du kan plocka ihop motsvarande billigare om du skaffar en vinklad kulventil med planände, som kompletteras med planadapter för att få en planände även i andra änden, och till det förstås planpackningar.
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Vilken tur jag hade att den här tråden fanns! Jag kapar den direkt. Har nämligen exakt samma blandare och samma problem fast en bänkdiskmaskin så då borde det väl passa som hand i handske att sätta en R15 vinklad ballofix i uttaget om jag skruvar bort locket?

[bild]

Från en annan vinkel:

[bild]

Som ni ser sitter det avstängningar i varje rör och jag har kollat att de fungerar.

Vad säger ni, en ballofix med gängtejp borde väl fungera?
A Anders_Nilsson skrev:
Vilken tur jag hade att den här tråden fanns! Jag kapar den direkt. Har nämligen exakt samma blandare och samma problem fast en bänkdiskmaskin så då borde det väl passa som hand i handske att sätta en R15 vinklad ballofix i uttaget om jag skruvar bort locket?

[bild]

Från en annan vinkel:

[bild]

Som ni ser sitter det avstängningar i varje rör och jag har kollat att de fungerar.

Vad säger ni, en ballofix med gängtejp borde väl fungera?
A Anders_Nilsson skrev:
Vilken tur jag hade att den här tråden fanns! Jag kapar den direkt. Har nämligen exakt samma blandare och samma problem fast en bänkdiskmaskin så då borde det väl passa som hand i handske att sätta en R15 vinklad ballofix i uttaget om jag skruvar bort locket?

[bild]

Från en annan vinkel:

[bild]

Som ni ser sitter det avstängningar i varje rör och jag har kollat att de fungerar.

Vad säger ni, en ballofix med gängtejp borde väl fungera?
Exakt samma blandare som hos mig, jag tänkte skaffa en tappventil från jula och skruva rätt på blandaren, då har man avstängning ovanför diskbänken. Diskmaskinen kommer på måndag så nästa vecka lär den vara inkopplad och testkörd
:D:D trevlig helg allihopa
 
Johhhan
Johhhan Johhhan skrev:
Du kan plocka ihop motsvarande billigare om du skaffar en vinklad kulventil med planände, som kompletteras med planadapter för att få en planände även i andra änden, och till det förstås planpackningar.
Jag snurrade visst till det litegrann i mitt tips ovan. Det kan bli knepigt att få till det utan att komplettera med en mellankoppling som har löpmutter, typ en sån här. Det kan dock fortfarande bli ett par hundralappar billigare än Mora Temp-kopplingssatsen, utifrån de priser jag sett.
 
Johhhan Johhhan skrev:
Jag snurrade visst till det litegrann i mitt tips ovan. Det kan bli knepigt att få till det utan att komplettera med en mellankoppling som har löpmutter, typ en sån här. Det kan dock fortfarande bli ett par hundralappar billigare än Mora Temp-kopplingssatsen, utifrån de priser jag sett.
Vad har mellankopplinfen för funktion? Är det bara för att kunna rikta kukventilen i rätt riktning kan man väl i stället köra med dubbla packningar om det blir lite snett? Finns ju även rak och vinklad koppling på anslutningsslangen att laborera med.

Men tack för tipset. Skall kolla runt vad grejerna kostar på Hornbach som brukar vara billiga på sådant här.
 
Johhhan
A Anders_Nilsson skrev:
Vad har mellankopplinfen för funktion?
Ja, det var för att enkelt få kulventilen åt det håll man vill ha den. Men, är man lite händig så kan man förstås lösa det på annat vis.
 
B Bästasvågern skrev:
Exakt samma blandare som hos mig, jag tänkte skaffa en tappventil från jula och skruva rätt på blandaren, då har man avstängning ovanför diskbänken. Diskmaskinen kommer på måndag så nästa vecka lär den vara inkopplad och testkörd
:D:D trevlig helg allihopa
Har satt en ventil på min blandare nu, men upptäckte att det blir dåligt tryck i blandaren nu, vad beror det på? Försvinner det när man kopplar på diskmaskinen med inbyggd aquastopp? Behövs kanske en backventil av något slag?
 
  • Köksblandare med ansluten ventil och slang vid diskho, problem med vattentryck diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Johhhan
B Bästasvågern skrev:
Har satt en ventil på min blandare nu, men upptäckte att det blir dåligt tryck i blandaren nu, vad beror det på? Försvinner det när man kopplar på diskmaskinen med inbyggd aquastopp? Behövs kanske en backventil av något slag?
Det är nog något som hindrar flödet. Har du kollat så det inte fastnat skräp i strålsamlaren efter arbetet?
 
Är det konstant dåligt tryck? Kopplingssatsen som mora säljer är ju inte speciellt djup. Kan det vara så att tappventilen går mycket djupare och blockerar nästan hela flödet till kranen? :thinking:
 
ådal ådal skrev:
Är det konstant dåligt tryck? Kopplingssatsen som mora säljer är ju inte speciellt djup. Kan det vara så att tappventilen går mycket djupare och blockerar nästan hela flödet till kranen? :thinking:
ådal ådal skrev:
Är det konstant dåligt tryck? Kopplingssatsen som mora säljer är ju inte speciellt djup. Kan det vara så att tappventilen går mycket djupare och blockerar nästan hela flödet till kranen? :thinking:
ådal ådal skrev:
Är det konstant dåligt tryck? Kopplingssatsen som mora säljer är ju inte speciellt djup. Kan det vara så att tappventilen går mycket djupare och blockerar nästan hela flödet till kranen? :thinking:
Ja det kan nog vara så. Jag tänkte inte på hur djupt det går när jag satte på ventilen på blandaren. Men jag testade att lossa ventilen och snurra den ett varv "bakåt" och då blir det normalt tryck igen så det är ventilen som blockerar flödet. Problemet är bara att det inte håller tätt då...men jag får lossa den och dra på mer gängtejp och testa igen bara
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Johhhan
Moras produktsida för den egna kopplingssatsen ses en bild med kulventil, dubbelnippel och två fiberpackningar. Till detta finns en måttskiss med två packningar, en på var sida om dubbelnippeln. Då kan man, som jag gjorde, dra slutsatsen att nippelns båda planändar ska täta mot var sin packning. Men så verkar ju inte vara fallet när en koppling tydligen kan obstruera flödet. Vid noggrannare titt ses på bilden, till skillnad från måttskissen, att dubbelnippelns ände mot armaturen är kortare och dessutom ser ut att ha en gummipackning. Den ena fiberpackningen ser faktiskt också ut att ha lite större diameter än den andra och ska då gå utanför nippelns gängor och tillsammans med gummipackningen/O-ringen täta mellan bandarens hus och nippelns fläns, vilket förstås gör att nippeln då inte sticker ner alls långt i blandaren.

Det ser dock ut som att Moras G1/2-nippel med utvändig gänga och löpmutter, RSK 8565687, också skulle passa i blandarhuset, ifall man inte vill använda kopplingssatsen ovan. Men den medföljande packningen behöver kanske bytas mot en med större innerdiameter, 25R/G1?

Kulventil, dubbelnippel och fiberpackningar för koppling till blandare, med synlig gummipackning och storleksdifferens.
Måttskiss av en kopplingssats med en kulventil, dubbelnippel och fiberpackningar märkta G1/2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kulventil med dubbelnippel och fiberpackning avsedda för kopplingssats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ring eller maila mora support dom är jättebra å ha å göra med, man får svar om det finns med skisser och nummer på delarna.
 
  • Gilla
Bästasvågern
  • Laddar…
Jag installerade diskmaskinen i helgen och allt är bra men jag upptäckte som sagt att ventilen som jag satte på blandaren går för djupt och stryper vattenflödet till blandaren, därför kommer jag behöva köpa en övergångsnippel med packning med R15 gängor som inte går så djupt. Finns det på Hornbach eller bauhaus typ eller är det beställa på nätet som gäller? Vad tror expertisen ?
 
Vad förbi en sväng på Hornbach och där hade de en ytterst kompetent dam som jobbade! Hon visade mig att mora och FM Mattsson har samma delar så jag köpte en ventil där som funkar superbra. Det kostade bara 327 kr.
Så här blev det

Installation av ny ventil i köksvask nära kran, vita kakelplattor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ådal och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.