mexitegel skrev:
Ja, det är ju det vi sagt hela tiden ;)
Tänk bara på att kopplet behöver sitta en bit ut från väggen, gissningsvis dryga 5 cm, annars får du inte på isoleringen. Been there done that :)



Jag sidoanslöt min nibepump och jag ställde exakt samma fråga till Nibesupporten. Nu minns jag inte 100% säkert vad de svarade och hur jag gjorde men jag vill minnas att de rören är glödgade och därmed lätt kan bockas. Jag tror jag använde min rörbock men minns faktiskt inte. Det fanns i vart fall ingen mutter att lossa.

Det är lite komiskt för du ställer dig samma frågor som när jag installerade min pump; om gängorna på nivåkärl och om hur man bockar anslutningsrören :)
haha va lustigt!
men det innebär ju att det är sådant man inte kan läsa sig till i manualerna men ändå funderar på!

jag frågade Nibe ang anslutningen och de svarade:
Inga verktyg behövs utan anslutningen är av typen flexslang så det är bara att vika den åt det håll som är aktuellt.
Det är alltså inget man gör på toppen utan ganska långt ner på baksidan där slangen kommer ut ur värmepumpen men innan den når rören så kan den vinklas.

det lät ju som ett bra svar :)

mexitegel, du skulle inte kunna posta någon bild på din installation av köldbäraren?

MVH
 
Det sitter flexslang på Nibe enkelt att vinkla kb åt valfritt håll.
 
Kom på en sak till nivåkärl följer med vp.
 
Så kanske det var med anslutningen till pumpen ja :)

Här är en bild:
IMG_0920.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inkommande slang kommer parallellt med huset för att slippa en 90-gradersböj (Jag ligger på gränsen på längden med slangen så jag ville inte ha mer tryckfall än nödvändigt. Den övergår i 28 mm koppar med klämringskoppling. Därefter sitter påfyllnadskoppel (eftersom jag inte såg upp och hade för lite utrymme mellan rör och vägg fick jag karva lite i isoleringslådan vilket gör att den nu hålls ihop av kardborreband. Du ser också förberedelse för frikyla med två styck kulventiler med en (osynlig) backventil mellan. Jag har satt så jag kan stänga av båda rören, den ena genom påfyllnadskopplet och den andra med en extra kulventil. Detta för att förenkal vid ett framtida byte av VP.

Övertrycksventilen fick en lite konstig placering. Jag skyller på att det var mitt i natten innan killarna skulle komma och fylla brine..... :)
 
  • Gilla
MikeEcho och 2 till
  • Laddar…
Hur är det här med frikyla. jag antar att man vill lägga en sådan parallellt över inkommande brine för att få en högre temp in på vp?

För min del vintertid så blir det lite galet då jag isf kommer att skicka in kallare brine i vp. Torde innebära att jag ska lägga den parallellt över inkommande och utgående brine?

Läste någonstans att om man ska ha frikyla så ska man använda ett tryckexpansionskärl, stämmer det?

Kan man lägga på ytterligare isolering på armaflexen och täcka med plastplåt? För utseendets skull:)
 
Redigerat:
Man vill ju ha så låg temp som möjligt på kylvattnet därför läggs den i serie med returen på KB från pumpen, men i ditt fall låter det rimligt att du lägger den parallellt, men du behöver då också kunna justera flödena.

Jag tror att det i t.ex. NIBES's anvisningar står att man ska ha tryckexpanstionskärl men vad jag förstått så finns det många anläggningar som kör med det medföljande plastkärlet utan problem.
 
Misstänker att vp inte kommer gå iaf på sommaren då solvärmen räcker och blir över.
 
Du ska nog tänka till där om det ev. behövs backventiler så VP verkligen cirkulerar hela flödet i borrhålet och inte upp till värmeväxlaren.... :)
 
Redigerat:
Det är nog ingen dum ide. krävs det speciella backventiler till kb:n?
 
Klaffbackventil är att föredra, den ger minst tryckfall.
 
mexitegel skrev:
Så kanske det var med anslutningen till pumpen ja :)

Här är en bild:
[bild]
Inkommande slang kommer parallellt med huset för att slippa en 90-gradersböj (Jag ligger på gränsen på längden med slangen så jag ville inte ha mer tryckfall än nödvändigt. Den övergår i 28 mm koppar med klämringskoppling. Därefter sitter påfyllnadskoppel (eftersom jag inte såg upp och hade för lite utrymme mellan rör och vägg fick jag karva lite i isoleringslådan vilket gör att den nu hålls ihop av kardborreband. Du ser också förberedelse för frikyla med två styck kulventiler med en (osynlig) backventil mellan. Jag har satt så jag kan stänga av båda rören, den ena genom påfyllnadskopplet och den andra med en extra kulventil. Detta för att förenkal vid ett framtida byte av VP.

Övertrycksventilen fick en lite konstig placering. Jag skyller på att det var mitt i natten innan killarna skulle komma och fylla brine..... :)
tusen tack för bra förklaring!

sitter påfyllnadskopplet på inkommande köldbärare? antar det iaf, eftersom den även innehåller smutsfilter.
och eftersom påfyllnadskopplet innehåller smutsfilter så ska man inte montera det medföljande smutsfiltret antar jag, eftersom det då blir ännu högre tryckfall?

ser att du lött dit en T-koppling upp till nivåkärlet, är detta 22mm ?

och sedan övertrycksventilen ser ut att vara 15mm?

termometern, är det för att se temperaturen på brinen?
 
thestrut skrev:
tusen tack för bra förklaring!

sitter påfyllnadskopplet på inkommande köldbärare? antar det iaf, eftersom den även innehåller smutsfilter.
och eftersom påfyllnadskopplet innehåller smutsfilter så ska man inte montera det medföljande smutsfiltret antar jag, eftersom det då blir ännu högre tryckfall?
Precis, det räcker med ett filter på inkommande. Jag monterade medföljande filter på VB retur istället för att filtrera inkommande vatten från värmesystemet så slipper man skit i värmeväxlaren om oturen skulle vara framme.

thestrut skrev:
ser att du lött dit en T-koppling upp till nivåkärlet, är detta 22mm ?
och sedan övertrycksventilen ser ut att vara 15mm?
Japp, som synes så sitter det även en kulventil även under nivåkärlet. På så sätt kan jag behålla trycket i systemet även om jag skulle behöva fylla på brine.

thestrut skrev:
termometern, är det för att se temperaturen på brinen?
Haha, ja det var en quickfix som blev permanent. Jag ville hålla lite koll på inkommande brinetemp över tid och se tempen som hålet skulle stabilisera sig på,så jag använder min-max funktionen på termometern till det och resetterar inför varje värmesäsong. Pumpen har ju inbyggda tempmätare för det momentana värdet.

Systemet dimensionerade jag för DUT -16 grader med max 55 graders framledning vilket har visat sig stämma väldigt väl. När kvicksilvret kröp ner till -16 för några vintrar sedan så orkade pumpen med utan eltillskott med bara 0,5 grader kallare än normalt inomhus. Inkommande brine låg då strax över 0 grader. Pumpen har nu varit i drift i 5,5 år

Pumpen är en 1145 10kW och hålet är 180 meter, varav 164 meter aktivt. Total slanglängd 420 meter.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
du hade monterat din pump själv va?

man blir jättesugen på att göra samma sak, men har ännu inte fått in någon offert så jag får ringa och "påskynda" dem för att se hur mkt jag kan spara....
 
Ja, gjorde allt själv utom att borra hålet för bergvärmen och att fylla brine som sagt.

Vi konverterade till vattenburet i samma veva och installerade 7 radiatorer, en fläktkonvektor, en handdukstork och c:a 50 kvm golvvärme. Systemet är med ack.tank och förberett för att ansluta vattenmantlad kamin och solvärme.

Det var en hel del jobb så klart, men kul och lärorikt. Mest tid la jag på förberedelserna för att dimensionera och beställa alla komponenter rätt från början.
 
okej, så du har acktank å! du har inte möjlighet att lägga upp en bild på hur acktanken är ansluten?
för jag har samma planer...

och jag funderingar på vart man ska koppla in de olika anslutningarna, jag har tänkt köpa en Strömsnäs KV500 då de verkar prisvärda, ca 11000:- inkl frakt men de har vad jag förstått bara 2 anslutningar i topp och 2 i botten.

så någon anslutning måste ju samsas som jag förstår det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.