Med den förbrukningen känns det som bergvärme är ett bra alternativ!
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Oldboy skrev:
Kolla vad solceller på taket skulle kosta för att täcka er elförbrukning, och hur kalkylen över 20-25 år ser ut. Det svåraste att få grepp om är vilka inkomster elen ger och hur mkt som kan direktanvändas vid produktion. (Hade man på årsbasis fått kvitta produktionen mot förbrukningen så hade det varit lättare.)

Investeringen i solceller och resulterande sänkning av tot årskostnad för energi ska ställas mot dels bergvärme och dels dagens system.
Har googlat runt lite och det verkar som att den största vinningen med solceller får man i kombination med t.ex. bergvärme, eftersom man då kan driva pumpen med solel... :)
 
Johannes Carlsson skrev:
Med den förbrukningen känns det som bergvärme är ett bra alternativ!
Nuvarande (34199kwh) är ju då utan garage och gäststuga.
 
Det är detta som är nackdelen med LLVP, de ger en fastlåsningseffekt som gör att man får svårt att få kalkyeln att gå ihop för att byta till något annat tyvärr.

Vad avser konverteringen till vattenburet så brukar man schablonmässigt räkna med c:a 6-7 tkr/radiator. Du behöver ju då även räkna med de ytor som dina LLVP värmer idag om du inte byter dessa till fläktkonvektorer som då naturligtvis är dyrare än 6-7 tkr...

Därtill kommer din kulvert på gissningsvis 20 tkr inkl arbete och en extra shuntgrupp för 5-6 tkr.

120 tkr för en bergvärmeanläggning till ett hus med den förbrukningen låter också alldeles för billigt. Med ditt garage/gästhus så behöver du också en större pump och djupare borrhål, vi hade en uppskattad förbrukning på knappt 40 000 kWh här innan vi installerade så det är väl kanske jämförbart då.
 
Uppskattningsvis behöver vi 200m borrhål (så typ 50kkr för borrning och rör?). Kan eventuellt få en Nibe F1255 till bra pris (40-50kkr). Räknar med att vi i villan behöver 10 radiatorer (vi har fem direktverkande idag), och 6st i garage+gästhus.

Plus då kulvert och shuntgrupp.

Då blir det runt 230kkr isf.
 
200 meter och 1255 låter rimligt (y)

Vill minnas att vi betalade 63 tkr för 180 meter när det begav sig, har inte koll på prisnivåerna nu. Schablonen för ROT-avdrag är 35%. Så netto är väl lite drygt 50 tkr inte helt fel räknat.
 
Men om du har så hög förbrukning i ett 70-talshus. Så skulle jag tror att dina bef. llVP ger rätt litet. Att det mesta går på elradiatorer och elgolvvärme. OM du har några drifttidsmätare på värmepumparna, då kan du i någon mån räkna ut hur stor din "råa" energiförbrukning är.

Vi fick offert på 200m borrhål, kalkylen gav att det borde vara minst 180m om jag minns rätt, de vill ha marginal i händelse att det visar sig vara 20m lera först. Jag beställde till så vi fick 225m. Extra meter är relativt billigt, så länge det inte blir för långt, så att de inte kan klara det på ett borrhål. Extra metrar ger marginellt bättre verkningsgrad, men större marginal om hålet visar sig vara "dåligt".
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Vårt hus är från 38 :)
 
Med det sagt, vi har bytt "huvudvärmepumpen" nu, den gamla var risig...
 
stefancrs skrev:
Vårt hus är från 38 :)
Eller 39. Kom jag på nu när jag såg min egen signatur. Oklart i pappren. :)
 
hempularen skrev:
Men om du har så hög förbrukning i ett 70-talshus. Så skulle jag tror att dina bef. llVP ger rätt litet. Att det mesta går på elradiatorer och elgolvvärme. OM du har några drifttidsmätare på värmepumparna, då kan du i någon mån räkna ut hur stor din "råa" energiförbrukning är.

Vi fick offert på 200m borrhål, kalkylen gav att det borde vara minst 180m om jag minns rätt, de vill ha marginal i händelse att det visar sig vara 20m lera först. Jag beställde till så vi fick 225m. Extra meter är relativt billigt, så länge det inte blir för långt, så att de inte kan klara det på ett borrhål. Extra metrar ger marginellt bättre verkningsgrad, men större marginal om hålet visar sig vara "dåligt".
Så sett, skönt att ha 0m till berg. Men inte bara fördelar med det :)
 
Inte så bra med berg i dagen då de kan bli jobbigt med kollektorn från brunnen till huset.
 
TotalControl skrev:
Inte så bra med berg i dagen då de kan bli jobbigt med kollektorn från brunnen till huset.
Precis. Men det kommer finnas ställen med ca 2m fyllnad också.
 
stefancrs skrev:
Har googlat runt lite och det verkar som att den största vinningen med solceller får man i kombination med t.ex. bergvärme, eftersom man då kan driva pumpen med solel... :)
Sannolikt, men också den största investeringen, dvs både BVP & solceller.

Om man inte redan har vattenburen värme så kan ett maximalt solcellspaket och fortsatt elvärme/LLVP vara ett hyfsat alternativ. Det förutsätter tillräckligt stor takyta i gott solläge. Ju mer solcellskapacitet desto bättre, upp till samma nivå som förbrukningen. I min egen måttligt detaljerade översikt så tror jag att det går att få lönsamt efter ca 20 år. Men, det är här i estimeringarna som det blir stora skillnader beroende på hur man skattar ingående parametrar som elprisets utveckling, och vad man får betalt av elbolagen för solelen, hur mkt solel anläggningen ger beroende på antal soltimmar och panelernas effektivitet över tid etc, kostnaden för en komplett installerad anläggning, samt dess förväntade livslängd. Iom att tiden är så lång (20-25 år) så blir även små skillnader i parametrar betydande.

Så det är stor osäkerhet i solceller, medan BVP & vattenburet är ett bra och säkert alternativ. Med den förbrukningen ni har så hade jag satsat (enbart) på BVP om det är hyfsat enkelt/billigt att konvertera till vattenburet.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Ja jag menade inte att installera BVP + solceller är aktuellt, dessutom är våra tak i öst/väst...

Ja, vi ska få prisuppgift på hela BVP-jobbet från entreprenören, men risken är att vi inte har marginal för detta just nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.