Sen finns det en jäkla konstig knapp/brytare i bilen .. bredvid växelspaken / under fläkten.. som vi inte lyckas lista ut vad den gör (inte mekanikerna vi frågat heller). Vi har alla tryckt på den många ggr,.. verkar inte hända nått speciellt synligt (kan ju ha varit en extra lampa eller nått som är borttagen från bilen nu)

...,MEN.. den kan ju höra ihop med sladdarna (ev ström) i handskfacket.. - och genom att vi inte använt dem, så har vi heller inte sett nån ev ”kommunikation” mellan dessa två..
 
Knappen i bilen har jag bild på nu!

Knapp för strömbrytare märkt med "POWER" i en bil, monterad intill en Kenwood-panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där är väl knappen man skjuter ut förarstolen genom taket med?

Skämt åsido. Det står Kenwood på den, så den hänger säkert ihop med ljudanläggningen. Dessutom ser det ut att vara ett 'fönster' upptill till en ir-fjärrkontroll. Har ni någon sån till stereon?

Sladden i handsfacket är säkert till för att koppla en gammal iPhone till stereon. Det borde betyda att det finns någon form av ljudanlutning på baksidan du kan använda till en bluetoothmottagare istället.
 
useless useless skrev:
Det där är väl knappen man skjuter ut förarstolen genom taket med?

Skämt åsido. Det står Kenwood på den, så den hänger säkert ihop med ljudanläggningen. Dessutom ser det ut att vara ett 'fönster' upptill till en ir-fjärrkontroll. Har ni någon sån till stereon?

Sladden i handsfacket är säkert till för att koppla en gammal iPhone till stereon. Det borde betyda att det finns någon form av ljudanlutning på baksidan du kan använda till en bluetoothmottagare istället.
Haha, nått sånt ja.. men vi har provat knappen både sittande på stolen och ej.. ;)

Lite så jag funderat också.. om det nu är en sån sladd/anslutning (ska som sagt kika i dagsljus och fota).

Vi har ingen fjärr eller liknande tyvärr.. men det är två knappar iaf ”on” på ena sidan och ”off” på andra sidan.
 
Min bil har 12v och aux i armstödet, där är det väl enklast att ansluta någon BT -> aux dongel
 
I'm back.. med de två utlovade bilderna!

Bilens mittkonsol med radio, AC-kontroller och växelspak, och en öppnad handskfacks lucka med synliga sladdar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Radion..

Hand håller en USB-kabel och en annan kabel i ett bilens handskfack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sladdarna i handskfacket..
 
Den mystiska knappen är sannolikt en mottagare för infraröd överföring, t ex av ljud. En teknik som användes för 10-15 år sen innan Bluetooth blev allmänt.
Sladden till höger är en USB-hona, dvs ett USB-uttag på sladd. Ingendera verkar vara original, utan någon tidigare ägare har förmodligen monterat dem.
 
Redigerat:
Förmodligen går båda sladdarna till bilstereon. Den ena är till för att ansluta en äldre iPhone och den andra för att plugga in ett USB-minne med mp3-filer på.
 
harry73
useless useless skrev:
Förmodligen går båda sladdarna till bilstereon
Bara att testa. Funkar det kan man sätta blåtand på 3 5mm anslutningen
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
useless useless skrev:
Den ena är till för att ansluta en äldre iPhone
Jo, du har nog rätt trots allt. Hade för mig att den kontakten var kortare, men kollar man på kontakten så visst är det samma:
Close-up av vit Bluetoothadapter med en synlig anslutningskontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den goda nyheten isf @Snigla är att du kan skaffa en Bluetoothadapter till den, t ex en sån här:
https://www.24.se/mobiltillbehor/bl...MIpITtwp3K3gIVGqqaCh1pAASsEAQYASABEgJmCvD_BwE
 
.. om man nu kan använda en sådan adapter, ska man förutsätta att den där knappen och ir-grejen tillhör "samma sladdhärva" ? isf, hur skulle den fungera (om den ens har någon funktion) idag?. Bara som av och påknapp? om ens det? (med tanke på att det just finns ett av och ett på.. så verkar det ju vara en strömbrytare..)
 
useless useless skrev:
Förmodligen går båda sladdarna till bilstereon. Den ena är till för att ansluta en äldre iPhone och den andra för att plugga in ett USB-minne med mp3-filer på.
Bara av nyfikenhet.. om vi säger att jag skulle ploppa in ett usb-minne med musik där nu, skulle jag ha behövt en dosa (till den eventuellt relevanta knappen som jag postade bild på).. eller hur fasiken styr man vad man vill lyssna på? radioknapparna?

:thinking:
 
Prova!
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Prova!
precis, det är nog bara att prova sig fram, om det är eftermonterat. Googla annars på manualen till stereon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.