Haha, vi skulle nog kunna skaka hand vi två... Stödköper dom sista säckarna pellets nu, ska inte ha en flisa kvar när det är över :) det var ett djupt borrhål, är det på grund av den större pumpen? Skiljer ju 30 meter från vår installation?
 
Lite djupare går det ju åt med större pump, sedan känns det bra med ett väl tilltaget hål. Kostar ju inte så mycket extra för några meter.
 
Håller också på att få in priser för bergvärme, byter ut pelletspannan som inte gjort annat än krånglat de 3 åren vi haft huset. Detta kombinerat med att bära säckar från garaget kan ju knäcka vem som helst, nu ska skiten ut !!! Har ett 190 m2 hus, med 16 m3 inomhuspool. elvärme på 30 m2 andra våning i ena ändan av huset. ger 160 m2 som skall värmas med bergvärme. Byggt -64 så isoleringen är inte på toppnivå. har kommit fram till att jag behöver ca 9-10 kW. Kan detta stämma ? Är era priser efter rotavdrag ? schablonen säger ju rotavdrag på 30 % av totalentrepenören, men det verkar inte som alla räknar så.
 
Vi hamnade på ungefär 118 tusen efter ROT-avdrag om jag minns rätt. ca 140 innan ROT. IVT HT+E9 med 170 m borrning (147 m aktivt).
 
MB77 skrev:
Valet föll för IVT Greenline HE-C9, 180m hål, och med frikyla.
Ser verkligen fram emot detta å slippa den där j@#la pelletsen :D
Nu börjar det att närma sig, borrning och grävning klart installation på torsdag. Nya radiatorer på plats och volyomtanken har kommit. Köpte de sista säckarna pellets i mitt liv idag d^_^b
 
Har bestämt borrare och installatör. 190 m borrhål + Nibe 1226 8kW kostar 105 - rotavdrag på 30% ger 89 250 efter rot. Rörmokaren vill ha 15 000 after rot. Har skickat in ansökan i torsdags, hur lång tid tar det ?
 
Om du ska värma hus & pool samtidigt, så låter det klant med en pump som endast ger 7kW
(jag har 180m aktivt borrhål, vilket verkar funka bra mot min pump som plockar ut över 10kW)

Om du desutom i framtiden ska dra in rör o bli av med elvärmen så kanske det är at föredra att gå på en storlek störe pump
Kolla i databladen vad pumparna ger i verkligheten, o luras inte av modellbetäckningen
 
Uträkningen på mitt hål gav att jag skall ha 160 m borrhål, + 30 m extra p.g.a att jag suger lite värme även under sommaren till poolen, då andra hål normalt får återhämta sig. Enligt installatören är det bättre att ta i lite extra med hålet hellre än att ha en för stor pump. Hade dock ingen aning om att pumpen bara ger 7 kW, får kolla upp det !
 
Här borrade dom i torsdags och kommer förhoppningsvis och installerar på måndag... Pelletspannan börjar ge upp hoppet om livet nu och slocknar var 12-e timme. Intressant när rysskylan lägger sig över landet igen...... tur man har braskamin!
 
Kollade upp effekten på Nibe 1226-8, och den ger max 7,61 kW med värmepumpen. Den extra elpatronen är på 7 kW. Kollade även Thermia 8 kW, och den ger max 7,51 på värmepumpen. Verkar som att detta är så de räknar. Då är ju "försäljningseffekten" jämförbar mellan olika fabrikat, säger någon 8 kW är det väl en sådan man skall ha ? Eller behöver man gå in och kolla avgiven effekt ? i så fall skall jag ju hitta en pump som ger 8 kW på värmepumpen...?
 
Alla värmapumpar ger olika effekt beroende på hur varmt vatten du skickar ut i radiatorsystemet & hur varmt vatten du får upp ur borrhålet.

Jag har ingen taball för just din pump, men har en för min.
Men om jag ska gissa så ger din pump 8kW om du skckar ut 35 gradit vatten & har tillgång till 0 grader in från borran (som du kanske gör på hösten när huset behöver 3-4kW)
På vintern när det är som alldra kallast o dit hus behöver 8-9kW så kanske du skickar ut 50 gradit vatten om du även då har 0 grader in från borran så ger pumpen bara 7kW.
Men om du värmen en innomhus pool så kansk huset behöver yttligare 3-4kW
 
Har nu kört med VP sedan i fredags, känns otroligt skönt att slippa allt bök med pellets :D det enda som är kvar nu är rördragning till frikylan d^_^b
 
  • IMG_0471.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Härligt! Ska ta en bild i morron på mitt lilla UFO som står i källaren och hummar njutningsfullt :D Rent lyckorus varje gång man öppnar dörren till pannrummet och det inte står en pelletsbrännare där och ryker och pyser och luktar illa :)
 
såhär blev det hos oss!

Väggarna är hemska, men det är lite såna där småprojekt man kan ta tag i vid senare tillfälle :)
 
  • Picture 010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Picture 011.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Singemoller: Vilken firma har du anlitat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.