M-E skrev:
Inte mer?
Då är det därför ingen gör som i min idé.
Inte ens 2000 meter med 25 grader skulle kunna räcka.

Ja, på Island behöver man inte ens borrhål, där hämtar man värmen direkt från de heta källorna vid mark-ytan, har jag läst / hört någongång någonstans för länge sedan.

Hur mycket ström drar en borrhål-värmepump förresten?
3 - 6 KW -stämmer det?
En 10 kw pump drar ca 3 kw en 20kw pump drar ca 6 beroende på framledning.
 
snaggletooth skrev:
Du får nog flytta till Island om du ska klara dig med bara borrhål utan värmepump. Ett provhål på cirka 2 000 m borrades på 1990-talet i Lund för utvärdering av möjligheterna till värmeutvinning för Lunds kommun ur djuphål. Temperaturen på 1 000 m ligger på cirka 15 grader och på 2 000 m, på cirka 20-25 grader.

Resten får du räkna ut själv....
Fundera t.ex på om det räcker med 15-25 gradigt vatten i dina element. :rolleyes:Men nöjer du dig med frostfritt hemma, kanske det kan vara en ide...:(
 
O skrev:
Fundera t.ex på om det räcker med 15-25 gradigt vatten i dina element. :rolleyes:Men nöjer du dig med frostfritt hemma, kanske det kan vara en ide...:(
Nej, det är "lite" för lågt som jag sade i inlägg 44 -om du missade det.
Det behövs en värmepump också!
 
F
M-E skrev:
Nej, det är "lite" för lågt som jag sade i inlägg 44 -om du missade det.
Det behövs en värmepump också!

Det är lite för lågt och åt helvete för djupt att borra som du redan verkar ha förstått. Men du är inne på rätt spår. Hittar du varmare vatten så får du bättre COP på din värmepump och uppvärmningen blir billigare. Så det är bara att fundera vidare.

Min far har ett system som jag är avundsjuk på. Han har bergvärmepump med grundvattenvärme. Förra vintern var han inte under 5 eller 4 grader på KB-f. Jag jämförde nån gång under vintern mot min egen mycket väldimensionerade bergvärme och när jag låg på KB-f 2grader så hade han 7 grader. Baksidan är att han kan aldrig ha KB-r under noll grader då fryser det (vilket aldrig har hänt). Sen måste man se till att det alltid finns grundvatten men det regleras via ett ganska klurigt system där det vid låga grundvattennivåer återleds ca 30 meter bort och vid normala grundvattennivåer så dumpas det ut i kommunens dagvatten. Lite högre elförbrukning då det är en separat pump för grundvattnet. Ganska mycket automation med nivågivare, styrda ventiler och tempmätare för att få det självreglerande. Har snurrat på utan krångel sen 1984.
 
Finns det ingen som har värmeväxlare på avloppet till brinevätskan?
 
F
blackadder skrev:
Finns det ingen som har värmeväxlare på avloppet till brinevätskan?
Kan omöjligt vara värt arbetsmödan. Flödet i avloppen är allt annat än konstant och väldigt låg. Jag är generellt skeptisk till all form av laddning av brinen (tex frånluftsaggregat kopplade till bergvärmepump). Det brukar vara skapligt vattenflöde i borrhålen och den tillförda värmen kommer man inte att få tillbaka.
 
Vad har vattenflödet i borrhålet med saken att göra?
Om man kan höja brinetempen med bara en grad så får man ju betydligt bättre effekt på pumpen, det är ju det som frånluftsaggregat o. dyl. är till för, inte värma borrhålet.
 
blackadder skrev:
Vad har vattenflödet i borrhålet med saken att göra?
Om man kan höja brinetempen med bara en grad så får man ju betydligt bättre effekt på pumpen, det är ju det som frånluftsaggregat o. dyl. är till för, inte värma borrhålet.
Det finns de som försöker "ladda borrhålet" så att värmeväxlaren sitter före det att brinen går ned i hålet. Tanken förutsätter att borrhålet är förhållandevis utan värmeutbyte med omvärden. Men jag håller med dig, bättre måste vara att förvärma brine innan den går in i VP:en. Där gör någon extra grad en hel del i pumpen.

Problemet med att värmeväxla utgående avloppsvatten torde vara att både brinepumpen på VP och avloppsflödet är intermittenta och inte nödvändigtvis samtidiga. Varmt avloppsvatten har man ju bara när man spolar varmvatten. Brinepumpen går ju bara när VP går, och det beror ju på värmeuttaget och systemets dimensionering. Jag tror tyvärr inte alls på idéen.

Den enda värmeväxling på avloppsvatten jag kan tänka mig fungerar är att förvärma kallvattnet med utgående avloppsvatten samtidigt som man duschar. Då vet man ju att man har flöden båda vägarna. http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/644/avloppsvarmevaxlare
 
Om man har kommunalt avlopp blir det naturligtvis svårt att få något i utbyte, men om man har eget och bara lägger en rinka slang i trekammarbrunnen så blir det ju vare sig dyrt eller besvärligt.
 
F
blackadder skrev:
Vad har vattenflödet i borrhålet med saken att göra?
Om man kan höja brinetempen med bara en grad så får man ju betydligt bättre effekt på pumpen, det är ju det som frånluftsaggregat o. dyl. är till för, inte värma borrhålet.
Visst får du det tillgodo direkt då kompressorn på värmepumpen snurrar men (och nu antar jag att det är så men kan mycket väl ha fel) hur blir det när det inte efterfråga värme eller varmvatten och kompressorn står still?

Frånluften pumpar på med luft och jag antar att man i en installation med frånluftsmodul kör med kontinuerligt drift på köldbärarn? Dvs det blir relativt mycket laddning av borrhålet. Jag har om jag inte minns fel knappt 2500 drifttimmar/år på min värmepump. Det är i genomsnitt knappt 7h/dygn (tycker att det låter mycket). Övriga 17h så borde jag rimligtvis ladda just borrhålet om jag hade haft en frånluftsmodul. Eller har jag helt fel här?????

Tror mer på en lite solfångare och en tank som förvärmer tappvarmvatten men den går knappast att räkna hem den heller tyvärr.
 
En frånlufts modul laddar borrhålet när kompressorn står still och modulen ska naturligtvis sitta före vp så man får så stor nytta som möjligt av förvärmningen annars är den felinstallerad. Trots att den höjer verkningsgraden ska den enligt de som kan inte vara lönsam pga ökat flödesmotstånd i ventilation samt drivström till cp jämfört med en vanlig fläkt på taket. En stor del av värmen som laddas till berget är borta till vintern men kan ibland rädda ett för kort borrhåll.
 
fsn skrev:
Utan att veta så tror jag knappast att nån hyr ut sån utrustning till privatister. Bränna en borrkrona kan kosta en slant....
Så här ser den ut. Andra halvan ligger 130m ner i berget:(
 
  • borrkrona.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
Slacker32 skrev:
Så här ser den ut. Andra halvan ligger 130m ner i berget:(
Och det var som sagt en ganska tydlig bild på att det kan gå åt helvete. Vad kostar en ny borrkrona?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.