Hej!

Vi genomför just nu ett större projekt på vår fastighet, massa markjobb, nytt garage och en ny gäststuga ovanpå garaget. Garage och gäststuga ca 7m från huset.

Nu funderar vi på om vi när marken ändå är uppgrävd och vi ändå ska ha värme i de nya utrymmena om vi ska fixa bergvärme samtidigt.

Annars kör vi vidare med fem elradiatorer, två rum med elgolvvärme och två luftvärmepumpar i bostaden, plus luftvärmepump(ar) plus och ett par radiatorer för kommande garage och stuga.

Byta till bergvärme skulle kosta 150-200kkr. Bor i Göteborg, 0m till berg.

Vi vet inte hur vi ska göra. Känns ju som att el är på g också med tanke på solceller.

Tankar?
 
Redigerat:
Status:

Volvo grävmaskin i arbete på en byggarbetsplats med utspridda stenblock och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad har ni för uppvärmning i ert bostadshus idag? Lyckades inte riktigt utläsa det ur ditt inlägg :)
 
mexitegel skrev:
Vad har ni för uppvärmning i ert bostadshus idag? Lyckades inte riktigt utläsa det ur ditt inlägg :)
Två luftvärmepumpar, golvvärme i två rum, fem elradiatorer.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Gjorde lite förtydliganden i första posten.

Ena badrummet, med golvvärme, är också förberett för vattenburen dito.
 
Så det innebär alltså konvertering till vattenburet i huset. Det låter väldans billigt med 150-200 tkr för det inkl. bergvärme. Vi betalade för snart 10 år sen knappt 200 tkr för ett liknande projekt, men då gjorde vi ALLT själva utom att borra bergvärmehålet...
 
Det beror väl på lite vad du har för elförbrukning idag, och vad man kan räkna med att uppvärmningen av den nya delen kostar.

Vet inte om jag tolkar ditt inlägg rätt, men det låter som du har eller kommer att ha 3- 4 luftvärmepumpar? I så fall har du ju där troligen en rätt stor investering också, när de går sönder och behöver bytas ut.

Så om du idag har 2 - 3 äldre luftvärmepumpar, så kan du lite "elakt" räkna med att de behöver bytas inom 5 år, och du tänker nu investera i 2 nya llVP om jag fattar det rätt. Den totala investeringskostnaden för det borde ligga i närheten av vad en bergvärmepump kostar. Till bergvärmekostnaden får du lägga till kostnad för installation av vattenburen värme, vilket blir en rätt stor kostnad.

Men bergvärme bör ge en avsevärd besparing. Beroende på hur stor del av huset som värms med LLVP idag, så bör du kunna räkna med en minskad elförbrukning på 25 - 50%.

Bergvärme har högre verkningsgrad än LLVP, vet inte hur mycket bättre, men typ 20% bätttre. Det som idag värms med direktverkande el, där kan du räkna med en förbättring på en faktor 3,5 eller mer.

Vi bytte ifrån direkverkande el, till bergvärme. Hus på ca 220kvm + 100kvm delvis uppvärmd källare. Huset byggt på 30 talet, med väldigt dålig isolering. Halva ytan är utbyggnad med bättre isolering.

Vi förbrukade 48 000 kwh/år, nu ca 18 000 kwh/år.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Och vi värmer c:a 270 kvm 70-talskåk på c:a 12500 kWh, så visst är bergvärme effektivt.
Jag tror dock du ska fundera över hur konverteringen av bostadshuset ska gå till. Jag gissar att du fått offerter som ersätter dina LLVP med fläktkonvektorer? Det är förvisso effektivt att installera, men dessa kräver också underhåll och har driftskostnader över tid, kan låta illa etc.
Vanliga radiatorer är helt tysta och kräver inget underhåll, men det krävs fler så det blir dyrare att installera.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Har ingen offert på byte till vattenburna radiatorer så att säga, men fått prisuppgift på själva bergvärmen (borra+pump+panna) på cirka 120kkr, så det som tillkommer i vårt fall (för bostadshuset) är installation av vattenledningar och radiatorer. Vi har källare (+ 1,5 plan) så det underlättar ju. Sen givetvis en kulvert mellan bostad och garage/gästhus.

Vi har idag två väldigt nya LLVP i bostadshuset (en per "bovåning"). Källaren värms upp med främst elradiatorer och golvvärme. Tror man ska tänka att som vi har håller iaf 8-10 år eller så? Kostar cirka 15kkr i dagsläget med LLVP inkl installation, men på 20 års tid så blir det ju då typ 8st, dvs 120kkr.

Meeeen, på 20 års tid hinner mycket hända. Kan ju vara så att elradiatorer blir det rimligaste igen...
 
Ska kolla upp förbrukning 2016.... Men då är det ju exkl garage och gäststuga.
 
Personligen tycker jag det finns estetiska fördelar att väga in med att slippa värmepumpar. Det ser ofta ganska illa ut både inne och ute. Plus att de låter.

Min gissning är att elpriserna kommer öka ganska mycket i framtiden. Med dagens teknik är väll bergvärme mer energieffektivt? Om fastighetens värde är av intresse så bör värdet på fastigheten öka med en mindre energiförbrukning.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Förbrukning 2016: 34199kwh.
 
varmkorv skrev:
Personligen tycker jag det finns estetiska fördelar att väga in med att slippa värmepumpar. Det ser ofta ganska illa ut både inne och ute. Plus att de låter.

Min gissning är att elpriserna kommer öka ganska mycket i framtiden. Med dagens teknik är väll bergvärme mer energieffektivt? Om fastighetens värde är av intresse så bör värdet på fastigheten öka med en mindre energiförbrukning.
Fastighetens värde är sekundärt i våra kalkyler, man vet inte hur bostadspriserna utvecklas heller. Men vi gillar definitivt inte luftvärmepumparna. De är billiga men komfort och estetik är låg :)
 
Är det här en idiotisk slarv-beräkning?

Kostnad utan bergvärme, ca, sett över 20års-period
35kkr / år i el (för villan)
Köpa/installera två luftvärmepumpar (garage+gäststuga): 30kkr
Byta alla fyra luftvärmepumpar en gång, 60kkr
Höftning el för garage+stuga: 15kkr / år

Totalt: 1 090 000 kr

Kostnad med bergvärme (slarvigt gått på halvering av el)
Installation bergvärme: 200kkr
Totalt 25kkr/år i el

Totalt: 700 000kr
 
Kolla vad solceller på taket skulle kosta för att täcka er elförbrukning, och hur kalkylen över 20-25 år ser ut. Det svåraste att få grepp om är vilka inkomster elen ger och hur mkt som kan direktanvändas vid produktion. (Hade man på årsbasis fått kvitta produktionen mot förbrukningen så hade det varit lättare.)

Investeringen i solceller och resulterande sänkning av tot årskostnad för energi ska ställas mot dels bergvärme och dels dagens system.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.