Idag ska du ha en täckningsgrad på så nära 100% du kan komma. Hamnar man precis på gränsen mellan två storlekar på pumpar är det kanske inte motiverat att ta den större.

Börja med att lista ut din nuvarande energiförbrukning. Hur mycket ved gör du åt per år? Har du andra uppvärmningskällor utöver det? Elpatroner, luftvärmepumpar etc? När du har koll på det så kika bara i tillverkarnas tabeller, där ser du också borrhålsdjupet. Det är klokt att borra lite djupare (typ 20-30 meter) än tillverkarna föreslår för att ha lite marginal.

Du har inte möjlighet till jordvärme annars, det är billigare.
 
Har tyvärr ingen vidare koll på vedförbrukningen. Vet dessutom inte vad det nya huset kommer dra i praktiken, enl energiberäkningen så ska det ligga på 7000kwh/år inkl vv men om det kommer stämma har jag ingen aning om. sedan tillkommer ju garaget, lgh och den ev framtida verkstaden.
Finns det något enkelt energiberäkningsprogram?

De jordvärmeanläggningarna jag har sett har inte direkt haft en positiv inverkan på gräsmattan... Så det är jag mer tveksam till. Ska däremot slänga ner lite pem-slang till en förvärmning/kylning till ftx:en.

Apropå garantier så får man 6års garanti på bosch iaf via vvs-butiken.
 
mexitegel skrev:
Jag har funderat lite på det där, men ju har ingen referensinstallation så det är svårt att testa.

Å ena sidan så behöver i vart fall jag köra på en högre kurva på VPn (=varmare producerat vatten = lägre COP) för kunna få ut tillräcklig temperatur i radiatorkretsen. Jag misstänker att detta har att göra med att vattnet blandas runt i tanken när VP, dvs. att skiktningen inte är optimal.

I slutet av en normal laddningscykel så är framledningen uppe på över 50-55 grader (Och där är ju COP inte så hög) innan pumpen hunnit beta av alla negativa gradminuter och stänger av. Gångtiderna är ju långa och det sägs ju skona pumpen men det innebär ju också att pumpen jobbar längre i det högre temperaturområdet än vad den skulle gjort i en installation utan ack med mindre volym att värma upp?
Visst jobbar din vp längre med hög temp men den bör ju även jobba längre med låg temp jämfört med om du inte hade tank därför att returen som brukar stiga efter ca 5 minuters drift kommer hållas lägre eftersom det finns svalt vatten i botten på tanken. 50-55 grader låter högt vid en normal körning vad är max temp hos dig och hur mycket över börvärde värmer vp varje gång den går ? Hos mig kör aldrig vp ut varmare vatten än 5 grader över framledningens börvärde och framledningen ligger ca 5 grader under börvärde innan kompressorn startar. När kompressorn startar stiger tempen ur tanken till i stort sett samma temp som vp laddar tanken med men jag laddar tanken via grova rör med en tratt på slutet med lågt flöde för minimal uppblandning.
 
Mattiaz skrev:
Har tyvärr ingen vidare koll på vedförbrukningen. Vet dessutom inte vad det nya huset kommer dra i praktiken, enl energiberäkningen så ska det ligga på 7000kwh/år inkl vv men om det kommer stämma har jag ingen aning om. sedan tillkommer ju garaget, lgh och den ev framtida verkstaden.
Finns det något enkelt energiberäkningsprogram?

De jordvärmeanläggningarna jag har sett har inte direkt haft en positiv inverkan på gräsmattan... Så det är jag mer tveksam till. Ska däremot slänga ner lite pem-slang till en förvärmning/kylning till ftx:en.

Apropå garantier så får man 6års garanti på bosch iaf via vvs-butiken.
Ett alternativ kan ju vara en inverter tex en Nibe 1255/1155 den reglerar effekten mellan ca 5 kw till ca 17 kw beroende på framledningen och brine temp. Annars går det bra att överdimensionera en on/off vp en del om den jobbar mot tank då får vp tillgång till mera vatten samt rätt flöde för en bra drift.
 
Om huset är så energisnålt passar väl Daikins maskin ypperligt 2,5-13kw. Nibes 1255 är nice men har väl lite hög lägsta effekt för dig egentligen.

180-200m djup brunn på det så är du hemma.

Kommentarer som att "garantin gäller inte alls om du installerar själv!" kan du bortse från då folk bara upprepar vad de hört någon tro vid fikabordet.

Jag uppmanar dig att starta en tråd på värmepumpsforum.com, där kommer du få all hjälp du behöver.

Kör hårt men kolla roten igen för det där låter skumt!

Snabbkalkyl:

Daikins maskin = 64 000:-
Energibrunn 190m = 52 000:-
Rördelar = 10-12 000:-

Dvs ungefär samma peng som en Daikin går på med rot-avdrag.

/C
 
Pump, borrning, installation Januari 2014 : Thermia Diplomat 6 Stainless, borrhål 125m med bortforsling av borrkax, installation 6+4 år garanti/försäkring gick totalt på 126 313,- . Fick 18 947,- i ROT från detta dvs 107 366 totalt. Det var värt varje krona att få det gjort enligt alla kostens regler. Energiförbrukning i huset sjönk från ca 22-23000 kWh till 9 500 kWh. Jag skulle nog ta kostnaden även utan rot. ( Detta i Stockholm/Spånga)
 
mniku skrev:
Pump, borrning, installation Januari 2014 : Thermia Diplomat 6 Stainless, borrhål 125m med bortforsling av borrkax, installation 6+4 år garanti/försäkring gick totalt på 126 313,- . Fick 18 947,- i ROT från detta dvs 107 366 totalt. Det var värt varje krona att få det gjort enligt alla kostens regler. Energiförbrukning i huset sjönk från ca 22-23000 kWh till 9 500 kWh. Jag skulle nog ta kostnaden även utan rot. ( Detta i Stockholm/Spånga)
Problemet är bara att du inte kan vara 100% säker på att du fick det installerat enligt konstens alla regler efterso det är din entreprenör som säger att det är så, och hen är grymt partisk!

Helt säkert är din anläggning mycket väl installerad så du kan fortsätta sova gott om natten! Anledningen att jag ändå skriver raderna är att branschen är totalt genomrutten!!

/C
 
alldeles riktigt, man kan aldrig vara 100% säker, så referenser och rekommenationer är av värde. Mina referenser till han som intallerade detvar att han installerade bergvärmepumpen i vår andra hus redan 1996. Sedan dess har han gjort ett antal service/reparationsbesök. Dessa har alltid gjorts proffsigt och till ett bra/rimlig pris. För den här installationen (2014) tog jag offerter på både bergvärmepump och luft/vatten. Luft vatten skulle ha blivit både dyrare och bullrigare. :)
 
Mattiaz skrev:
De jordvärmeanläggningarna jag har sett har inte direkt haft en positiv inverkan på gräsmattan... Så det är jag mer tveksam till.
På vilket sätt har detta varit negativt för gräsmattan?
:x
Detta förvånar mig. Har själv hafr ytjordvärme sedan 1978 på 2 olika fastigheter och man kan överhuvudtaget inte se att det finns nergrävda slangar i full drift på 1 m djup.

På vilket sätt menar du att gräsmattan tagit skada? (bortsett från återstälningsarbetet efter nergrävning)
 
Lite sen in i debatten, men.

Vi har installerat en VP mot acc-tank som också värms med ved och är förbered för Solpaneler (acc-tanken)

Det är en IVT för bergvärme.
Det vi gjorde var att låta VP få sina temperaturer från tanken, och på så sätt "lura" den lite.
Sedan har jag låtit installera bivalenta shuntar till golvvärme och radiatorvärme (två system alltså), dessa styrs av en extern regulator (UVR-1611, tror jag den heter)

Har nog en bild på detta någonstans, säg till om du vill att jag letar fram översiktsbilden på hur det blev inkopplat, och jag har nog kvar programmet till UVR-1611 också, om intresse finns..

Det har blivit riktigt bra, vi förbrukar cirka 8000KWh med två vuxna, två tonårsbarn och en tio-åring för värme och VV. Huset är på cirka 400kvm, och ligger i Skåne.
 
znitz skrev:
Lite sen in i debatten, men.

Vi har installerat en VP mot acc-tank som också värms med ved och är förbered för Solpaneler (acc-tanken)

Det är en IVT för bergvärme.
Det vi gjorde var att låta VP få sina temperaturer från tanken, och på så sätt "lura" den lite.
Sedan har jag låtit installera bivalenta shuntar till golvvärme och radiatorvärme (två system alltså), dessa styrs av en extern regulator (UVR-1611, tror jag den heter)

Har nog en bild på detta någonstans, säg till om du vill att jag letar fram översiktsbilden på hur det blev inkopplat, och jag har nog kvar programmet till UVR-1611 också, om intresse finns..

Det har blivit riktigt bra, vi förbrukar cirka 8000KWh med två vuxna, två tonårsbarn och en tio-åring för värme och VV. Huset är på cirka 400kvm, och ligger i Skåne.
Leta gärna fram bilden! Hur fungerar uvr:en tycker du? Har funderat på en sådan tidigare men tyckte att den verkade lite för komplicerad för min del.
 
roland53 skrev:
På vilket sätt har detta varit negativt för gräsmattan?
:x
Detta förvånar mig. Har själv hafr ytjordvärme sedan 1978 på 2 olika fastigheter och man kan överhuvudtaget inte se att det finns nergrävda slangar i full drift på 1 m djup.

På vilket sätt menar du att gräsmattan tagit skada? (bortsett från återstälningsarbetet efter nergrävning)
Har sett 4st jordvärmeanläggningar som jag vet om. Alla fyra hade gräsmattor av puckelpisttypen. Dessutom vill jag nytta en liten markbit till frikyla på ftx:en
 
Mattiaz skrev:
Har sett 4st jordvärmeanläggningar som jag vet om. Alla fyra hade gräsmattor av puckelpisttypen. Dessutom vill jag nytta en liten markbit till frikyla på ftx:en
Detta säger mer om trädgårdsmästaren än om jordvärmeanläggningen. !!!

Frikyla, om man har ytjordvärmeslang, kan ju även användas som frikyla på sommaren.
Jordtempen ligger väl på max 12 gr framåt Aug/Sept. Det finns ingen motsättning att ta ut värme på vintern och frikyla på sommaren.
Tvärtom - du "laddar" ju jorden med värme som du har fördel av på vintern.
 
Jodå, hittade bilden i ett gammalt brev..

Det är dock en grej som inte stämmer, VV: Idag är det två termostater(?) en för respektive slinga, så att man inte tar för mycket att värmen i toppen.

Edit: Och så har vi varmvattencirkulation (vvc) numera.. (stort hus)

uvr_ivt.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden är gjord i UVR's eget program :)
 
  • Gilla
Pärran
  • Laddar…
roland53 skrev:
Detta säger mer om trädgårdsmästaren än om jordvärmeanläggningen. !!!

Frikyla, om man har ytjordvärmeslang, kan ju även användas som frikyla på sommaren.
Jordtempen ligger väl på max 12 gr framåt Aug/Sept. Det finns ingen motsättning att ta ut värme på vintern och frikyla på sommaren.
Tvärtom - du "laddar" ju jorden med värme som du har fördel av på vintern.
Dom hade försökt fylla på marken där jordvärmeslingorna låg i flera år, såg likadant ut varje vår iaf. Min slinga kommer att användas precis så som du beskriver till förkylning på sommaren och förvärmning på vintern. Ska dock lägga den i serie med vår gamla borrade vattenbrunn hade jag tänkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.