Snase skrev:
Bygger mer på djupet, sämre kontaktyta, svårt att ansluta rk, går inte snabbare att koppla. Själv är jag allergisk mot dom.
Folk kanske blir lurade av namnet. "RS-Snabb, ojoj, den måste vara sjukt snabb alltså!"

Fast iof, jag har hört/sett folk som använder eljos produkter också så...
Är du säker på att det bygger mer? I vilket fall som helst så kvittar det.
Hur kan det vara sämre kontaktyta? En snabbanslutning fjädrar väl hela tiden mot ledaren jämfört med skruv som ev. kan bli lite lös om kopparen "sätter sig"?
Varför ska man kunna ansluta RK?
Haha Det går verkligen fortare att koppla! T.ex. ett Eljo quickrot tvåvägsuttag.
Snabbanslutning: skala upp kabel och dit, slinga runt lite i uttaget och trycka in på plinten. Klart!

Skruvanslutning: Skala upp slinga lite i uttaget och in på plinten, trycka fast ledaren med fingret så att den inte åker ut, upp med skruvmejsel och skruva några sekunder och sedan ner med mejseln. Klart! BRA mycke längre tid!

Eljo är det självklara och det snyggaste.

Om vi jämför t.ex. ELKO och Eljos utanpåliggande kapslade serie. Eljo aqua stark och Elko/Gelia blablabla, vet inte vad de heter.
Alltså seriöst, detta är 2010, Elkos kapslade uttag och strömställare är nog de fulaste som finns! Fyrkantiga jäklar! Och strömställarna har någon jäkla gummipackning dessutom!
Medans Eljos Aqua stark har runda former och är lite designade och så. Riktigt snygga! Att koppla är det väl ganska hur som, båda är ju kvalité, om man säger så.

Även Eljo trend är mycke snyggare jämfört med Elkos motsvarighet.

//Patrik
 
Snase skrev:
För att du aldrig kan garantera att tåtarna sitter kvar i en "snabb"kopplad brytare.

Är det riktigt gjort sitter de bättre i en snabbkoppling än under en skruv. I snabbkopplingen har du konstant tryck från en fjäder. När ledaren/kardelerna flyter ut så följer bläcket efter och ger samma konstanta tryck, jämfört med en skruv som skulle låta det bli sämre kontakt.

Och oftast går det absolut snabbare också. Men det finns riktigt dåliga snabbkopplingar också.
 
Om de lossnar så beror det på handhavande fel/dålig montör som ej vet hur långt de ska skalas upp.

Hur vet man att den sitter? Jo, när man trycker in ledaren så känner man att det liksom "klickar till".
Osäker om det sitter? Dra lite i ledaren, antingen med fingarna eller näbbtången.
Lossnar? Gör om gör rätt.

//Patrik
 
Att de inte sitter kvar köper jag inte om brytaren, uttaget etc är av kvalitet.

Sen drar en del ledarna på fel sida om skruvarna så det lär vara värre. Om man nu inte utbildar hemmapulare om hur man skall lägga ledarna på skruvar och en sån utbildning har jag inte sett.
Det där med nödig kännedom kan man kasta *suck*
Lägg hellre allt på behörighet.

Och ja, en aningens provocerande men det ligger en del tanke bakom med...
/Kent
 
Var det inte för allt för länge sedan det konstaterades på detta forum att snabbkopplingar var för dåliga i början så det var därför det var otillåtet men dagens snabbkopplingar är mycket bättre och då tillåtna även i metalldosa.

Protte
 
Om inget annar ger väl säljstatistiken för snabbkopplingsklämmor sitt svar?

/Kent
 
Patrik_Hed skrev:
Är du säker på att det bygger mer? I vilket fall som helst så kvittar det.
Hur kan det vara sämre kontaktyta? En snabbanslutning fjädrar väl hela tiden mot ledaren jämfört med skruv som ev. kan bli lite lös om kopparen "sätter sig"?
Varför ska man kunna ansluta RK?
De behöver inte direkt bygga mer, det är väl främst en av ELKO's modeller som har anslutningarna bakåt istället för 'uppåt', vilket faktiskt är jäkligt smart då man inte behöver fippla undan FK'n så den inte kläms under ramen. Ska man ha t.ex. en dosdimmer bakom är det ju inte optimalt, men man är väl inte sämre än att man kan planera och vara flexibel ;)




Patrik_Hed skrev:
Eljo är det självklara och det snyggaste.

Om vi jämför t.ex. ELKO och Eljos utanpåliggande kapslade serie. Eljo aqua stark och Elko/Gelia blablabla, vet inte vad de heter.
Alltså seriöst, detta är 2010, Elkos kapslade uttag och strömställare är nog de fulaste som finns! Fyrkantiga jäklar! Och strömställarna har någon jäkla gummipackning dessutom!
Medans Eljos Aqua stark har runda former och är lite designade och så. Riktigt snygga! Att koppla är det väl ganska hur som, båda är ju kvalité, om man säger så.

Även Eljo trend är mycke snyggare jämfört med Elkos motsvarighet.

//Patrik

Mmmm.. Ja vi behöver ju inte vara överens om allt :D

Sant att Elko's serie är rätt fyrkantig. Men om du använde en del Elko så skulle du se att de har många riktigt bra lösningar! Har nyligen fallit för deras ljusrelä (FC16A);

Det är IP44. Gummipackningar och genomföringar? Nope, inget i den stilen, kan rinna hur mycket regn det vill igenom den, Elko tänkte ett steg längre d^_^b

Reglering av känslighet; Skruva av locket och mecka med en potentiometer? Akkurat ikke, Norskarna kom med en smidigare lösning. Jag rekommenderar den starkt om ni inte provat den!

Och det är bara ett exempel. Även om jag tycker att Eljo har en del skitbra saker (t.ex. U-56) så tycker jag generellt att ELKO's grejer känns mer rekorderliga och av högre kvalitet, och som sagt kommer de med många smarta lösningar.



edit:

Och kom inte och säg att du gett Elko en ärlig chans, du avslöjar dig när du säger Elko/Gelia, det är som att säga Eljo/Ahlsell :p
 
Redigerat:
ybu skrev:
De behöver inte direkt bygga mer, det är väl främst en av ELKO's modeller som har anslutningarna bakåt istället för 'uppåt', vilket faktiskt är jäkligt smart då man inte behöver fippla undan FK'n så den inte kläms under ramen. Ska man ha t.ex. en dosdimmer bakom är det ju inte optimalt, men man är väl inte sämre än att man kan planera och vara flexibel ;)







Mmmm.. Ja vi behöver ju inte vara överens om allt :D

Sant att Elko's serie är rätt fyrkantig. Men om du använde en del Elko så skulle du se att de har många riktigt bra lösningar! Har nyligen fallit för deras ljusrelä (FC16A);

Det är IP44. Gummipackningar och genomföringar? Nope, inget i den stilen, kan rinna hur mycket regn det vill igenom den, Elko tänkte ett steg längre d^_^b

Reglering av känslighet; Skruva av locket och mecka med en potentiometer? Akkurat ikke, Norskarna kom med en smidigare lösning. Jag rekommenderar den starkt om ni inte provat den!

Och det är bara ett exempel. Även om jag tycker att Eljo har en del skitbra saker (t.ex. U-56) så tycker jag generellt att ELKO's grejer känns mer rekorderliga och av högre kvalitet, och som sagt kommer de med många smarta lösningar.



edit:

Och kom inte och säg att du gett Elko en ärlig chans, du avslöjar dig när du säger Elko/Gelia, det är som att säga Eljo/Ahlsell :p
Hehe Nej, det kan jag väl inte riktigt påstå att jag gjort. Bara monterat någon enstaka strömställare och uttag. Jag och kollegorna kör genomgående Eljo-apparater.
De har säkert många bra lösningar, men så länge de inte är snyggare än Eljo så kommer inte jag vilja montera Elko.

Elko plus är dock lite fräsiga. Lite synd att vredet på dimmern i den serien är så liten. Jag vill ha vredet i Eljo Trend storlek.

Elkos standarddimmer, stänger man av lampan genom att vrida den moturs tills det klickar till?

//Patrik
 
Redigerat:
Eljo är nog störst pga av att de är billigare än elko.. personligen så tycker jag att elko är snyggare... men smaken är som baken..
Nog måste det vara fler än jag som svär över eljos snabbkopplingar när det gäller strömbrytarna.. gällar att fk:n är precis rak... Säger till mig själv att köpa med skruv varje gång... Men så är det ju det att grossisten har bara snabb hemma, oså ska man beställa..
 
Jo de kan vara knepiga ibland. Och hopplöst att trycka ner fjädern med fingrarna.

Men Hagers QuickConnect plintar är inte heller nådiga alltid. Ibland måste man köra in skruvmejseln för att få dit till och med en EK.
 
Patrik_Hed skrev:
Om de lossnar så beror det på handhavande fel/dålig montör som ej vet hur långt de ska skalas upp.

Hur vet man att den sitter? Jo, när man trycker in ledaren så känner man att det liksom "klickar till".
Osäker om det sitter? Dra lite i ledaren, antingen med fingarna eller näbbtången.
Lossnar? Gör om gör rätt.

//Patrik

Mmm,, vadvardetjagsa, en snabbkopplingskopplande eljomontör, har sett snigelspåren efter er men trodde ni var utdöda vid det här laget.
Ska vi tävla? 100 elko RS-skruv mot 100 fuleljo snabbkopplingar mixat EK, FK och dosdimmrar.
 
Snase skrev:
Mmm,, vadvardetjagsa, en snabbkopplingskopplande eljomontör, har sett snigelspåren efter er men trodde ni var utdöda vid det här laget.
Ska vi tävla? 100 elko RS-skruv mot 100 fuleljo snabbkopplingar mixat EK, FK och dosdimmrar.
Hehe.. Jag som trodde att skruvplinten var nära utdöende.. men finns tydligen fortfarande lite gamla motsträviga elektriker som inte tror på snabbanslutningar!

Samma personer använder säkert Torix fortfarande också :S
 
Tävlingar i all ära, men hur finns det någon förankring i att man inte skall använda snabbkoppling i plåtdosor? Varför har de då utelämnat VU i deras fina pocket och bara nämner brytare?
 
MMR skrev:
Tävlingar i all ära, men hur finns det någon förankring i att man inte skall använda snabbkoppling i plåtdosor? Varför har de då utelämnat VU i deras fina pocket och bara nämner brytare?
Jag har skrivit och frågat eljo, elko och elsäkerhetsverket.

Jag återkommer hit då jag fått svar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.